مشاوره روانشناسی و خانواده

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اختلاف باجناق

اختلاف با باجناق را چرا باید جدی بگیریم؟

از قدیم الایام تا به امروز، اختلاف باجناق ها و حل مشکلات آن ها، یکی از مسائلی بوده که بر حل مسائل زندگی زناشویی تاثیر زیادی گذاشته است. قبل از هر چیزی این موضوع را بگوییم که اختلافات دو باجناق نسبی  است و ممکن است باجناق های زیادی هم مثل دو برادر و دو دوست در کنار هم زندگی عالی داشته باشند. اما متاسفانه در بعضی خانواده ها  اختلاف های این دو آنقدر زیاد است که در فرهنگ ما، برای آن ضرب المثل هایی هم زده اند. مثل " هر وقت ژیان ماشین شد، باجناق هم فامیل می شه" ... خوب به نظر شما این موضوع نوعی پیشداوری است.

اما هم شما می دانید و هم ما که در اکثر مواقع دو با جناق چشم دیدن هم را ندارند. خوب مردی هم که به تازگی ازدواج می کند با این پیش زمینه، وارد عرصه زندگی جدید می شود و ناخودآگاه ذهنش درگیر می شود که آیا باجناقش سر جنگ با او را دارد؟ یا به او حسادت می کند؟ یا می خواهد به قول معروف زیر آب او را بزند. این مسائل ناخودآگاه وارد زندگی زناشویی میشود.


بیشتر بخوانید: پیامد های بی احترامی به خانواده همسر چیست؟


عوامل اختلاف باجناق ها چیست؟

1. مقایسه و رقابت

اولین عامل و مهم ترین عامل اختلاف باجناق ها، حسادت، رقابت و مقایسه است. شاید فکر کنید مردها به این چیزها اهمیت نمی دهند. صد البته اشتباه می کنید. مردها هم نسبت هم حس رقابت دارند و دوست دارند از همه بالاتر باشند. در رابطه با باجناق ها هم همینطور است. اغلب باجناق ها علاوه بر حس رقابت، به یکدیگر حسادت می کنند. مثلا احمد آقا فلان ماشین را دارد پس علی آقا باید ماشین مدل بالاتری داشته باشد. این مسائل در تمام خانواده ها کم و بیش وجود دارد.

2. تبعیض

نوع رفتار مادرزن و پدرزن با دامادها هم عامل مهمی در اختلاف باجناق هاست. مدیریت پدرزن ها و مادرزن ها بسیار مهم است. اگر بزرگتر ها در توجه و محبت خود جانب عدل و انصاف را رعایت کنند و به اختلاف ها دامن نزنند قطعا آرامش به زندگی فرزندانشان نیز برمی گردد.

اگر حس می کنید که نمی دانید چگونه این شرایط را مدیریت کنید یا اینکه  نمی دانید با داماد خود چطور رفتار کنید، مشاوره خانواده را توصیه می کنیم. باید از یک فرد با تجربه، مشاوره و کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: حمایت از همسر در مقابل خانواده باید چگونه باشد؟


 

روش های برخورد با باجناق چیست؟

حسادت را کنار بگذارید

می دانیم سخت است اما از مهم ترین روش های برخورد با با جناق، کنار گذاشتن حسادت و چشم و هم چشمی است. علت این چشم و هم چشمی ها هم پایین بودن عزت نفس است. تا زمانی که خود را همانطور که هستید باور نداشته باشید همین آش و همین کاسه است. خودتان را با تمامی کمی و کاستی ها قبول کنید و تلاش کنید به فردی بهتر تبدیل شوید.

از دیگران بیش از حد توقع نداشته باشید

توقعات خود را از خانواده همسرتان، خانواده همسرتان و باجناقتان پایین بیاورید. باور کنید دنیا گلستان می شود. مثلا ممکن است یک روز حال باجناقتان خوب نباشد و رفتارش با شما بد باشد. این را به حساب خستگی و مشکلات بگذارید و به دنبال بهانه نباشید.

افراط و تفریط ممنوع

حفظ تعادل در رفتار مهم ترین روش برخورد با باجناق است. بعضی ها عادت دارند یا از این ور بام می افتند یا از آن ور... یا انقدر تعریف و تمجید می کنند که طرف مقابل دهانش از تعجب باز می ماند یا انقدر رفتارشان بد و زشت می شود که طرف مقابل می ماند چه کند.

آیا رفتار باجناق ها با هم روی روابط زناشویی هم تاثیر می گذارد؟

بله صد در صد. کوچکترین مشکلی در خانواده روی زندگی تمام اعضای خانواده تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم تا آنجا که می توانید رفتارتان را در مدیریت روابط خانواده همسر جدی بگیرید. اگر مشکلی دارید  بهتر  است از روش های دیگر آن را حل کنید و پای دیگران را وسط نکشید.

چطور می توان با باجناق بد کنار آمد؟

بهترین راه برای مدیریت این شرایط این است که کمتر یکدیگر را ببینید. اگر حس می کنید تمام راه ها را برای دوستی با او رفته اید و جواب نداده، بی محلی و بی توجهی بهترین راه است. در این صورت دیگر کسی از شما گله ای ندارد.

با باجناق حسود چه رفتاری داشته باشیم؟

در اکثر مواقع این حسادتها طبیعی بوده و ناشی از کمبودهای روحی روانی و مادی است. در این شرایط شما هر چقدر هم که بابت این رفتار ناراحت باشید و واکنش نشان دهید کاری از پیش نخواهد برد. بهترین راه این است که نسبت به رفتارهای او بی محلی و بی توجهی کنید. بی تفاوتی بدترین راه مجازات این فرد است. زمان و صبرتان کمک بزرگی به شما خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:  با خانواده شوهر باید چگونه رفتار کنیم؟


 

چرا برخی مردان با باجناقشون مشکل دارن؟

(دیدگاه مشاور خانواده)

یکی مساله که عمده شکایت خانم هاست اینه که همسرم با باجناقش رابطه خوبی نداره یا موقعی که میگم بریم خونشون میگه خودت تنها برو و یا پشت سر باجناقش بدگویی میکنه و من اذیت میشم و نمیدونم چه کار کنم؟
در پاسخ باید بگوییم که یکی از دلایل اصلی بوجود اومدن این مشکل میتونه رفتار و گفتار خود خانم ها باشه!!!

عجله نکنید و جبهه نگیرید صبر کنید 👇

خانم ها یه سوال: دقت کردید شما وقتی از زندگی خواهرتان برای همسرتان تعریف میکنید، اکثرا بابی میلی برای گوش دادن حرفاتون مواجه و شایدم دعواتون میشه🤔 در حالی که پیش خودتون میگید: مگه من چه حرف بدی زدم؟؟ من فقط داشتم برای شوهرم تعریف میکردمو اصلا هیچ فحشی ندادم ،چرا اون این کارها رو کرد؟؟؟؟

⬅️خانم ها اجازه بدید یه کم در مورد ویژگی های مردان باهاتون صحبت کنم!

یکی از ویژگی های مردان که خط قرمزشون هست و در این مورد شوخی ندارند کسب اقتداراست.

مثلا: اون خاطره منم منم کردن هاشون در اولین گفتگوی بین شما و ایشون رو یادتون میاد. دیدید هی میگفتن من از هیچی به اینجا رسیدم و خودم تنها تلاش کردمو و این قبیل حرفا.
خوب هیچ از خودت سوال کردی چرا اینجوری حرف میزنه؟
خانم محترم شوهرتون داره با این حرفهاش ناخودآگاه بهت میگه من بزرگم پس بزرگیش خیلی براش مهمه!!!

خوب حالا تو داری از خانواده آبجیت حرف میزنی و این حقت هست و طبیعی هم هست و حرف بدی هم نمیزنی و اصلا شاید هیچ هدفی جز گفتگو کردن نداری و شاید تنها هدفت این باشه که شوهرت بهت بیشتر توجه کنه!!
مثلا: میگی شوهر خواهرم برای خواهرم یه مانتو و یا یه انگشترخریده و یا خواهرم رو برده رستوران
اما یکدفعه میبینی شوهرت ناخودآگاه در برابر حرفات جبهه میگیره و از تو میخواد بس کنی و به باجناقش بد و بیراه میگه و یا به او تهمت میزنه و... شما هم پیش خودت میگی مگه من چی گفتم؟؟😤

⬅️شاید هیچ حرف بدی نزدی ولی کافیه از نگاه مردت بهش نگاه کنی!

👈این رو بدان با این شیوه حرف زدن از نگاه مردت داری ناخودآگاه اونو با باجناقش مقایسه و کوچیک میکنی😁
مثلا: وقتی داری بهش میگی باجناقت خواهرم رو برده مسافرت این از نگاه مردت یعنی تو عرضه این کارو نداری😡
یا وقتی بهش میگی باجناقت برا آبجیم فلان چیزو خریده این ازنگاه مردت یعنی تو به فکرم نیستی😡
حتما میگی چرا اینجوری فکر میکنه در حالی که خودت این نیت رو نداری؟؟  هدف مردان از گفتگو،کسب اطلاعات است. در حالی که خانم ها فقط هدفشون ازگفتگو، گفتگوست!!!

⬅️خوب مردت احساس میکنه وقتی باهاش حرف میزنی داری بهش میفهمونی که برو از باجناقت یادبگیر که داره چه کار میکنه!!! از طرفی شوهرت دچار یه دوگانگی میشه که من خیلی کارها برای خانمم کردم ولی چرا اونا رو نمیبینه؟ و رستوران رفتن و انگشتر و مانتو خریدن باجناقم را تو چشمم میکنه!!!
پس خانم ها مواظب باشید که در موقع صحبت با شوهرتون این حسو بهش ندید که داری کوچیک و مقایسه اش می کنی و یا رفتارهای شوهرتو نمیبینی و ...

⬅️خوب ممکنه بگید یعنی ما خانم ها دیگه نباید در مورد باجناقش حرف بزنیم؟؟

جواب اینه که نه حرف بزنید ولی شکل حرف زدن رو یاد بگیرید جوری که اونا احساس کوچیکی نکنن!!

⬅️پس مشکل بیشتر از اینکه محتوای حرفاتون باشه شکل حرف زدنتونه میتونید مثالهای بالا رو اینجوری بگید که:
خواهرم با شوهرش رفتن اون رستورانی که منو قبلا بردی اونجا و یا خواهرم اینا دیروز با شوهرش رفتن و یک انگشتر مثل اون انگشتری که تو برام خریدی خریدن دقت کنید در مثالهایی که مردتون ناراحت شد جمله با شوهر خواهر شروع و داخلش محبت های رفتاری شوهرت ذکر نشد. در حالی که در مثالهای بعدی جمله با خواهرت شروع شد و در اون ذکری هم از رفتارهای شوهرتون شد پس هم مقایسه نشد وهم متوجه شدشما محبتشو دیدی🙏

📢یه نکته مهم: خانم عزیز ممکنه بگی شوهرم برام انگشتر نخریده و رستوران نبردتم و این کارها حالا چه کار کنم؟

جواب اینه که اگرهدفت اینه که این کارها رو برات بکنه روش و شیوه بیانش این جور نیست و اگرم بگی نه هدفم این نیست آیا لزومی داره این بخش رو براش تعریف کنی؟؟؟؟
✅فهم وانجام همین نکات ظریف درزندگیتون بجای تخریب رابطه باجناق ها،تحکیم رابطه اونا رو بوجود میاره.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

قدردانی از همسر

قدردانی از همسر از جمله فاکتورهایی است که میتواند بسیار زیاد در تحکیم روابط زناشویی موثر واقع شود. در جلسات مشاوره خانواده اغلب از طرف افراد اعلام میشود که؛ من تمام تلاش خود را میکنم که به همسرم بفهمانم او را دوست دارم و هر کاری انجام میدهم در جهت جلب رضایت او و خوشبختی او است اما به هیچ‌ وجه عشق من به او دیده نمیشود چون عکس العملی از او نمیبینم. شاید در نگاه اول به نظر نرسد اما قدردانی از همسر به قدری در مدیریت زندگی زناشویی مهم است که میتواند یک زندگی را از بن بست خارج کند. اهمیت این قضیه را میشود از اینجا فهمید که در مشاوره ازدواج نیز به این مسئله به اندازه قابل توجهی پرداخته شده است. در ادامه بیشتر و کامل تر به این موضوع خواهیم پرداخت و آن را از ابعاد مختلف بررسی خواهیم کرد.

چگونگی قدردانی از همسر به شکل صحیح است؟

چگونگی قدردانی از همسر بسیار حائز اهمیت می باشد. نحوه قدر دانی از هر فرد نسبت به فرد دیگر میتواند متفاوت باشد. البته این موضوع چندان هم غیر طبیعی نیست چرا که این مسئله به دلیل تفاوت های فردی است که در همه ابعاد زندگی افراد قابل لمس است. وقتی همسران میخواهند از یکدیگر قدر دانی کنند حتما باید به موارد زیادی توجه کنند که نتیجه دلخواه که همان به وجود آوردن حس ارزشمندی و خشنودی در همسر است به خوبی حاصل شود. ازجمله این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زوجین باید توجه داشته باشند که در هنگام تقدیر از یکدیگر از بزرگنمایی بیهوده دوری کنند.

  • انتخاب وقت مناسب نیز حتما باید در نحوه و چگونگی قدردانی از همسر مورد توجه قرار بگیرد.

  • در مشاوره زناشویی تاکید میشود که قدر دانی از همسر باید متعادل و همیشگی باشد.

اهمیت قدردانی از همسر در چیست؟

اهمیت قدردانی از همسر همانطور که گفته شد بسیار زیاد است و باعث تاثیرات شگرفی در رابطه زناشویی زن و مرد میشود. ازجمله این تاثیرات میشود به احساس ارزشمندی که به واسطه قدر دانی در فرد به وجود می‌آید اشاره کرد. هر مرد و زنی تمام تلاشش را برای بهبود کیفیت کمی و کیفی زندگی زناشویی خود میکند. در شرایط نرمال افراد حتی از تلاش کردن در راه خشنودی همسر هم احساس شعف و شادمانی میکنند. حالا اگر به لحاظ رفتاری و کلامی نیز تلاش افراد توسط همسرشان ارج نهاده شود آنها احساس دیده شدن و ارزشمند بودن بیشتری میکنند. از طرف دیگر اهمیت قدردانی از همسر در نزدیک شدن رابطه بین فردی زن و شوهر را نمیتوان نادیده گرفت. کسب اعتماد به نفس و یا بالا رفتن آن نیز از جمله اتفاقات و نتایجی است که بسیار قابل ملاحضه است.

 

تشکر از زحمات همسر چگونه باید باشد؟

تشکر از زحمات همسر همانطور که در بالا گفته شد پر از فواید و مزایای گوناگون برای زندگی زناشویی است. اما زوجین حتما باید مد نظر داشته باشند که این امر نیز یک نوع مهارت است که باید به خوبی انجام شود. حال به چند نکته که در تشکر از زحمات همسر رعایت آنها لازم است اشاره میکنیم:

  • افراد باید سعی کنند تا بفهمند همسرشان بیشتر چه نوع تقدیر و تشکر را دوست دارند. برای مثال تشکر زبانی را دوست دارند یا تقدیر را در رفتار همسر مشاهده کنند.

  • زوجین حتما تقدیر و تشکر از زحمات همسر را در حضور جمع مثل جمع خانواده و دوستان را از قلم نیندازند چون تاثیرات مثبت این اتفاق را دوچندان میکند.

  • زوجین هیچگاه برای این که حال خوبی به همسرشان منتقل کنند به دروغ متوسل نشوند.

  • افراد در تقدیر و تشکر از همسر خود حتما ویژگی های شخصیتی مثل درونگرا یا برون گرا بودن او را مد نظر قرار بدهند.

بهترین تشکر از همسر کدام است؟

بهترین تشکر از همسر بسته به نوع خلق و خوی همسر میتواند متفاوت و متنوع باشد.

زوجین به یاد داشته باشند که بهترین تشکر از همسر به این معنی نیست که باید کار سخت و پیچیده ای را انجام دهند.

گاهی فقط هدیه ای کوچک و ارزان در خلوت زناشویی همراه با یک شاخه گل ساده و چند جمله محبت آمیز میتواند بسیار تاثیر گذار باشد یا یک تعریف ناگهانی در جمع میتواند بسیار موثر واقع شود. برخی از افراد احساس میکنند که اگر برای محبت به همسر خود و قدر دانی از زحمات او هزینه های گزافی را متحمل شوند و مثلا کادوهای گران قیمتی را برای او تهیه کنند این اتفاق به بهترین نحو صورت میپذیرد. اما افرادی که این تفکر را دارند سخت در اشتباه هستند. در واقع احساس ارزشمندی یک حس درونی است که بیشتر با گرفتن احساس از طرف مقابل ارتقاء پیدا می‌کند و کمتر به مادیات بستگی دارد. بیشتر زوجینی که در روند مشاوره روانشناسی و خانواده قرار میگیرند به این نکته اذعان میکنند که هدایای گاها گران قیمت تاثیر به مراتب کمتری نسبت به ابراز علاقه با کلام و محبت رفتاری دارد.

تشکر از همسر

چگونه شوهرم را قدردان محبت هایم کنم؟ (مشاروه خانواده)

سلام یکی از گلایه های متداول خانم ها اینه که میگن احساس میکنیم شوهرمون قدردان محبت هامون نیست و چون به ما توجه نمیکنه احساس میکنم در خانه او نقش یه کلفت رو دارم!

در پاسخ باید بگم یکی از دلایل مهم اینکه خانم ها احساس میکنند مردانشون قدرنشناس هستند این است که واقعا در خیلی مواقع مرد محبت زنش رو نمیبینه البته نه اینکه مشکل بینایی داشته باشه بلکه دلایل مختلفی وجود داره که اون لحظه مرد قدرت ادراک این محبت رو نداره.

چرا مردان از زحمات همسر خود کمتر قدردانی میکنند؟

✅یکی از تفاوت های اساسی مردان با زنان تفاوت در بینایی اوناست مردان به نسبت خانمها کل بین تر هستند و دقت کمتری به جزئیات دارند یک لحظه فکر کنید اگر این مرد جزبین بود چقدر زندگی باهاش سخت میشد و دائم به همه چیز خونه گیر میداد!!!!

✅از طرفی به دلیل بزرگ تر بودن قرنیه چشم در مردان قدرت مانور چشم هاشون وقتی که به جای ثابتی نگاه میکنند کمتر است و برای دیدن کنار خود مجبور هستند سر خودشون رو بچرخانند و در اصطلاح مردان دارای دید تونلی هستند و چیزهایی رو دقت میکنند که در مسیر نگاهشون قرار میگیره برخلاف خانم ها که وقتی به جایی نگاه میکنند دامنه دیدشون از دوطرف و بالا و پایین به میزان زاویه ۴۵ درجه رو هم میبینند چون قرنیه چشمشون کوچکتره و قدرت مانور بیشتری در سفیدی چشم دارند.

✅از طرفی مردان در یک لحظه به یک چیز دقت بیشتری دارند و در درک کارهای دیگه دقت کمتری دارند مثلا اگه داره با موبایلش بازی میکنه اصلا متوجه حضور شما نمیشه.

✅از طرفی مردان به دلیل شکل تصمیم گیریشون باید منطقشون هر رفتاری رو که میخوان انجام بدهند تایید کنه مثلا دیدید اگه هوا گرم باشه حتما لباس خنک میپوشند و خیلی زیبایی لباشه مهم نیست خنکیش مهمه.

✅از طرفی ادبیاتی که به اونا اقتدار بده براشون لذتبخش است و خوششون میاد و واکنش مثبت میدن مثلا اگه احساس کنند خودشون تصمیم گیرنده هستند محکم پای کار هستند واگه کسی براشون تصمیم بگیره خیلی دل نمیدهند.

روش درست برخورد با مرد قدرنشناس

👈حالا اگه دوست داریم مرد ما محبتمون رو ببینه باید تفاوت های بالا رودرنظر بگیریم یعنی در کارهاو رفتارهامون هم کل بینی اونا هم در راستای دیدبودن اونا و هم در اون لحظه به کار دیگه ای مشغول بودن اونا و هم پاسخگوی منطقشون بودن اونا رو در نظر بگیریم.
به عنوان مثال:
اگر برای همسرتان آب خوردن میارید اگر همینجور بگذارید کنارش و برید هیچ واکنشی رو نخواهید دید

ولی اگر روبروی همسرتون قرار بگیرید(در یک لحظه به یک کار دقت کردن)
بهش بگید چقدر هوا گرم هست و چقدر یه لیوان آب خنک میچسبه (برانگیختن منطق او)
و لیوان آب رو دقیقا جلوی او و در دسترسش بگذارید(در راستای دید او قرار گرفتن)
و بهش بگیم لیوان رو بگذارم پیشت یا الان میخوری(غلبه بر کل بینی و دادن اقتدار)
اونوقت خواهید دید که به راحتی پاسخ توجه آمیز که منتظرش هستید رو دریافت خواهید کرد.

سوالات متداول

آیا قدر دانی از همسر در حضور جمع کار صحیحی است؟

بله این کار میتواند بسیار تاثیر گذار باشد ولی باید تعادل در تقدیر و تشکر رعایت شود تا تاثیر آن همیشگی باشد.

دو نمونه از تاثیرات مثبت قدردانی از همسر چیست؟

بالارفتن اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی همسر   عمیق تر شدن وابستگی و دل بستگی بین زن و شوهر

تقدیر از همسر بهتر است زبانی باشد یا رفتاری؟

هر دو نوع تقدیر باید مورد استفاده قرار بگیرد اما حتما در این مورد باید شخصیت همسر نیز مورد توجه قرار بگیرد.

منبع:

مشاوره تلفنی خانواده

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

حمایت از همسر

چه موقع از تصمیمات همسر خود حمایت کنیم؟

حمایت از همسر در عمیق تر کردن پیوند میان زن و شوهر تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر زوجین از هم حمایت کنند خصوصا اگر مرد پشتوانه همسرش باشد، استحکام خانواده بیشتر خواهد شد. خوب مردان و زنان به چه امیدی با هم ازدواج می کنند؟ برای اینکه با کمک یکدیگر و دست در دست هم، زندگی موفق و شادی را شروع کرده و آینده روشنی برای فرزندانشان بسازند. حمایت از همسر یعنی اینکه با کمک هم مشکلات و  چالش های زندگی را حل کنید و اگر نا امید می شوید با تکیه به هم بزرگترین موانع را از سر راهتان بردارید. در این مقاله سعی کرده ایم از دیدگاه مشاور خانواده به دغدغه های زنان و مردان در مورد جلب حمایت همسر خود پاسخ دهیم، لطفا تا انتهای بجث ما را همراهی کنید.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار مدیریت روابط با خانواده همسر


حمایت از همسر در مقابل خانواده باید چگونه باشد؟

حمایت از همسر در مقابل  خانواده ابعاد گسترده ای دارد.

1. حمایت مالی

به عنوان مثال مرد موظف است همسرش را از لحاظ مالی تامین کرده و نیازهای او را برطرف کند. البته حمایت های مالی باید منطقی و از روی اصول باشد. اگر مرد به لحاظ مالی پشتوانه خوبی برای همسر و فرزندانش باشد قطعا خانواده موفق و مستحکمی خواهد داشت.

2. حمایت عاطفی

این نوع حمایت باید دو طرفه باشد. هم زن و هم مرد باید نیازهای عاطفی و روحی و روانی یکدیگر را برطرف کنند تا در کنار یکدیگر به آرامش برسند. می دانستید آرامش روانی یکی از اساسی ترین نیازها در زندگی زناشویی است. اگر از این موهبت بی بهره اید ، مراجعه به مشاوره زناشویی بهترین گزینه است.

3. حمایت فیزیکی

زوجین باید وظایف خود را به خوبی بشناسند. حمایت از همسر در مقابل خانواده، در مقابل فرزندان، حمایت تحصیلی، اجتماعی و دینی نیاز به حضور فیزیکی مرد و زن دارد. اگر در این مورد زن و شوهر برای هم کم بگذارند، آن وقت این گونه نیازها در بیرون از خانه جستجو می شود.

4. حمایت جنسی

زن و شوهر باید از لحاظ جنسی نیز نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. در این صورت آمار خیانت به صفر خواهد رسید. روانشناسان توصیه می کنند که حتی اگر زن و شوهر با هم اختلاف دارند، غرور را کنار بگذارند.


بیشتر بخوانید: پیامد های بی احترامی به خانواده همسر چیست؟


مشکلات و پیامد های عدم حمایت همسر چیست؟

به جرات می توان گفت عدم حمایت از همسر دقیقا همان طلاق عاطفی است. اصلا به چه دلیل زن و شوهر از هم حمایت نمی کنند؟ حتما عاطفه و عشق بینشان از بین رفته که نسبت به هم بی تفاوت هستند. اگر در خانواده ای مهر و محبت از بین برود فاتحه این زندگی را باید خواند. شوهر از زنش حمایت مالی نمی کند. زن از همسرش حمایت عاطفی نمی کند. این وسط دو نفر تنها هم خانه ی هم هستند و هر کس راه خودش را می رود. به نظر شما چه مشکلاتی  برای این زندگی پیش خواهد آمد؟ به عقیده روانشناسان ، معضل عدم حمایت از همسر با طلاق رابطه مستقیمی دارد و بهتر است هر چه زودتر این مشکل حل شود.

راه های جلب حمایت همسر چیست؟

  • از مهم ترین راه های جلب حمایت همسر صمیت و محبت است. ببینید همسرتان از چه چیزی لذت می برد و از چه چیزی متنفر است. او را در آغوش بگیرید و جوری رفتار کنید که او دوست دارد. این موارد باعث آرامش بیشتر در زندگی می شود هر چه آرامش بیشتری به همسرتان بدهید حمایت بیشتری نیز از او خواهید دید.
  • داشتن رابطه جنسی پر شور و لذت بخش
  • امید دادن به زندگی و کمک به همسر در مشکلات و چالش های زندگی
  • قناعت و صبر و بردباری خصوصا برای خانم ها
  • همدم و همدل بودن با شریک زندگی
  • گوش شنوا داشتن
  • کم کردن استرس همسر نیز از مهم ترین راه های جلب حمایت همسر است.

بیشتر بخوانید:  با خانواده شوهر باید چگونه رفتار کنیم؟


چکار کنم شوهرم از تصمیمی که گرفتم حمایت کنه؟

(دیدگاه مشاور خانواده//خانم ها بخوانند)

یکی از گلایه های زیاد خانم ها در زندگیشون اینه که میگن شوهرم در تصمیم هایی که من میگیرم همراهی نمیکنه و حتی بعضی وقت ها لجبازی میکنه و من اصلا احساس نمیکنم تکیه گاه و یا حامی دارم!!!

در جواب این خانم ها باید بگیم:

از عمده ترین دلایل لجبازی و گارد گرفتن یک مرد در برابر تصمیمهای خانمش اینه که:

اولا: از نیت اصلی خانمش خبر نداره پس صرفا به پیشگویی و ذهن خوانی روی میاره و خوب بیشتر منفی ها به ذهنش رسوخ میکنه.

دوما: اون خانم نتوانسته به شیوه ای که مرد رو در تصمیم گیری اقناع میکنه حرف بزنه.

سوما: چون مرد احساس میکنه خانمش بدون توجه به اون تصمیم گرفته پس نوعی دیکتاتوری و خود رایی رو داره در خانمش میبینه و خوب احساس کوچکی و در نتیجه نقص در اقتدار میبینه.

به همین دلایل و برخی دلایل دیگه معمولا اقایان واکنش هایی مثل کم توجهی ، لجاجت ، پرخاشگری و.... در برابر تصمیم گیری های خانمشون انجام میدن پس خانم ها برای اینکه با این موارد رو برو نشید:

اولا"باید با شیوه تصمیم گیری مردان آشنا بشید.
نکته خیلی مهمی که باید بدانید اینه که یک مرد در همه تصمیم گیری هاش اول از فاکتور احساس استفاده میکنه و جلو میاد و سپس با فاکتور عقل به تایید و یا عدم تایید اون فاکتور اولیه میپردازه.

مثال این رو بارها در زندگیتون دیده اید!

اولینش رو در مورد خودتون دیدید و اون زمانی بود که به شما گفت من تو رو دیدم (فاکتور احساس) و بعد رفتم تحقیق کردم دیدم پاک و نجیب و خانواده دار و ... هستی و ( فاکتور عقل) و اونوقت گفتم حتما باید باهات ازدواج کنم.

نکته ای که مهمه اینه که باید بدانید فاکتور (عقل) یک مرد به عنوان رییس اون محسوب میشه که باید حتما مورد توجه قرار بگیره.

نحوه جلب حمایت شوهر چگونه باید صورت پذیرد!؟

از طرفی هر خانم نیز در تصمیم گیری هاش هم از این دو فاکتور بهره میبره و از اونا استفاده میکنه یعنی خود شما خانم ها هم احساس و هم عقل در تصمیم گیری هاتون هست
پس خانم ها اگر میخواهید شوهرتان رو در تصمیمی که گرفتید همراهتون کنید باید فاکتور عقل تصمیمی که گرفتید رو بهش نشون بدید.

مثلا اگر لباسی خریدید بجای اینکه زیبایی اون لباس که فاکتوری احساس هست رو از دلایل تصمیمتون عنوان کنید باید فاکتور عقل تصمیم گیریتون که همان قیمت و چانه ای که زدید ، جنس ، کارایی، نوع دوخت و... رو برای همسرتون ذکر کنید اونوقت خواهید دید که به جای اینکه دائم از شما بپرسه این چیه خریدی و مگه لازم داشتی و اصلا چند خریدی خواهید دید که به شما میگه لباست قشنگه و خوب کاری کردی خریدی و از این حرفا.

همین روش رو باید در خصوص دلیل آرایشگاه رفتن و یا مسافرت و یا خرید لوازم زندگی و... به کار ببرید چراکه شما مردی دارید خودتون اصلا جز شرایطی که اون به عنوان همسر پذیرفتید این بوده که باید اهل حساب و کتاب بوده باشه پس طبیعیه که اون مردی هست که برای زندگیش و تصمیماتش باید عقل و منطقش پاسخ اقناع کننده ای بهش بده چون شما اینو از ایشون خواستید.

البته نکته خیلی مهم این مطلب شیوه بیان همین منطق ها هست که نباید موجب احساس کوچکی در مرد بشه و یا رفتار مادرگونه رو در شما ببینه.


بیشتر بخوانید: حل اختلاف با باجناق


چه کار کنم خانمم از تصمیمی که گرفتم حمایت کنه؟

(دیدگاه مشاور خانواده//آقایان بخوانند)

از جمله نگرانی های برخی آقایان اینه که میگن وقتی تصمیمی میگیرم خانمم سعی میکنه اونو اجرا نکنه یا با من لجبازی میکنه!
در پاسخ به این مساله باید بگیم بسیاری از اوقات شیوه بیان تصمیمی که گرفتیم و عدم توجه به شیوه لذت بردن یه خانم از تصمیم گیری ما باعث بروز واکنش هایی که اشاره کردم میشه پس ابتدا باید در مورد شیوه و شکل تصمیم گیری خانم ها صحبت کنیم!!

تقریبا همه خانم ها در تمام تصمیم گیری هاشون از دو فاکتور عقل و احساس استفاده میکنند. پس اینکه برخی اقایان میان و خانم ها رو متهم به نداشتن یکی از این دو فاکتور مثلا عقل متهم میکنند کاملا در اشتباه هستند.

نکته جالبش اینه که همین مردان که خانم ها رو متهم میکنند دائم در بیان علل تصمیمشون برای خانمشون فاکتور عقل تصمیمشون رو به عنوان علت تصمیم گیریشون عنوان میکنند و باید از این عزیزان سوال کرد شمایی که ادعا دارید خانمتون از این فاکتور بی بهره هست پس چرا بر روی اون فاکتور برای اثبات درستی تصمیمت و فهماندن اون به خانمت تاکید میکنی!!!

شیوه جلب حمایت خانم ها چگونه است!؟

اما نکته خیلی مهمی که باید اقایان بدانند این است که یک خانم در تصمیم گیری هاش اول از فاکتور عقل استفاده میکنه و سپس با فاکتور احساس باید اونو تایید و امضا کنه در واقع احساس حکم رییس تصمیم گیری رو داره و باید در تصمیم گیری نهایی یک خانم حتما بهش توجه و اقناع بشه.

مثلا حتما وقتی از خانمتون پرسیدید که چرا با من ازدواج کردی به تو خواهد گفت که اولش دیدم ادم محکم و پرکار و سالمی هستی(فاکتور عقل در تصمیم گیری) و بعد به شما خواهد گفت ولی وقتی دیدم منو خیلی دوست داری (فاکتور احساس) به تو بله گفتم یعنی احساسه هست که لایک نهایی رو انجام داده.

پس اگردوست دارید خانمتون در تصمیمی که گرفتید همراهی و تبعیت کنه باید فاکتور احساس تصمیمی که گرفتید رو به خانم نشان بدید نه فاکتور عقل

مثلا اگر هدیه خریدی به خانمت نگو این کادو قیمتش خیلی بالاست(فاکتور عقل) بلکه بهش بگو اینو به خاطر تو خریدم ( فاکتور احساس)

یا اگر میوه خریدی نگو قیمتش ارزون بود و مفت میداد بلکه بگو دیدم از این میوه ها دوست داری اونو خریدم

و یا در انتخاب باغ عروسی و آرایشگاه و خرید طلا و... باید احساس اون تصمیمی که گرفتید رو نشانش بدید

مثلا این حلقه رو دیدم رو دستت قشنگ میاد خریدمش نه اینکه از مغازه رفیقم خریدم و اون پول ساختش رو ازم نگرفت
پس توجه به احساس تصمیمی که گرفتید و نشان دادن اون به خانمتون میتونه اونو همراه خوتون کنه. البته اقایان یادتون باشه خانم ها عاشق مردان عقلانی و حسابگر هستند که با همه دنیا به جز خود خانمشون اینجوری باشند. حالا اگر خوب این مطلب رو توجه کرده باشید خواهید فهمید چگونه یک هدیه حتی یک شال ساده رو میتونید برای خانمتون جذاب کنید.

سوالات متداول

حمایت از تصمیمات همسر چه نقشی در زندگی دارد؟

در ازدواج موفق حمایت از تصمیمات همسر نقش بسیار تاثیر گذاری در حفظ روابط دارد. اگر خانم مدام از همسرش ایراد نگیرد و او را به چالش نکشد یا مرد مدام در ذوق همسرش نزد و با او یکدل باشد زندگی گلستان می شود. البته حمایت از تصمیمات همسر به تصمیم دو طرف نیز مرتبط است. نوع تصمیم گیری باید عاقلانه و منطقی باشد.

همسرم نسبت به کارهای خونه بی تفاوته. ازون ورم توقع داره هر چی می خواد آماده باشه. خیلی باهاش صحبت کردم اما اصلا گوش نمی ده. چی کار می شه کرد؟

همسر شما مشخصه به زندگیش دلگرم نیست. باید علتش رو واضح ازش بپرسید که مشکلش چیه و چرا اینجوری می کنه. مشاوره زناشویی می تونه خیلی کمکتون کنه.

من به همسرم خیلی کمک کردم که درس بخونه و الان هم از لحاظ مالی و هم سطح تحصیلات از من بهتره ولی الان دیگه سطح خودشو خیلی بالاتر می دونه. نمی دونم چه کنم؟

این مشکل خود شماست که بیش از اندازه محبت کردید و به همسرتون بال و پر دادید. تنها راه شما اینه که باهاش صحبت کنید. اگه به نتیجه نرسید ادامه این زندگی براتون مشکل می شه. مشاوره می تونه بهتون کمک کند.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

بی احترامی به خانواده همسر

بی احترامی مرد به خانواده زن و بی احترامی زن به خانواده همسرش همیشه یکی از کلیشه های دعواها و کشمکش های زندگی زناشویی بوده است. زن و شوهر خیلی اوقات برای پایین بردن شآن همسرشان سعی می کنند که خانواده او را تخریب کنند اما نمی دانند که با بی احترامی به خانواده همسرشان خودشان را نیز به پایین می کشند زیرا در هر صورت همسرشان انتخاب آن ها بوده است و با توهین و تحقیر انتخاب خود را نیز زیر سوال می برند.

بی احترامی به خانواده همسر همیشه یکی از بدترین راه ها و موضوعات ممکن برای بحث و جدل بوده است. اگر چنین چیزی را از سوی همسرتان مشاهده کردید باید هر چه سریع تر سعی کنید که متوقفش کنید زیرا بی احترامی در هر دعوا شدید تر خواهد شد تا جایی که دیگر نمی توانید همسرتان را تحمل کنید و مجبور هستید بین او و خانواده اتان انتخاب کنید که مطمئنا بسیار سخت خواهد بود.

علاوه بر این اگر شما یکی از آن افرادی هستید که به توهین و بی احترامی به خانواده همسرتان عادت دارید باید بگویم که با هر دعوا خودتان را به یک زندگی مشترک سرد و بی روح نزدیک تر می کنید.

در ادامه چند راهکار مشاوره خانواده برای مقابله با توهین و بی احترامی همسر به خانواده اتان آورده ایم.


بیشتر بخوانید:  با خانواده شوهر باید چگونه رفتار کنیم؟


1. رازهای خانواده اتان را بازگو نکنید

درست است که زن و شوهر نباید چیزی را از یکدیگر مخفی کنند ولی این موضوع به رازهای دیگران مربوط نمی شود حتی اگر آن افراد اعضای خانواده خودت باشند. به طور مثال اگر خواهرت به تو چیزی می گوید نیازی نیست آن را با همسرت در میان بگذاری. همیشه باید سعی کنی میان همسر و خانواده ات یک فاصله ای را حفظ کنی. گاهی اوقات برخی از افراد تصور می کنند که اگر رازهای دیگران را به همسرشان بگویند باعث می شود که جلوه بهتری جلوی او داشته باشند در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است و در این جور مواقع تصور همسر شما از شما یک آدم خبر چین و دهن لق خواهد بود.

از این موقع نیز او سعی می کند تا از دیگران پیش شما کمتر صحبت کند زیرا تصور او این است همانطور که شما رازهای خانواده ات را پیش او بازگو می کنید ممکن است رازهای او را نیز پیش خانواده اتان بازگو کنید.

بنابراین اگر می خواهید که در دعواهایتان همسرتان کمتر به خانواده شما بی احترامی کند خودتان زمینه اش را فراهم نکنید!!! وقتی شما مرتبا در مورد مشکلات و یا کمی و کاستی های زندگی خانواده اتان با همسرتان صحبت می کنید در آینده او از این مسائل ممکن است سو استفاده کند و با همان ها شروع به توهین و تحقیر خانواده شما کند.


بیشتر بخوانید: حمایت از همسر در مقابل خانواده باید چگونه باشد؟


2. دلیل بی احترامی همسرتان بیابید

توهین و بی احترامی به خانواده همسر مسئله ای نیست که با گذر زمان بگویید درست می شود بلکه باید به طور جدی به این قضیه نگاه کنید و سعی کنید حتما این موضوع را بین خودتان و همسرتان حل کنیدراهکار و همسرتان مدیریت روابط با خانواده همسرش را بیاموزد.

رو راست با او صحبت کنید و بپرسید که دلیل اینگونه رفتارها و توهین ها چیست. آیا توسط یکی از اعضای خانواده شما مورد بی احترامی قرار گرفته است و یا این که از صحبت هایی که شما در مورد خانواده اتان می کنید این موضوع را برداشت کرده است که آن ها قابل احترام نیستند و یا این که به هیچ کدام از این موضوع ها ربطی ندارد و او ذاتا یک آدم بی ادب است که هیچ گونه احترامی برای دیگران قائل نیست که اگر این باشد شما باید در انتخاب این شخص به عنوان همسرتان در جایگاه اول تجدید نظر کنید. معمولا اگر بی احترامی جزو صفات یک شخص باشد علاوه بر بی احترامی به خانواده همسر به دیگران نیز بی احترامی می کند و با کمی دقت در رفتارش می توانید این موضوع را متوجه شوید.

اگر مورد بی احترامی یکی از اعضای خانواده اتان قرار گرفته است سعی کنید از او عذرخواهی کنید. هربار که اسم آن شخص به میان می آید سعی کنید یک نکته مثبت از او بازگو کنید ولی مراقب باشید هیچ گاه طرف او را نگیرید زیرا در این صورت همسر شما به سرعت پرخاشگر می شود و اوضاع از اینی که هست وخیم تر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: چکار کنیم اختلاف با باجناق به یک دردسر بزرگ تبدیل نشود!


3. شما نباید مقابله مثل کنید

توهین مرد به خانواده زن معمولا بیشتر اتفاق می افتد تا توهین زن به خانواده مرد. در هر صورت اگر همسر شما شروع به توهین به خانواده شما کرد به هیچ  عنوان شما شروع به توهین به خانواده او نکنید. وقتی شما شروع به توهین به خانواده همسرتان می کنید به طور واضح به او اعلام جنگ می کنید و این موضوع تنها رابطه میان شما را خراب تر می کند. علاوه بر این اگر جواب بی احترامی های او را با توهین و بی احترامی بدهید به طور ناخودآگاه به او می گویید که هر چه را که در مورد خانواده شما گفته است حقیقت داشته است و به مرور زمان باور می کند که حرف هایش در مورد خانواده شما حقیقت دارد.

4. اجازه نده به شما بی احترامی را تحمیل کند

همانطور که در قسمت قبل گفتیم که نباید شما هم توهین کنید و باعث ادامه دعوا و بحث بشوید از طرفی دیگر نباید بگذارید زور گویی و توهین بی جا برایش تبدیل به عادت بشود. به محض این که اجازه دادید هر چه می خواهد بگوید و شما سکوت کنید باید سرد شدن رابطه اتان را نیز قبول کنید. خانواده شما قسمت جدانشدنی از زندگی شما هستند و همسر شما حق ندارد که آن ها را از شما بگیرد.

به او توضیح بدهید که رفتارش چقدر بر روی شما تاثیر منفی دارد. به او بگویید که در شرایط مختلف او را حمایت کرده اید و حالا توقع دارید که برای شما جبران کند. به احتمال زیاد حتی اگر به روی خودش هم نیاورد همسر شما از رفتارش خجالت زده خواهد شد و سعی می کند در آینده این اتفاق رخ ندهد. چیزی که به شما اطمینان می دهد با دعوا و جر و بحث به آن نمی رسیدید!

5. درباره بی احترامی با خانواده ات صحبت نکن

بی احترامی و توهین شوهر به خانوده زن نبست به توهین زن به خانواده شوهر شایع تر است. یکی از اشتباهاتی که زن ها در این جور مواقع می کنند این است به سرعت صحبت های شوهرشان را به خانواده اشان می گویند. همین موضوع باعث می شود که به طور ناخودآگاه خانواده شما در برابر شوهرتان جبهه گیری کند و واقعا به او بی احترامی کنند. طبیعتا این موضوع کار را بدتر خواهد کرد و مطمئن باشید از این پس شما مشکلات بیشتری خواهید داشت. برای اکثر والدین غیر ممکن است که بتوانند بی احترامی داماد را تحمل کنند بنابراین هر چه کمتر بدانند رفتار بهتری نشان خواهند داد.

به طور کلی همیشه پیشنهاد می شود تا جایی که می توانید مشکلات را بین خودتان و همسرتان حل کنید ولی واقعیت این است گاهی اوقات مشکلات آنقدر پیچیده می شوند که نمیتوانید به تنهایی از عهده آن ها بر بیایید. در اکثر مواقع مشاورین پیشنهاد می کنند که به خانواده ها مراجعه کنید و مشکل را با آن ها در میان بگذارید اما در این مورد این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا در این صورت شما فقط تعداد نفرات طرفین دعوا را بیشتر کرده اید. وقتی نتوانستید مشکل توهین و بی احترامی همسرتان به خانواده اتان را با روش هایی که در بالا گفته شد حل کنید، بهترین کار ممکن کمک گرفتن از یک مشاور  خانواده با تجربه است. یک مشاور خوب می تواند راهکار های مناسبی را به شما نشان دهد تا بتوانید تنش را از زندگی اتان دور کنید.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

خانواده شوهر

ازدواج، پیوند دو نفر نیست. پیوند دو خانواده است. شما علاوه بر اینکه تصمیم به ازدواج می گیرید، باید خود را با رفتارهای خانواده شوهرتان هم تطبیق دهید. عادات و رفتارها و رسم و رسومات هر خانواده، با دیگری متفاوت است و راضی نگه داشتن همه، کار آسانی نیست. از طرفی خانم ها نسبت به آقایون در این زمینه استرس بیشتری دارند و دوست دارند بهترین عروس برای خانواده همسرشان باشند.

مهم است بدانید که رفتار با خانواده شوهر، مهارت و شناخت خوبی را می خواهد که با کمی مطالعه و تحقیق و مشاوره خانواده می توانید به آسانی از پس آن بر بیایید.

نکات کلیدی در مورد رفتار با خانواده شوهر

1. شناخت شوهر و خانواده اش

اولین مرحله برای داشتن شروع رابطه ای خوب با خانواده شوهر، این است که شناخت خود را از آنها بالا ببرید. در گام اول بهتر است کمی محتاط باشید و رفتارها و اخلاق آن ها زیر نظر بگیرید. اینکه مادر شوهرتان چه رفتاری را می پسندد و یا پدرشوهرتان به چه چیزهایی علاقه دارد، شناخت شما را می طلبد.

2. هیجانات خود را کنترل کنید

سعی کنید در برخورد با هیجانات زندگی، احساسات خود را مدیریت کنید. خصوصا در برخورد با خانواده شوهر احساسات خود را کنترل نمایید. در غیر اینصورت ممکن است از رفتارهای شما سوء برداشت شود. تمام رفتار و حرکات شما در جلسات اول مهمانی ها زیر نظر است پس در جلسات اول متانت و وقار خود را بیش از هر زمان دیگری حفظ کنید و آهسته و شمرده صحبت کنید.

علاوه بر این ممکن است به دلیل اختلافات فرهنگی یا دیگر مسائل، شرایط دست به دست هم دهند که شما عصبانی و مضطرب شوید. سعی کنید قبل از هر گونه برخوردی یاد بگیرید در این شرایط چگونه خود را آرام کنید. مثلا اگر حرفی شنیدید که شما را عصبانی کرد سعی کنید همان لحظه به مکان خلوتی بروید و نفس عمیقی بکشید و دوباره به جمع بازگردید.

3. از خانواده شوهر خود نترسید

یکی از استرس هایی که دختران بعد از ازدواج دارند، نوع برخورد با خانواده شوهر است. اگر این موضوع را درک کنیم که همه ما در کنار صفات مثبت یک سری صفات منفی هم داریم، دیگر شرایط را برای خودمان و دیگران بدتر وپیچیده تر نمی کنیم. شاید مادر شوهر یا خواهر شوهرتان جمله ای بگویند که دلتان بشکند. با خود فکر کنید که آیا در این مدت به شما محبت نکرده اند؟ اگر کمی منصف باشیم قطعا در زمان سختی ها و اختلافات می توانید قضاوت بهتری در این رابطه داشته باشید. ازخانواده همسر نترسید و آن ها را مانند خانواده خودتان بدانید. برخورد محبت آمیز شما با خانواده شوهر، بازخورد مثبتی خواهد داشت.

4. فرصت دفاع به خود بدهید

اگر احساس می کنید که واقعا به خاطر این شرایط به تنگ آمده اید و به قول معروف هرچه خوبی می کنید جوابش را به بدی میگیرید، در فرصت مناسب با همسر خود صحبت کنید و به همسرتان بگویید که به خاطر این موضوع خسته هستید. بعضی اوقات همسرتان احساس می کند که اگر با خانواده اش صحبت کند میتواند مشکلات را حل کند. این کار درستی است. بعضی اوقات هم می شود جلسه ای با حضور شما و خانواده همسرش بگذارد و سوء تفاهمات را برطرف کند. ولی جبهه گیری های یک جانبه در این موارد، کار را از این که هست سخت تر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: پیامد های بی احترامی به خانواده همسر 


رفتار با خانواده شوهر

رفت و آمد با خانواده شوهر 

در رفت و آمد با خانواده شوهر اعتدال را رعایت کنید.

مهم ترین اشتباه در رفت و آمد با خانواده شوهر، افراط و تفریط است. بعضی از دختر خانم ها فکر میکنند که اگر رفت و آمد خود را با خانواده شوهر بیشتر کنند، بهتر در دل آن ها جای می گیرند. در صورتی که اینطور نیست. افراط در مهمانی دادن ها و مهمانی رفتن ها باعث می شود که حرمت ها در جاهایی شکسته شود یا در میان صحبت ها حرف هایی زده شود که  دو طرف به نوعی آن را " " تیکه" یا " کنایه" تلقی کنند. در این صورت بازار غیب باز شده و ممکن است این اختلافات با خانواده همسر بیشتر شود.

از طرفی، بعضی دیگر فکر میکنند که هر چه یکدیگر را نبینند بهتر است. ممکن است سالی یکبار از هم خبر بگیرند یا در ارتباط باشند. در این صورت هم روابط تیره و تار می شود و هم عروس و هم خانواده شوهر از هم سرد می شوند. حتی اگر پسرشان به تنهایی به آن ها سر بزند، گلایه و ناراحتی آن ها پابرجا خواهد بود.

مهمترین اصل بعد از آموزش مهارت همسرداری، مدیریت روابط با خانواده همسر است. زیرا معمولا تمام پسران نسبت به خانواده شان حساسیت زیادی دارند. پس نوع روابط، حد و حدود روابط و استفاده درست از جملات در مکالمات بسیار مهم است. به خصوص دخترانی که تجربه ای ندارند باید تمام این موارد را در نظر بگیرند.

نکات مهم در مدیریت روابط با خانواده شوهر

1. دیدارهای مکرر و غیرضروری را با خانواده شوهر را کم کنید. این اصل مهمی در برقراری رابطه سالم با خانواده شوهر است.

2. در زمان دعوا و اختلاف ، خانواده شوهر را وارد ماجرا نکنید یا آنها را دخالت ندهید و به آن ها توهین نکنید.

3. سعی کنید وابستگی بیش از حد خود را به خانواده کمتر کنید. شما اکنون مستقل شده اید و باید بتوانید مشکلات خود را به تنهایی حل کنید.

4. تفاوت های فرهنگی و اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد. باید راهی پیدا کرد که در اوج این تفاوت ها، ارتباطات خود را به بهترین شکل حفظ کنید. دلیلی ندارد که همه مطابق میل ما رفتار کنند یا خود را تغییر دهند و آن چیزی شوند که ما می خواهیم.

5. رفتارهای کودکانه را کنار بگذارید. شما اکنون ازدواج کرده اید و بهتر است تحمل خود را نسبت به مشکلات و صحبت ها بالا ببرید. منظور از رفتارهای کودکانه، همان حساسیت هایی است که اکثرخانم ها دارند و سریع نسبت به حرف های دیگران واکنش نشان می دهند.

6. انتظارات و توقعات خانواده شوهرتان را از خود شناسایی کنید. بعضی ازخانواده ها دوست دارند عروسشان اینگونه رفتار کند یا این سبک لباس بپوشد. سعی کنید تا حدی که برایتان مقدور است همانگونه باشید که آن ها می خواهند.

7. هر چه روابط شما با شوهرتان خوب باشد و رابطه بهتری با آن ها داشته باشید، از آنطرف بازخوردش را خواهید دید و متقابلا شوهرتانتان احترام خانواده شما را نگه خواهد داشت. از طرفی همسرتان بی شک از شما جلوی خانواده اش تعریف خواهد کرد و آن ها نیز به خاطر این موضوع از شما راضی خواهند بود و از اینکه پسرشان را خوشبخت کرده اید با شما رفتار خوبی خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: حمایت از همسر در مقابل خانواده


مدیریت روابط با خانواده شوهر

حد و حدود رابطه با خانواده شوهر 

حتما در مورد اینکه با خانواده همسرتان چه رفتاری داشته باشید یا چطور آن ها را بشناسید و هر چند وقت یکبار آن ها را ببینید یا چه زمانی آن ها را به خانه خود دعوت کنید، از خود سوال می کنید. در مورد حد و حدود رابطه با خانواده شوهر اولین چیزی که باید رعایت کنید، احترام است.

محترم شمردن خانواده شوهر، مهم ترین اصل در قانون شوهر داری است. یعنی اگر شما بتوانید در شرایط سخت این احترام را حفظ کنید قطعا آن ها هم شما را محترم می شمارند و حد و مرز خود را متوجه می شوند.

1. به چارچوب ها و قوانین خانواده شوهر احترام بگذارید

هر خانواده برای خودش قوانین و چارچوبی دارد که دوست دارد دیگران آن را رعایت کنند. اگر شما نسبت به چارچوب های خانواده همسرتان، حساس باشید و آن ها را رعایت کنید آن ها هم به خود اجازه نمی دهند قوانین زندگی دو نفره شما را به هم بریزند و اینگونه مشکلات به حداقل خواهد رسید.

2. برای معاشرت بهترین زمان را انتخاب کنید

سعی کنید در شرایطی به دیدار خانواده همسرتان بروید که هم آنها به لحاظ روحی آماده باشند و هم شما. قبل از معاشرت می توانید با آن ها تماس بگیرید و اوضاع و شرایط را بسنجنید. بعضی از عروس خانم ها نسبت به رفت و آمد خود با خانواده شوهرشان کنترل ندارند و بیشتر وقت خود را آنجا می گذرانند که این اشتباه است.

3. محدودیت زمانی بگذارید

بهتر است زمان این ملاقات ها زیاد نباشد. به فرض مثال اگر خانواده همسرتان شما را به صرف ناهار دعوت می کنند می توانید طوری بروید که 3 الی 4 ساعت در منزلشان بمانید. هر چه مدت زمان این ملاقات ها زیاد باشد صحبت ها هم بیشتر می شود و ممکن است در این میان حرفی زده شود یا گلایه ای بکنند که کدورت ایجاد کنند.

4. شوهرتان را محدود نکنید

اجازه دهید گاهی همسرتان بدون شما به خانواده اش سر بزند و سر این داستان بیش از حد به او فشار نیارید. گاهی نیاز است که آن ها مثل زمان مجردی پسرشان با هم خلوت کنند. علاوه بر این شوهرتان نیز متوجه می شود که شما برای او تعیین تکلیف نمی کنید و بالطبع او نیز شما را آزاد خواهد گذاشت. البته در این بین رابطه ها را تقویت کنید. مخصوصا بزرگتر ها بهتر است همیشه از عروسشان به خوبی یاد کنند و حتی اگر بدی هم دیده اند هیزم در آتش نریزند بلکه آتش اختلافات را با فروتنی و مهربانی خود خاموش کنند.


بیشتر بخوانید: حل اختلاف با باجناق


رفت و آمد با خانواده شوهر

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

خانواده شوهر

مدیریت روابط با خانواده همسر باید چگونه باشد؟

مدیریت روابط با خانواده همسر باید چگونه باشد که به یک رابطه سالم مبدل شود؟ چگونه باید رابطه بر قرار کنیم که احساس رضایت داشته باشیم؟ آیا میتوانیم با خانواده همسر خود صمیمی و بدور از مشکل باشیم؟ این رابطه باید به چه شکلی باشد که بر زندگی خصوصی ما با همسر خود تاثیر منفی نگذارد؟ ده ها سوال دیگر در ذهن افراد متاهل و یا در آستانه ازدواج است. این ها دغدغه هایی هستند که اگر به شکل سالم و سازنده مدیریت نشوند میتوانند مشکل ساز شوند. شاید ذهنیت بسیاری از افراداین است که کم کردن و یا قطع کردن رابطه با خانواده همسر راهکار این مسئله است. این در حالی است که مشاوره خانواده چنین طرحی را رد میکند. با پاک کردن صورت مسئله مشکل حل نمیشود.

ما باید یاد بگیریم همسرمان را در کنار خانواده اش بپذیریم و دوست داشته باشیم. از دیدگاه مشاوره روانشناسی همان اندازه که خودمان به وجود خانواده در زندگیمان نیازمندیم همسرمان نیز به آنها احتیاج دارد. همه ما اگر شکل صحیح برخورد با خانواده ها را یاد بگیریم میتوانیم آنها را مانند خانواده خود بپذیریم و از ارتباط با آنها لذت ببریم. وجود یک مشاوره زناشویی و زندگی مشترک میتواند راهکار های مناسبی برای بر قراری  و مدیریت روابط  با خانواده همسر را در اختیار ما بگذارد.

 

مدیریت روابط با خانواده همسر چه تاثیری بر زندگی شخصی زوجین دارد؟

مدیریت روابط با خانواده همسر تاثیر چشم گیری بر روابط زن و مرد با همدیگر دارد. از آنجایی که خانواده در هر زمان و سنی میتواند بهترین حامی و پشتوانه برای انسان باشد لذا نمیتوان پس از ازدواج آنها را کنار گذاشت. خانواده کانون تربیت و رشد انسان است و منشا یک همسر و زندگی سالم خانواده او هستند. ما نمیتوانیم با حذف خانواده ها زندگی کامل و سالمی داشته باشیم. بلکه باید با ایجاد یک رابطه صمیمی و سازنده تاثیرات مثبت حضور خانواده را به زندگی خود تزریق کنیم.

متاسفانه اکثر افراد فکر میکنند پس از ازدواج باید همسرشان خانواده را کنار گذاشته و تنها به او متکی شود. این باور اشتباهی است که بسیاری از زوجین دارند. لازم است بدانید همان اندازه که حضور خانواده ها ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد اگر مدیریت روابط با خانواده همسر را بدانیم میتوانیم با آرامش حضور آنها را بپذیریم. یک رابطه سالم، دوستانه و از همه مهمتر محترمانه نه تنها لطمه ای به روابط زوجین و زندگی مشترک آنها وارد نمیکند، بلکه سبب ایجاد انسجام و صمیمیت کانون خانواده میشود. پس بهتر است به جای نادیده گرفتن خانواده ها شیوه درست بر قراری ارتباط با آنها را بیاموزیم.

رفتار با خانواده همسر

 رفت و آمد با خانواده همسر باید تا چه میزانی باشد؟

رفت و آمد با خانواده همسر از نیاز های هر زوجی میباشد. ما در اینجا قشر خاصی را مد نظر نداریم. اما افراد در رابطه با خانواده همسر گاهی در دو گروه قرار میگیرند.

  • دسته اول افرادی که واقعا در روابط با خانواده ها دچار مشکلات شخصی با همسر خود میشوند. خانواده های نا سالمی که سبب تنش و اختلاف در زندگی شخصی میشوند. در این بین زوجین ترجیح میدهند که برای نجات کانون زندگی خود روابط را قطع کنند یا به حداقل برسانند. اگر هر دو طرف از این اقدام راضی هستند و در زندگی آرامش لازم را دارند مانعی نیست.
  • گروهی دیگر افرادی هستند‌ که به قصد آزار و یا خصومت های نابجا میخواهند همسر خود را از خانواده اش جدا کنند. افرادی که بنابر دلایل غیر منطقی، ایجاد اختلاف و ناسازگاری، بی علاقگی و احساس منفی به خانواده همسر مانع از رفت و آمد میشوند.

در مواردی میبینیم این افراد نه تنها با این کار کانون زندگی خود را مستحکم نمیکنند بلکه سبب آزار، رنجش، توهین و تحقیر، مشجاره و اختلاف با همسر خود میشوند و صمیمیت و حرمت ها را از بین میبرند. رفت و آمد با خانواده همسر باید در اعتدال باشد. با توجه به میزان صمیمیت و احساس راحتی و رضایت رابطه خود را مشخص کنید. اگر همدیگر را مانند اعضای خانواده خود پذیرفته اید اجازه دهید روابط پایدار و خوبی داشته باشید. اما اگر از رفت و آمد با آنها لذت و رضایتی ندارید. به جای قطع کلی رابطه بهتر است آن را در کمال احترام به حداقل برسانید. به طور کلی رفت و آمد با خانواده همسر بهتر است محترمانه باشد. حتی اگر‌ رابطه صمیمی بین شما نیس بگذارید حرمت ها باقی بماند.

منبع : مشاوره تلفنی 24 ساعته آویژه

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

بی احترامی به خانواده همسر

بی احترامی به خانواده همسر یکی از مشکلاتی است که بعضی از زوجین با آن درگیر هستند. معمولا بعضی افراد زمانی که از همسرشان ناراحت هستند یا مشکلی دارند سعی می کنند از مسیری وارد شوند که آنها را بیشتر عصبانی کنند. به همین دلیل دست روی نقطه ضعف همسرشان می گذارند. نقطه ضعف اکثر افراد معمولا خانواده هایشان است. هر چقدر هم که خانواده نامهربانی داشته باشند باز هم زمانی که به آن ها توهین می شود بدترین واکنش ها را نشان می دهند. به همین دلیل پیوند دو خانواده با خصوصیات اخلاقی و فرهنگ های متفاوت، نیاز به تحقیقات و وسواس بیشتری دارد . هر چه خانواده ها به لحاظ فرهنگی و اعتقادی و سبک زندگی به هم شبیه تر باشند این مشکلات کمتر حس می شود.

اگر در این زمینه حساس نباشید یا به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نکنید. ممکن است سال ها حسرت بخورید. نکته ای که خیلی از زوجین به آن توجه نمی کنند این است که همه شما حق دارید عصبانی باشید و اعتراض خود را نشان دهید اما اینکه چگونه آن را بروز دهید مهارت می خواهد. خیلی از مشکلات و اختلافات میان زوج ها به دلیل عدم کنترل احساسات است.

چه عواملی نشان می دهد که خانواده همسرتان با شما مشکل دارد؟

معمولا این خانواده ها در تصمیمات مهم زندگی شما دخالت می کنند.

  1. در جمع به شما محل نمی دهند یا حرفی می زنند که احساس بدی در مورد آن ها داشته باشید.

  2. به حریم شخصی تان احترام نمی گذارند.

  3. قبل از اینکه به شما زنگ بزنند ، سرزده به خانه شما می آیند.

  4. نیازهای شما را نادیده نمی گیرند.

     

توهین به خانواده همسر

خصوصیات فردی که بی احترامی میکند چیست؟

معمولا کسانی که توهین می کنند نمی توانند خشم خود را کنترل کنند. با همسرشان با صدای بلند صحبت می کنند، ناسزا می گویند و فحش می دهند. گاهی با همسرشان برخورد فیزیکی دارند. به صحبت های دیگران گوش نمی دهند و حقوق همسرشان را نادیده می گیرند. زمانی که کنار خانواده هستند از روی عمد با همسرشان بد رفتاری میکنند تا صدای خانواده همسرشان را در بیاورند و به محض اعتراض آن ها شروع به بی احترامی میکنند.

این موضوع هر علتی که دارد باید هر چه زودتر درمان شود و جلوی اینکار گرفته شود. زیرا ادامه زندگی برای طرف مقابل غیر ممکن می شود. این شرایط باید هر چه زودتر درست شود. روانشناسان اعتقاد دارند که در برخورد با این فرد هیچگاه مقابله به مثل نکنید و بی احترامی را با بی احترامی پاسخ ندهید. سکوت هم در برابر این شرایط کار را پیچیده تر میکند. سعی کنید که خودتان بیشتر به او و نیازهایش توجه کنید. با او صحبت کنید و علت این کارش را جویا شوید و اینکه تا می توانید خانواده خود را از او دور نگه دارید..

علت های بی احترامی به خانواده همسر چیست؟

1. دخالت والدین

یکی از دلایل مهم بی احترامی به همسر، دخالت والدین در امور شخصی فرزندانشان است. البته این موضوع طبیعی به نظر می رسد زیرا والدین احساس می کنند که همیشه باید حامی و پشتیبان فرزندانشان باشند. زمانی که حس کنند فرزندشان مشکلی دارد دوست دارند به هر نحوی به آن ها کمک کنند. بیشتر مواقع این کارها از سر دلسوزی است و خصومتی با کسی ندارند. اما ممکن است این کمک آن ها باعث ناراحتی دیگران شود. به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود تا قبل از اینکه کسی از شما کمک نخواسته و از شما مشاوره نگرفته، در کارشان کنجکاوی نکنید.

2. بد دهنی زن یا شوهر

بدهنی، فحاشی و شکستن حرمت های بین دو نفر، نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه روابط زوجین را تیره و تار خواهد کرد. بعضی از ماها عادت داریم عصبانیت خودمان را با دعوا و فحش نشان دهیم و اینگونه خود را خالی کنیم. در حالی که به طور کامل راه را اشتباه می رویم. سعی کنید احترام همسر و خانواده همسرتان را حفظ کنید زیرا اگر خدای ناکرده حرفی بزنید ممکن است تا مدت ها پیش همسر و خانواده تان سرافکنده شوید.

توهین و فحاشی به خانواده همسر

چگونه بی احترامی و بد دهنی همسرتان را از سرش بیاندازید؟

بی احترامی به خانواده همسر هر چقدر هم که زیاد باشد قابل درمان است. قطعا مشاوره زناشویی بر حسب شرایط زندگی و خانواده شما می تواند راه های بسیار خوبی سر راهتان بگذارد. اما موضوعات مهمی است که رعایت آن ها تا حد زیادی میتواند به شما کمک کند.

1- با خانواده تان صحبت کنید

اگر احساس می کنید که مشکل از خانواده شماست یا رفتار شما باعث بوجود آمدن این وضعیت شده، موضوع را با آن ها درمیان بگذارید و با احترام از آنها بخواهید که دست از این کارشان بردارند. سعی کنید روابط همسرتان را باخانواده بهتر کنید. این کار نیاز به مدیریت درست شما در زندگی دارد. اگر محبت و توجه خود را عادلانه تقسیم کنید نه خانواده شما ناراحت می شوند و نه همسرتان حساس می شود.

2- بی احترامی و توهین ممنوع

همه ما می توانیم در خانواده قانونی را بگذاریم که بی احترامی و توهین را ممنوع کنیم. حتی در بدترین شرایط. می دانیم گاهی کار سختی است. اما اگر هر کسی از دو طرف توهین کرد مجبور است به هر نحوی که شده جبران کند. یا برای فرد توهین کننده تنبیه سختی در نظر بگیرید. منظور از توهین، توهین به هر کسی است. فرقی نمی کند. اما قانون دیگری بگذارید که در مقابل اشتباه یکی، طرف مقابل برای او نامه ای بنویسد و به او بگوید از این کارش پشیمان است و عذرخواهی کند. باور کنید اگر بخواهید می توانید این کار را بکنید. خنده دار نیست. هر چیزی با تمرین درست می شود. بد دهنی را از روی زبانتان بیاندازید و به هم عشق بورزید.

3- فاصله خود را با خانواده همسر حفظ کنید

زن و شوهر باید با خانواده همسرشان یک فاصله کنترل شده ای داشته باشند. صمیمیت بیش از حد باعث می شود که اسرارتان را پیش همه فاش کنید. دوری بیش از حد هم باعث ایجاد کدورت می شود. باشید اما همیشه باشید. کنترل شده و از روی اصول. هیچ گاه به خانواده همسرتان بی محلی نکنید. بی محلی باعث دلشکنی می شود. احترام بگذارید تا احترام ببینید. درست صحبت کنید تا با شما درست صحبت کنند. به خانواده همسرتان عشق بورزید تا همسرتان نیز خانواده شما را دوست داشته باشد. خانواده هر چقدر هم بد باشد بازهم در سختی ها از شما حمایت می کنند یا حداقل دلسوزی می کنند. پس مدیریت رفتار با خانواده همسر بسیار مهم است. به خاطر بسپارید.

4- یاد بگیرید که عذرخواهی کنید

بعضی اوقات یک عذرخواهی ساده می تواند از طلاق جلوگیری کند.. باورتان نمی شود؟ هستند افرادی که نمی پذیرند اشتباه کرده اند و سر یک موضوع ساده ماه ها با هم درگیر هستند و خانواده هم را نیز درگیر می کنند. اگر اشتباه کردید به همسرتان بگویید عذر می خوام اشتباه از من بوده است. من معذرت می خواهم. نه شما بی عیب و نقص و کامل هستید نه او... او شما را می شناسد و شما اورا...برای همسرتان مغرور نباشید. غرور بدترین بلاست. مخصوصا در روابط زناشویی. اگر عذرخواهی نکنید و همانجا قائله را ختم به خیر نکنید پس بعد از آن باید برای شنیدن توهین های همسر گوش خود را تیز کنید. اصلا گیریم که همسرتان مودب است و توهین نمی کند. هر کسی آستانه صبری دارد. صبر همسرتان که لبریز شود باید منتظر عواقبش بود.

5- از همسرتان جلوی خانواده ها ایراد نگیرید

یکی از دلایل بی احترامی به خانواده همسر این است که حرمت و احترام او را جلوی خانواده اش می شکنید. این کار را نکنید. خیلی اشتباه بزرگی مرتکب می شوید. به شدت توصیه می شود که احترام همسرتان را حفظ کنید. مخصوصا پیش دیگران. احترام شما باعث می شود که خانواده ها فکر کنند که این دختر یا پسر چقدر با همسرش با احترام رفتار می کند. پس من هم باید به او احترام بگذارم...همسرتان هم همینطور! وقتی می بیند که حرمت او را نگه می دارید پاسخ احترام را با ادب خواهد داد و هیچ گاه به خودش اجازه نمی دهد با بی احترامی با خانواده ها رفتار کند. حتی در موارد حادی که دچار مشکل می شوید.

6- اول فکر کنید بعد حرف بزنید

بله. همه ما معمولا زبان چرب و نرمی داریم. حتی بعضی اوقات نمی دانیم چه می خواهیم بگوییم. اما به نیت جلب توجه، همینجور زبانمان در حال حرکت است. کمی امان بدهیم. اصلا فکر کنید همسرتان به شما توهین کرد. یک بار امتحان کنید ساکت باشید. ببینید واکنش او چیست؟ اجازه دهید تا صبح حرف بزند. بعد از دعوا خودش شرمنده می شود. او هم کم کم یاد میگیرد مثل شما رفتار کند. به جای اینکه شما از همسرتان بی ادبی یاد بگیرید، به او ادب بیاموزید.

7- ایراد نگیرید

اگر می خواهید احترام ها رعایت شود حتی اگر از خانواده همسرتان چیزی می بینید به سر همسرتان نگوبید و از آن ها ایراد نگیرید. به جای آن، فاصله خود را با خانواده همسرتان حفظ کنید و اجازه ندهید که حرف تلخی از آن ها بشنوید که شما را بیازارد.

9- خود را کنترل کنید

مهارت کنترل روی خود را بیاموزید. گاهی ممکن است که همسرتان از شما خواسته نا معقولی داشته باشد. در این زمان دو نوع واکنش وجود دارد. کنترل خود و صحبت در کمال آرامش و دیگری پرخاشگری و عصبانیت.. بعضی از شما نمی توانید هیجانات منفی خودتان را مدیریت کنید و به شدت پرخاش می کنید و عصبی می شوید و با این کار اعتراض خود را نشان می دهید. عصبانیت شما باعث عصبانیت همسرتان می شود و در آخر کار به جایی می رسد که به زمین و زمان فحش می دهید.

10- واضح صحبت کنید

بعضی از زن و شوهر ها هم عادت دارند که انقدر حرف هایشان را مبهم می زنند یا با تمسخر صحبت می کنند. یا نیش و کنایه می زنند. این کار باعث سوء تفاهم می شود. اگر می خواهید با همسرتان صحبت کنید خیلی واضح، روشن و بی پرده اینکار را بکنید. در غیر اینصورت همسرتان را عصبی می کنید و این سرآغاز اختلاف ها و جر و بحث هاست.

11- از مشاور کمک بگیرید

در بعضی موارد که نمی دانید مشکل چیست، چه رفتاری باید داشته باشید یا به انتها رسیده اید، مشاور می تواند به شما کمک کند. شاید موضوعی باعث شده که همسرتان را تا این فحاش کرده باشد. شاید همسرتان قدرت کنترل خودش را ندارد و نمی تواند خود را مدیریت کند. در این شرایط یک مشاور خوب کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

12- با تفاوت های فرهنگی و تربیتی خود کنار بیایید

تربیت و نوع فرهنگ در زندگی حرف اول را می زند. سعی کنید قبل از ازدواج در مورد تفاوت های فرهنگی با همسر و خانواده همسرتان اطلاع بیشتری به دست آورید تا بعد از ازدواج دچار مشکل نشوید. هر چه این تفاوت ها کمتر باشد دردسر شما هم کمتر است. ازدواج اگر درست و اصولی باشد، مشکلات بعد از آن هم به حداقل می رسد.

توهین به خانواده همسر

سوالات متداول

 آیا ارتباطات بیش از حد با خانواده همسر می تواند در این بی احترامی ها نقش داشته باشد؟

همانطور که قبلا گفته شد محدود کردن بیش از حد رفت و آمدها، یا ارتباطات زیاد با خانواده همسر هر دو میتواند عامل مهمی در این بی احترامی ها باشد. اگر از خانواده همسرتان دور باشید آن ها همه کاسه و کوزه ها را سر شما می شکنند که فلانی نمی گذارد ما بچه مان را ببینیم. اگر هم بیش از حد رفت و آمد کنید ممکن است آن بین حرفی زده شد که به قول معروف خر بیار و باقالی بار کن. به همین دلیل همه روانشناسان و مشاورین خانواده توصیه می کنند که ارتباطاتتان را کنترل کنید. فاصله ها را حفظ کرده و تا می توانید حرمت پدر و مادر همسرتان را حفظ کنید.

نقش وابستگی های شدید به خانواده، در دعواها و اختلافات چیست؟

پسران و دختران وابسته به خانواده، همان هایی که بدون اجازه پدر و مادر خود آب نمی خورند. باعث اختلافات و درگیری ها هستند. همین افراد باعث می شوند همسرانشان سکوت را بشکنند و عقده گشایی کنند. به نظر ما این موضوع اصلا قابل قبول نیست. اگر این عادت بد را دارید همین فردا آن را کنار بگذارید. این کار از شما شخصیت فوق العاده ضعیف و وابسته ای خواهد ساخت. با این کار همسرتان را از روی پدر و مادرتان هم می اندازید و باعث تنفر آن ها از یکدیگر خواهید شد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی خانواده  به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

برگرفته از مقاله : Family telephone counselin

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

خوشحال کردن همسر

خوشحال کردن همسر در ردیف کارهای خوب و پسندیده میباشد. خوشحال کردن همسر در زندگی زناشویی بر زیبایی زندگی میافزاید و باعث میشود دوام زندگی دو چندان شود. بهتر است افراد قبل از تشکیل خانواده با مراجعه به مشاوره ازدواج مهارت های لازم را جهت شروع زندگی فرا بگیرند. زندگی زناشویی پر از فراز و نشیب است، اگر در این مسیر زن و شوهر با هم همراه نباشند و پشت و پناه همدیگر قرار نگیرند، معلوم نیست چه مشکلاتی در ادامه بوجود میاید. فرقی ندارد چه مرد یا زن، باید در مراحل زندگی قدردان زحمات همسر خود باشد.

چه هدفی بالاتر از این که با انجام کارهایی که موجب راحتی و خوشحالی طرف مقابل میشود، بتوان خوشحالی همسر را به دنبال داشته باشد. خوشحال کردن همسر چه از نظر عرف و چه از نظر علم و شرع عملی پسندیده است و باعث مستحکم شدن پایه های زندگی میشود. پس در این مورد دو طرف نقش موثری دارند.


بیشتر بخوانید: آیا همکاری مرد در کارهای خانه لازم نیست؟


راه های خوشحال کردن همسر

شاید ساده به نظر برسد ولی بیان کردن زیبایی همسرتان در مقابلش میتواند یکی از آسان ترین راه های خوشحال کردن او باشد. هر از چند گاهی برای یکدیگر نامه بنویسید و در نامه از یکدیگر تعریف کنید و جملات محبت آمیز برای هم بنویسید. سعی شود در مناسبت ها به عناوین مختلف به همسرتان هدیه بدهید حتی اگر آن هدیه یک شاخه گل باشد.


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره خانواده آنلاین آویژه


نکات مهم در خوشحال کردن همسر

نکات مهم در خوشحال کردن همسر وجود دارد که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. از نظر مشاوره خانواده خوشحال کردن همسر باید به یک عادت خوب و پایدار تبدیل شود. این خیلی خوب است که در هر لحظه زن و شوهر به فکر خوشحال کردن طرف مقابل هستند. حفظ حریم خصوصی زوجین از نکات مهم در خوشحال کردن همسر است که باید رعایت شود. هیچگاه نباید در حضور افراد دیگر با بیان نکات خصوصی باعث خوشحالی همسر خود شوید، چرا که با این عمل به جای خوشحالی همسر ممکن است مشکلات دیگری بوجود آید که همین مشکلات در ناراحتی زوجین از همدیگر نقش داشته باشد.

نکته مهم این است اگر با کاری یاعملی موجب خوشحالی همسرتان شدید، این عمل را بدون چشم داشت و منت انجام دهید تا این کار شما دارای اثر شود. پس رعایت این نکات در خوشحال کردن همسر میتواند به ادامه دار بودن این کارها کمک کند و حس رضایت را در بین زن وشوهر ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره رایگان خانواده


خوشحال کردن همسر از نظر اسلام

خوشحال کردن همسر از نظر اسلام به معنی جهاد در راه خداوند است. وقتی یک پیوند آسمانی به نام ازدواج ثبت میشود دیگر آن مرد و زن، انسان های چند روز قبل نیستند. خوشحال کردن همسر از نظر اسلام به تمام کارهایی که همسر برای طرف مقابل انجام دهد تا رضایت او را جلب کند گفته میشود. در اسلام دایره این خوشحال کردن همسر خیلی گسترده است به طوریکه انسان با کوچکترین عمل میتواند موجبات خوشحال شدن همسر را فراهم کند.

در اسلام از سازگاز بودن زوجین با هم، به عنوان اصلی ترین راه خوشحال کردن همسر، زبان به میان آمده است. چرا که با سازگاری خیلی از مشکلات قابل حل شدن است. از نظر اسلام، بعد از سازگاری زن وشوهر باهم، احترام گذاشتن زوجین به هم موجب خوشحالی طرف مقابل میشود. اسلام عزیز از این دو عامل به عنوان مهمترین عوامل خوشحال کردن همسر یاد میکند و این دو را پایه های اصلی زندگی برمیشمرد.


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره آنلاین خانواده


راه های خوشحال کردن

ثواب خوشحال کردن همسر

ثواب خوشحال کردن همسر در دین اسلام زیاد است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید: همسری که طرف مقابل خود را خوشحال کند، خداوند در قیامت او را خوشحال میکند. در اسلام عنوان میشود که هرچه محبت به همسر زیاد باشد به همان قدر بر دین انسان افزوده میشود. را های تقرب به خداوند زیاد است ولی زوجین با راه ساده ایی به نام خوشحال کردن همدیگر به درجات بالا که همون قرب پروردگار است میرسند.

در همین راستا حضرت محمد صلی الله علیه و آله میفرمایند: هر مردی زحمت بکشد و بر همسر خود انفاق کند خداند متعال در عوض هر درهم، هفتصد برابر به او مرحمت میفرماید. در حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام است که میفرماید: حق زن بر مرد،غذا دادن، لباس پوشاندن، با او خوشرفتاری کردن است اگر مردی چنین رفتاری را انجام داد، وظیفه شرعی خود را در ازای حقوق همسرش انجام داده است.


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره خانواده آنلاین


منبع: How to Make Your Spouse Happy

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

محبت به شوهر

محبت به همسر را نا نمی توان به شکل دیکته وار به زوجین توصیه کرد. از آنجایی که زندگی شخصی هر زن و شوهر باهم متفاوت است قطعا نوع رابطه ها نیز فرق میکند. نمیتوان ادعا داشت که یک نوع محبت خاص بر روی تمامی زجین اثر یکسانی میگذارد. هر انسانی خلق و خوی خاص خورد را دارد. عواطف و احساسات نیز از همین اخلاق و سرشت نشات میگیرند. شاید رفتاری که برای یک مرد محبت و مهربانی تلقی شود برای مرد دیگری هیچ اهمیت خاصی نداشته باشد.

اما از دیدگاه مشاوره روانشناسی هر انسانی میتواند خوبی ها و زیبایی های اخلاقی را ببیند و آنها را احساس کند. پس مطمئن باشید اگر جواب محبت های شما به سرعت نشان داده نشود به تدریج تاثیر مثبت آنها را خواهید دید. در مبحث محبت به همسر، مسائلی که غالبا در مشاوره خانواده بیان میشود عدم توجه و محبت یکی از زوجین به طرف مقابل است. این مشکل بیشتر در زوج هایی پیش می آید که یکی از آنها از لحاظ احساسی و عاطفی روحیات لطیف تری  دارد و در نتیجه نسبت به رفتارهای طرف مقابلش احساس ناراحتی میکند. پیش ازتشکیل زندگی با مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج میتوانید تا حدودی با اخلاق و روحیات همدیگر آشنا شوید و در صورت نداشتن تفاهم از همان ابتدا به اختلافات خود پی ببرید.

اهمیت محبت به همسر چه تاثیری دارد؟

اهمیت محبت به همسر از تاثیر فوق العاده آن بر روابط زوجین و زندگی مشترک پیدا است. قطعا زمانی که زن و مرد باهم مهربان هستند و به هم محبت می ورزند میتوانند در برابر سختی ها و نامیلایمات زندگی مقاوم باشند. از حضور همدگیر احساس دلگرمی و پشتوانه میکنند. با انگیزه و قدرت بیشتری برای زندگی خود تلاش میکنند. حتی در دین اسلام نیز در بسیاری از احادیث و روایت ها به اهمیت محبت به همسر  بارها شاره شده است. آنجایی که میگوید: زن و مرد را مایه آرامش هم آفریدیم. هنگاهی که زوجین همدیگر را دوستداشته باشند کمتر نقاط ضعف را میبینند و اگر هم ببینید سعی میکنند بخاطر عشق و علاقه با کاستی ها و کمبودهای خود بسازند.

مشکلات خود را با محبت و منطق حل کنید

با دیدن کمبودها و یا اختلاف نظرها تنش و بحث راه نمی اندازند و تا حد امکان سعی میکنند مشکلات خود را با محبت و منطق حل کنند. از طرفی کانون زندگی چنین زوج های گرم و صمیمی است و فرزندان آنها معمولا در محیطی آرام و با عشق و محبت بزرگ میشوند. این فرزندان به دلیل رشد در کانون گرم و صمیمی خانواده از رفتارهای محبت آمیز و با گذشت پدر و مادر الگو برداری مکنند و معمولا این نوع خانواده ها صاحب فرزندانی صالح تر و سالم تر میشوند.

همین نیز به انسجام و موفقیت زندگی زوجین می افزاید. به همین خاطر در زندگی زناشویی اخلاق نیکو و محبت به همسر موثرترین دلیل بر موفقیت یک زندگی میباشد. ناگفته نماند گاهی نیز آدم ها در انتخاب همسر و شریک زندگی با کسی روبرو میشوند که حتی نمیتوان با رفتار مهربان و محبت آمیز آنها را به سمت خود کشید و یک رابطه زناشویی و زندگی مشترک خوبی ساخت. چنین افرادی اساسا اخلاق و عواطفی به دور از احساس و مهربانی دارند و زندگی مشترک را مشکل روبرو میکنند.

ترفندهای محبت به همسر چه چیزهایی هستند؟

ترفندهای محبت به همسر را نمی توان به عنوان یک الگو و قاعده و قانون خاص بیان کرد. از آنجایی که هر فردی ویژگی‌های اخلاقی خاص خود را دارد باید به رمز و راز اخلاق و افکار او پی ببریم.‌ هر زن و مردی در رابطه زناشویی و زندگی مشترک خود به مرور زمان به اخلاق و رفتار هم تسلط پیدا می کنند، با روحیات و عقاید هم آشنا می شوند و نقاط ضعف و قوت همدیگر را می فهمند. اینها می‌توانند بهترین آگاهی ها و اطلاعات را نسبت به همسرتان در اختیار شما قرار بدهد.

اگر شما بتوانید اخلاق همسر خود را بشناسید  قطعاً میفهمید چه چیزهایی را دوست دارد و یا از چه چیزهایی خوشش نمی آید. چه کارهایی او را خوشحال میکند و یا چه کارهایی را دوست ندارد. اگر به این اطلاعات در مورد همسرتان برسید  قطعاً می توانید برای رابطه زناشویی خود تاثیر چشمگیری بگذارید. زیرا هنگامی که  این اطلاعات را داشته باشید از کارهایی که همسرتان را ناراحت می کند دوری می کنید و یا سعی در انجام کار هایی دارید که عشق و محبت همسرتان را برمی‌انگیزد .

از ترفندهای محبت به همسر چند نکته مهم را ذکر می کنیم. 

  • مورد اول اینکه  سعی کنید روی حساسیت ها و نقاط ضعف او و یا چیزهایی که عصبانیت او را تحریک میکند دست نگذارید .
  • مورد بعدی  این است که شما باید پیش از  عشق و محبت، احترام را به همسر خود هدیه دهید.

این چیزی است که به او اعتماد به نفس و احساس  فوق العاده ای می دهد. سعی نکنید با رفتارهای خشن و اخلاق تند و زورگویی اهداف خود را پیش ببرید و توقع داشته باشید با این رفتارا همسر خود را تحت سلطه خود قرار می دهید. بلکه فرد موفق کسی است که با ترفندهای خاص و ظرافت های اخلاقی عشق و محبت همسر خود را به سمت خود بکشد.

محبت زبانی به همسر بهتر است چگونه باشد؟

محبت زبانی به همسر بیشترین کاربرد را در میان خانم ها دارد. آقایان عموما سعی میکنند مهر و محبت خود را در قالب یک رفتار خوب یا کارهای مورد علاقه همسرشان نشان دهند و کمتر از محبت زبانی استفاده میکنند. البته این در مورد همه آقایان صدق نمیکند. معمولا مردانی که روحیات لطیف تر و اخلاق مهربان تری دارند راحتتر از محبت زبانی استفاده میکنند. اینها در حالی است که استفاده از این ترفند برای بسیاری از خانم ها کار راحتی است و در زندگی روزمره خود مرتبا از واژه های محبت آمیز برای همسر و فرزندان خود استفاده میکنند. البته قوه ادراک آقایان نیز این نوع محبت را بیشتر میفهمد و میپذیرد.

از آنجایی که سیستم‌ احساسی و ادراکی آقایان ساده تر از خانم ها میباشد لذا بیان یک جمله عاطفی را راحتتر از انجام یک کار عاطفی میفهمند. اما خانم ها قوه تخیل و ادارک قوی تری دارند و میتوانند تا حدودی احساسات را از روی رفتار و کارهای همسر خود تشخیص دهند. محبت زبانی به همسر میتواند میزان عشق و محبت را بین زوجین چندین برابر کنند. استفاده از جملات عاشقانه و محبت آمیز احساسات انسان را به مستقیم ترین روش تحت تاثیر قرار میدهد و نتیجه آن سریع تر از هر روش دیگری دیده میشود. نه تنها در خلوت خود بلکه در مقابل فرزندان، خانواده و یا آشنایان با به کاربردان جملاتی که در عین احترام مقداری محبت نیز دارند. بهترین احساس ها را به همسر خود منتقل کنید. این کار به او احساس اعتماد به نفس و آرامش و عشق زیادی میبخشد.

ابراز عشق به همسر به چه روش هایی موثر است؟

ابراز عشق به همسر ممکن است بین هر زوجی به شکل خاصی انجام شود. در واقع شاید عشق میان هر کسی خاص آن دو نفر است. قرار نیست تمام عشق ها و تمام عاشقان به یک شکل باشند. بهتر است سعی کنید نوع رابطه و عشق ورزی خاص خودتان را داشته باشید. کپی برداری از روابط دیگر ابدا راه مناسبی برای روابط خصوصی شما و همسرتان نیست. درست است میان عاشقان نقاط مشترک زیادی وجود دارد اما مهم این است که شما چه چیزی را میپسندید. هدیه خریدن،  خرید کردن، رستوران های خاص رفتن و.. کارهایی است که معمولاد افراد عاشق دوستدارند انجام دهند. اما شما ممکن است علایق خاص خود را داشته باشید.

به طور مثال اگر همسرتان اهل مطالعه است ممکن است هدیه دادن یک کتاب مورد علاقه برای او بسیار با ارزش تر از چیزهای دیگر باشد. زیرا با این حرکت نه تنها او را خوشحال میکنید. بلکه به او میفهمانید که از علایقش با خبر هستید و میدانید چه چیزهایی را دوستدارد.

ابراز عشق به همسر میتواند به شکل های مختلفی انجام شود. کارهایی مانند به یاد داشتن روزهای خاص زندگی مشترک، هدیه دادن، دعوت کردن همسرتان به یک شام دو نفره، توجه و محبت به او، تلاش برای رفع نیازها او، کمک کردن و حمایت کردن همسر در شرایط مختلف زندگی، توجه به علایق و عقاید همسر، اهمیت  دادن به کارهای مورد علاقه او، آراسته بودن و زیبایی ظاهری به شکلی که همسرتان دوستدارد. یاد آوری اینکه او در زندگیتان جایگاه خاصی دارد و از زندگی با او احساس خوشبختی و آرامش میکنید. همگی مواردی از ابراز عشق به همسر هستند. بهتر است در کنار اینها سعی کنید سبک خاص خود را داشته باشید و با عشق و ذوق خاص خود همسرتان را خوشحال کنید.

محبت زبانی به همسر

نیاز به محبت را چگونه تامین کنیم؟

نیاز به محبت یکی از قویترین احساسات مشترک بین تمامی انسان ها میباشد. هر انسانی در هر سن و هر شرایطی نیاز به محبت را در خود احساس میکند. همه ما هرچقدر هم بزرگ شویم و از لحاظ جسمی و روحی قوی شویم بازهم در زندگی به محبت اطرافیانمان نیازمندیم‌. این نیاز پس از ازدواج شکل خاص خود را پیدا میکند. فردی که تا چندی پیش محبت پدر و مادر و خانواده اش را کافی میدانست. اکنون به محبتی بسیار خاصتر از فردی به نام همسر نیازمند است. این محبت به قدری مهم است که میتواند زوجین را از محبت دیگران کم نیاز کند. هیچگاه فکر نکنید اگر مدتی از زندگی مشترکتان گذشته است و یا صاحب فرزندی شده اید این چیزها در زندگیتان کم رنگ و عادی شده است.

مطمئن باشید حتی زمانی که چندین سال از زندگیتان گذشته و صاحب فرزند شده اید زندگی و همسرتان به محبت بیشتری نیازمند است. آدمی در زندگی مشترک هرچقدر که میگذرد وابسته تر و نیازمندتر میشود. هرچقد دلبستگی و ریشه یک زندگی بیشتر شود احساس زوجین به نیاز به  محبت نیز بیشتر میشود. با همسرتان وقت بگذرانید، با او لحظات زیبا بسازید، به او، کارها و حرف هایش توجه کنید. او را ببوسید و بگویید که دوستشدارید. گاهی بابت لحظه های خوب و بدی که از کنارتان بوده از او تشکر کنید و اجازه دهید که حس کند هنوز هم مانند روزهای اول زندگیتان برایش عزیز و مهم هستید و از کنار او بودن لذت میبرید.

سوالات متداول

محبت کردن به همسر باید از سمت کدام فرد باشد؟

محبت به همسر ابدا چیزی نیست که مختص یکی از زوجین باشد. در یک رابطه زناشویی و زندگی‌‌ مشترک همه چیز متقابل است. محبت ورزیدن نیز باید از طرف زن و مرد به همدیگر باشد. نمیتوان گفت زن ها محبت کنند و یا برعکس.

محبت کردن تا چه میزان مناسب است؟

بسیاری اعتقاد دارند که به همان میزان که محبت ببینیم محبت میکنیم. شاید این ایده خوبی نباشد زیرا عشق و محبتی که از قلب ما نشات میگیرد قابل اندازه و حساب کردنی نیست. اما محبت کردن نیز مانند هرچیزی باید بسته به شرایط در اعتدال باشد.

محبت زبانی بهتر است یا رفتاری؟

این دو نوع جدایی پذیر نیستند و مکمل همدیگر میباشند. انسان همانقدر که نیاز به شنیدن جملات عاشقانه دارد گاهی به رفتارهایی که این جملات را در عمل ثابت کنند نیاز دارند. از طرفی همیشه با رفتار و عمل نشان دادن کافی نیست و آدمها گاهی دوستدارند این محبت را با گوش هایشان بشنوند.

 

منبع : مشاوره خانواده تلفنی 24 ساعته

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

ازدواج با همکار

ازدواج با همکار بلی یا خیر؟ مسئله این است

امروزه ازدواج به یکی از بزرگتربن ریسکهای زندگی دختران و پسران تبدیل شده است. ازدواج موفق یک ازدواج خوب و موفق نیازمند  درک متقابل و  شناخت طرفین می باشد به منظور دستیابی به این شناخت، افراد نیاز دارند به مشاور ازدواج رجوع کنند. برای مثال یک دختر خانم می تواند در اجتماع با درخواستهای ازدواج زیادی روبرو شود که یکی از آنها پیشنهاد ازدواج  از جانب همکار است‌. داشتن یک  همکار خوب مزیت است ، اما بدین معنا نیست که همان شخص می تواند همسر خوبی برای شما باشد‌. که  در این مقاله به مزایای و معایب ازدواج با همکار اشاره می کنیم

مزایا ازدواج با همکار:

۱. هنگامی که شما درگیر یک رابطه عاشقانه معنادار با همکارتان هستید ، احتمالاً بهره وری شما در محل کار افزایش می یابد: همه ما وقتی خوشحال می شویم بیشتر کار می کنیم و همه ما هنگام برگشت به خانه از مسایل کاری صحبت میکنیم  و ازدواج با همکار فقط این نوع مکالمات را افزایش می دهد و و باعث میشود مشکلات کاری را بهتر با کمک یکدیگر حل کنید

۲. بسیاری از شرکت ها می ترسند که کارمندانی  درگیر رابطه عاشقانه با یکدیگر می شوند ، دچار حواس پرتی در کار شوند و قدرت  بهره وری و تمرکز آنها کاهش یابد. در حالی که این یک نگرانی قابل توجیه است ، واقعیت این است که حواس پرتی ها به دلیل کار در یک  محیط کار کاهش می یابد.  توانایی خوردن ناهار روزانه با شریک زندگی خود در محیط کار میزان وقت صرف شده در امور شخصی را کاهش می دهد

۳. شما زمان زیادی را با همکاران خود می گذرانید ، بنابراین بدیهی است که آنها را به خوبی می شناسید. شما از اخلاق کاری آنها ، ایدئولوژی ها ، سلایق و تقریبا هر چیز دیگری آگاه هستید. به عبارت دیگر ، این باعث می شود تا ازدواج با آنها برای شما بی خطر باشد.

معایب ازدواج با همکار:

۱.  رقابت در محل کار ممکن است به یک مسئله تبدیل شود. اگر هر دو نفر در بخش های مختلف کار کنند ممکن است بهتر عمل کند. با این حال ، اگر برای یک بخش کار می کنند، این می تواند باعث شود که یک زوج در برابر یکدیگر رقابتی
ایجاد کنند و این باعث ایجاد اختلاف بین دو نفر می شود.

۲. ممکن است هر روز کنار هم بودن سرگرم کننده باشد ، اما همچنین می تواند خسته کننده باشد. وقتی با هم کار می کنید خیلی سخت است که فقط برای خودتان وقت بگذارید و کارها را به تنهایی انجام دهید. این ممکن است فضای کافی به شما ندهد و شما احساس خفگی کنید و بعد از مدتی دلزده شوید.

۳‌. از آنجا که زندگی حرفه ای و زندگی شخصی شما یکی است، مسائل شخصی شما ممکن است به محیط کار کشیده شود. اگر بین هر دو شما تنش و انرژی منفی وجود داشته باشد و اگر مجبورید همکاری نزدیکی با همسرتان داشته باشید ، پنهان کردن این تنش موجود از انظار عموم کار راحتی نیست و از آنجایی که اینده قابل پیش بینی نیست، ممکن است در صورت منجر شدن ازدواج به جدایی مجبور شوید شغل ایده ال خود را از دست دهید و حتی محل کار خود را عوض کنید

ازدواج با همکار را نه می توان توصیه کرد و نه رد کرد.
از همین رو افرادی که تمایل به ازدواج با همکارشان را دارند بهترین راه شناخت عاقلانه همدیگر می باشد و همجنین شناختی که تنها درون محل کار صورت نگیرد.
بهتر است همان ابتدا، تمام جوانب را بسنجید و صرفا به شناختی که از او در محیط کار بدست آورده اید  اکتفا نکنید و مرزهایتان را مشخص کنید زیرا ازدواج با همکار ممکن است محدودیتهای را بخودی خود به دنبال داشته باشد.مثلا بلند خندیدن با همکار جنس مخالف. روابط کاری و عاطفی را از یکدیگر منفک سازید بعبارتی مراقب باشید مسایل شخصیتان وارد حریم محیط کار نشود. وقتی شما بتوانید همکارتان را در موقعیت های مختلف محک بزنید و رفتارش را زیر نظر بگیرید می تواند به رفتارهای شخصیتی او بیشتر پی ببرید که به این شناخت عمقی منجر می شود.

منبع:

مشاوره خانواده

  • زینب سادات فاطمی نسب