مشاوره روانشناسی و خانواده

۳۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

همسر خوب چگونه فردی است ؟ یک شخص باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا یک همسر خوب تلقی شود ؟ آیا برای همسر خوب بودن ملاک ها و باید و نباید های خاصی وجود دارد ؟ و اینکه چگونه می توانیم تشخیص دهیم که مخاطب ما یک همسر خوب است یا خیر ؟ و ده ها سوال مختلف دیگر که تمامی افراد در سن ازدواج با آن ها رو برو می شوند . هر یک از این سوال ها در زندگی متاهلی نقش ویژه ای دارند . که لازم است هر شخصی با خود آگاهی کامل در جستجوی پرسش های خاص خود باشد . همسر خوب بودن منحصر به فرد است . یعنی هر شخصی برای مخاطب خود ویژگی ها و ملاک های خاصی در نظر دارد . ممکن است شخصی که در نظر شما یک همسر خوب محسوب شود ، در نظر دیگری چنین فردی نباشد .

مقایسه کردن همسر با دیگران

نکته قابل توجه این است که یکی از مخرب ترین و اشتباه ترین کارها در رابطه با همسر و یا انتخاب آن مقایسه کردن است . مسئله ای که شاید بسیاری از افراد عواقب زیان آور آن را در رابطه زناشویی خود ندانند ، اینکه بخواهیم همسر و شریک زندگی‌ خود را با دیگران مقایسه کنیم و او را سرزنش کرده و یا موفقیت ها ، توانایی ها و یا حتی اخلاق و ظاهر دیگران را به او دیکته کنیم و به دیگران برتری ببخشیم از این جهت یک همسر خوب هیچ گاه باطن زندگی خود و همسرش را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نمی کند .

اما می توان گفت : به طور کلی خوب بودن و دارا بودن صفات خوب نقاط مشترکی است که بین افرادی که همسر خوب شناخته می شوند به طور تقریبی وجود دارد . کافی است این ویژگی‌ ها را شناخته و با علم و آگاهی در انتخاب شریک زندگی خود قدم بردارید . چرا که انتخاب همسر خوب کلیدی ترین و مهم ترین نکته یک زندگی‌ متاهلی می باشد . قطعا اگر در انتخاب شریک زندگی دقت و آگاهی کافی را داشته باشیم درصد عدم موفقیت در زندگی مشترک را پایین خواهیم آورد . انتخاب یک همسر خوب امری است که نیازمند کلاس های مشاوره خانواده برای یک تصمیم عاقلانه و با فکر و منطق می باشد تا بتوانیم شانس یک ازدواج موفق را بیشتر کنیم  .

ویژگی های یک همسر خوب

ویژگی‌ های یک‌ همسر خوب خصوصیات متعددی است که ممکن است هر یک از این ویژگی ها در نظر افراد مختلف مهم یا بی اهمیت محسوب شود . به طور کلی می توان گفت ویژگی های یک همسر خوب در بین عموم افراد مشترک می باشد . در اینجا به پاره ای از ویژگی های یک همسر خوب می پردازیم . از دیدگاه اسلام یکی از  مهمترین ویژگی های یک همسر خوب داشتن ایمان و تقوا می باشد . روایات متعددی از پیامبر اکرم ( ص ) و امامان بزرگوار وجود دارد که در خصوص انتخاب همسر به پاکی ایمان و تقوا اشاره کرده اند ‌.

یکی دیگر از ویژگی های یک همسر خوب داشتن خانواده اصیل و شرافتمند می باشد . منظور از خانواده اصیل صرفا خانواده ثروتمند و دارای موقعیت اجتماعی نیست . چرا که هیچ یک از این دو تضمینی برای خوشبختی و یا سلامت اخلاقی یک خانواده نمی باشد . چه بسا افرادی که در خانواده‌ای با وضع اقتصادی ضعیف و کمبود های خاص بزرگ شده اند اما در بین اجتماع به عنوان یک خانواده نجیب ، متدین و با شرافت شناخته شده‌اند .

از دیگر ویژگی های یک همسر خوب انتخاب فردی عاقل ، آگاه و با تدبر می باشد . چرا که در زندگی هنجارها و پستی و بلندی های بسیاری وجود دارد که برای پیمودن این راه وجود همسری آگاه و با هوش و ذکاوت که بتواند با مدیریت و قدرت زندگی خود و افراد خانواده را با موفقیت به پیش براند بسیار ضروری است . شخصی که بتواند نیازها ، مشکلات و کم و کاستی های زندگی خانواده خود را تشخیص دهد و برای تامین آنها بهترین راه را انتخاب کند .

یک همسر

هم کفو بودن شریک زندگی

یکی دیگر از ویژگی های یک همسر خوب انتخاب فردی هم سطح و هم شان با خود و خانواده می باشد . منظور از انتخاب یک همسر که با شما و سطح خانوادگی هم کفو باشد این نیست که شما شانس و یا حق انتخاب همسری از خانواده هایی با سطح اجتماعی و وضع اقتصادی بالاتر و یا پایین تر از خانواده خود را ندارید . بلکه منظور از انتخاب همسر در حد و سطح زندگی خود به حداقل رساندن تفاوت ها و اختلافات فردی و خانوادگی می با‌شد .

برابری زن و مرد

نکته دیگر اینکه امکان برابری کامل بین زن و مرد و خانواده های زوجین پایین می باشد . اما می توان نکات مشترک را پیدا کنیم . یکی دیگر از ویژگی‌ های یک همسر خوب داشتن سلامت جسمی و روحی می باشد که اهمیت این ویژگی‌ در زندگی‌ مشترک به شدت قابل وضوح می باشد . لذا بهتر است پیش از هر اقدامی در مسیر زندگی از سلامت جسمی چه از لحاظ فیزیکی و یا اعتیاد به هر گونه مواد مخدری و سلامت اخلاقی و رفتار و شخصیت مخاطب آگاهی کافی را پیدا کنیم .

ازدواج با یک همسر خوب

ازدواج با یک همسر خوب چه تاثیری در رشد ، تعالی و سازندگی زندگی و شخصیت افراد دارد ؟ هر فردی در زندگی آرزوی ازدواج با یک همسر خوب را دارد کسی بتواند خاسته ها ، علایق و ایده آل های او را برآورده کند . ازدواج با یک همسر خوب مایه آرامش ، خوشبختی و سعادت در زندگی  برای زوجین می باشد . ازدواج با یک همسر خوب می‌تواند از لحاظ روحی بهترین انگیزه و اعتماد به نفس در زندگی باشد ازدواج با یک همسر خوب باید با شناخت ، آگاهی و بصیرت کافی انجام شود . در این صورت است که شاهد رشد و بالندگی و موفقیت در زندگی خود خواهیم بود ‌.

ما نمی گوییم که ازدواج با شناخت قطع به یقین به خوشبختی ختم خواهد شد اما اعتقاد داریم که احتمال شکست در زندگی مشترک را کم می کند . ازدواج با یک همسر خوب آرزوی هر پسر و دختری است که در سن و یا موقعیت ازدواج قرار دارند . در این زمینه بهتر است خود سرانه و صرفا از روی احساس و یا حتی منطق به تنهایی تصمیم گرفته نشود . انتخابی مناسب است که منطق و احساس به نوبه خود دخیل باشند و در کنار این دو مشورت و راهنمایی والدین ، افراد با تجربه و حتی مشاوره قبل از ازدواج می تواند کمک شایانی را در امر ازدواج در اختیار شما قرار دهد .

همسر خوب یعنی

همسر خوب یعنی چگونه همسری ؟ شاید همه افراد برای یکبار هم که شده این سوال را از خود و یا دیگران پرسیده باشند . و قطعا جواب های مختلفی دریافت کرده اند . طبیعی است که هر شخصی با توجه به علایق ، خواسته ها ، تمایلات روحی و جسمی ، آرزوها و برنامه های زندگی خود ملاک های متفاوتی داشته باشد . اگر بخواهیم بگوییم همسر خوب یعنی چگونه شخصی باید کلیات و جزئیات را نیز در نظر بگیریم برای یک‌ همسر خوب صفات پایه ای وجود دارد و در کنار آن جزئیاتی است که برای هر شخصی به شکل متفاوتی می باشد .

به طور مثال همسر خوب یعنی فردی که بتواند بستر آرامش را برای شریک زندگی خود فراهم کند ، به خواسته ها و نیاز های روحی جسمی و جنسی طرف مقابل توجه کند ، در هر شرایطی سعی در حفظ بنیان خانواده و مدیریت آن را داشته باشد ، مسئولیت پذیر باشد و بتواند در مشکلات و بحران های زندگی وظایفش را بپذیرد و در انجام آن ها سعی خود را به کار گیرد . بتواند علاوه بر نقش یک همسر در شرایط مختلف و روزهای تلخ و شیرین زندگی مانند یک دوست شریک زندگی خود را حمایت کند و یاور ، همراه و پشتیبان او باشد .

یک همسر خوب یعنی فردی که بین کار ، خانواده ، همسر و سایر امور یک زندگی مشترک تعادل را بر قرار کند . شخصی ‌که در حد توان خود برای تامین رفاه ، آرامش و نیازهای مختلف زندگی مشترک تلاش می کند . البته طبیعی است که گاهی نمی توان توقع داشت یک فرد تمام خصوصیات و صفات خوب را داشته باشد و یا اینکه تمامی خواسته و نیاز ها بر طرف کند . چرا که هر انسانی ممکن است کاستی هایی داشته باشد .

خوب

نقش مکمل

در اینجا است که نقش مکمل باید در پی جبران و تکمیل این کمبود ها قدم بردارد . همسر خوب کسی است که اهداف و آرزهای مشترکی با شما داشته باشد و برای محقق شدن برنامه ها و آرزو های زندگی خود و همسرش تلاش کند ، برای شریک زندگی خود احترام قائل است و او را مورد حمایت ، محبت و عشق و علاقه قرار می دهد ، بین تمام روزمرگی ها و دغدغه هایش شما را منبع آرامش خود می داند و اوقات فراغت و استراحت را در کنار شما سپری می کند .

در امور زندگی خودسرانه تصمیم نمیگیرد و پیش از اقدام با شما مشورت میکند ، شما را از میزان حقوق ، مخارج زندگی و پس انداز مطلع میکند و سهیم میداند . به شما اعتماد دارد و مدام سعی در بازخواست و یا کنترل کردن اوضاع ، رفتار و امور را ندارد . وفادار است و حضور و یا عدم حضور شما در کنار او ارتباطی به این موضوع ندارد و همچنان در وفاداری به شما ثابت قدم است . و بسیاری دیگر از ویژگی های اخلاقی و رفتاری دیگر که برای هر شخصی به گونه ای اهمیت دارند .

خصوصیات یک همسر خوب

خصوصیات یک همسر خوب چیست ؟ و چگونه می توانیم آن ها را تشخیص دهیم ؟ همانطور که گفته شد معیارها و علایق متفاوت است اما صفات خوب امر مشهودی است و هر انسانی به این ویژگی ها تمایل دارد . برای مثال از دیدگاه اسلام اولین ملاک یک همسر خوب ایمان و تقوا است حال این ویژگی ممکن است برای برخی افراد در اولویت قرار داشته باشد و برای برخی دیگر خیر . در این بخش می خواهیم جزئیات انتخاب یک همسر خوب را بیان کنیم .

برای مثال از خصوصیات یک همسر خوب این است که بتواند و بخواهد که شما را خوشحال کند . حال ممکن است این کار را با ساده ترین شکل ممکن انجام دهد و لبخند را به شما هدیه کند و یا اینکه برای شما برنامه های مفرحی را تدارک ببیند . شما را همانطور که هستید می پذیرد و از همراهی و اگر می خواهد ضعف ها و اشتباهات شما را رفع کند این کار را در کمال عشق دوستی و مودت انجام می دهد .

از دیگر خصوصیات یک همسر خوب برقراری تعادل و روابط خوب بین خانواده و همسرش می باشد . یک همسر خوب باید بتواند محبت توجه و وظایف خود را به گونه ای بین خانواده و شریک زندگیش تقسیم کند که هیچکدام خلاء ، عدم توجه و بی محبتی را در این زمینه احساس نکنند و در کمال دوستی و آرامش روابط خوبی را با همدیگر برقرار کنند .

چیست

خصوصیات رفتاری یک همسر خوب

هیچ گاه شما را نه تنها در میان جمع بلکه در خلوت دو نفره نیز تحقیر نمی کند و به شما توهین و بی حرمتی نمی کند . شما را با کسی مقایسه نمی کند و برای او بهترین همسر هستید . از وقت گذرانی ، تفریح و مهمانی رفتن با شما حس خوبی دارد و همراهی کردن شما برایش لذت بخش است . شما را در جریان امور و روزمرگی هایش قرار می دهد و برایش هم صحبت خوبی هستید . از خصوصیات یک همسر خوب این است که شریک زندگی خود را در اولویت قرار می دهد و در شرایط مختلف توجه و همراهیش را فراموش نمیکند .

در یک بیان ساده همسر خوب کسی است که بتواند رضایت ، خشنودی ، آرامش و سعادت زندگی را در حد توان خود فراهم کند . اگر در زمینه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک شناخت و آگاهی کافی را ندارید بهتر است از راهنمایی والدین و یا مشاوره ازدواج استفاده کنید و سپس برای مهمترین بخش از زندگی خود قدم بردارید .

مشاوره خانواده

 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

معیارهای دختر نجیب

معیارهای دختر خوب  را اگر بخواهیم بررسی و واکاوی کنیم باید به فاکتورهای زیادی بپردازیم . در مورد معیارهای دختر خوب  این نکته حائز اهمیت است که ما بدانیم از ازدواج چه چیزهایی می خواهیم . سپس معیارهایی را که متناسب با اهداف ما از ازدواج است را مشخص میکنیم . برای مثال شما به عنوان یک خانوم از همسر آینده خود میخواهید ساعت‌ های زیادی را در کنار شما باشد . بنابراین باید فردی را برگزینید که برای کار زیاد نیاز به فعالیت حضوری در محل کار نداشته باشند . یا این که برای شما مهم است که در سطح مالی بالایی زندگی زناشویی خود را بگذرانید . بنابراین باید به دنبال فردی باشید که از نظر معیارهای مالی مورد نظر شما باشد تا بتوانید تا حد ممکن به زندگی دلخواه خود نزدیک شوید .

یکی از مواردی که در این زمینه به شما کمک می کند مشاوره خانواده می باشد. تا بتوانید بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرید. برای مرتب کردن معیارهای ازدواج کمک گرفتن مشاوره ازدواج را از یاد نبرید .

معیارهای دختر نجیب و باوقار برای ازدواج

معیارهای همسر خوب برای ازدواج می توانند مادی و معنوی باشند . یعنی گاهی زمانی که از معیارهای دختر خوب  برای ازدواج صحبت میکنیم منظور ما مسائل  ظاهری و بعد فیزیکی قضیه است . بررسی وضعیت مالی و شغلی  ، جایگاه اجتماعی ، وضعیت خانوادگی و ظاهر از جمله این معیارهای ازدواج میباشد . اما بعد دیگری از معیارهای دختر خوب  برای ازدواج نیز باید در نظر گرفته شود . بعد معنوی معیارهایی مثل نحوه دینداری طرف مقابل و نوع نگاه او به معنویت را شامل میشود .

این دو بخش از معیارهای دختر خوب  با یکدیگر منافاتی ندارند . بلکه باید مجموعه معیارهای مادی و معنوی بررسی شود تا بتوانیم تصمیم کامل و قاطع و درستی را اتخاذ کنیم . سهل انگاری در بررسی هر دو بعد معیار ها ی  معنوی و مادی میتواند آرامش آینده زندگی زناشویی را تهدید کند . در این موارد حتی دو طرف نیز به دلیل نبود وجوه مشترک در رابطه  در مدیریت آن ناکام یشوند .

مهمترین معیارهای دختر نجیب و خوب

وقتی ما معیارهای مهم برای زندگی را انتخاب میکنیم در واقع فرد مورد نظر را از این فیلترها رد میکنیم . زمانی که معیار های دختر خوب  را در نظر میگیریم دیگر در زمان تصمیم گیری راجع به گزینه ازدواجمان ثبات داریم و به هم ریخته نمیشویم . در آن زمان طبق طبقه بندی که از قبل در ذهن خود انجام دادیم به جلو می رویم و در هر شرایطی میدانیم که از طرف مقابل چه میخواهیم . اگر ما مهمترین معیارهای دختر خوب  را با مطالعه و مشورت گرفتن ازمشاوره قبل از ازدواج و روانشناسی در ذهن خود نداشته باشیم ممکن است در لحظه تصمیم درست عمل بگیریم .

معیارهای دختر خوب برای ازدواج

معیارهای دختر خوب  برای زنان به قدری متنوع است که میتوان گفت به تعداد زنان روی کره زمین معیارهای مختلف وجود دارد . اما بعضی از معیارها در مورد اکثر زن ها مشترک است . جنس مونث ذاتا دارای احساسات ظریف و شکننده است . هر زنی با هر نوع شخصیت و هر جایگاهی احتیاج به مردی دارد که به او تکیه کند .  این تکیه کردن فقط جنبه مالی را در بر نمیگیرد بلکه بعد عاطفی آن نیز بسیار زیاد برای زنان مهم میباشد .

در میان معیارهای دختر خوب  برای زنان قطعاً نمی‌توان از میزان اقتدار و مستحکم بودن مرد چشم پوشید . قدرت و استقلال مالی و فکری مرد همچنین مراقبت از زن در برهه‌های سخت زندگی از مهمترین نشانه های اقتدار مرد میباشد . همچنین وفاداری و متعهد بودن به پیمان ازدواجی که توسط دو طرف بسته شده از نکاتی اسست که برای تمام زنان با هر تفکر و شخصیتی اهمیت زیادی دارد .

معیارهای دختر خوب برای مردان

معیارهای دختر خوب  برای مردان نیز در دسته ها و شکل های متفاوتی میتواند قرار بگیرد . معیارهای ازدواجی  که برای اکثر مردم به خصوص در کشور ما مشترک است . عبارتند از زیبایی اندام ، نجابت و وفاداری . ویژگی های ظاهری از اولین معیارهای دختر خوب  برای مردان میباشد که آنها را بسمت ازدواج سوق دهد . همه مردان ابتدا به ظاهر زن جذب می شوند و از آن به بعد است که معیار های دختر خوب  برای ازدواج را یکی پس از دیگری بررسی میکنند .

مردان اکثراً علاقه دارند که با زنی ازدواج کنند که فقط و فقط  بدن و احساس خود را صرف آن ها کند نه شخص سومی . بنابراین به دنبال معیار وفاداری  در کسانی که جزو گزینه‌های ازدواجشان هستند میگردند . مهربانی نیز از معیارهای غیر قابل چشم پوشی میباشد . حتی مردانی که ابراز نمیکنند نیز تشنه و محتاج محبت ای هستند که باید از  همسرشان دریافت کنند .

نقش مشاور در شکل دادن به معیارها

نقشه مشاور در شکل دادن به معیارهای ازدواج میتواند برای شما معجزه گر باشد . یک مشاور حاذق سالها از عمر خود را صرف مطالعه و کسب تجربه در زمینه هایی از قبیل مشاوره ازدواج کرده است . گاهی خواسته ها و توقعات ما از زندگی زناشویی و به دنبال آن از همسر آینده به قدری مبهم است که ما نمیدانیم از ازدواج چه چیزهایی میخواهیم . با جلسات مشاوره خانواده و روانشناسی ما میتوانیم ابهامات را از خواسته های خود بشویم . سپس در نتیجه با دید بازتر و در فضایی روشن‌تر معیار های دختر خوب  را در ذهن خود طبقه بندی کنیم . به این ترتیب از شر  خواسته‌های نامقبولی  که ناخودآگاه در ذهن پروراندم خلاص میشویم . علاوه بر آن می توانیم با کمک روانشناس معیارهای درست و جدیدی را در ذهن خود بسازیم و به دنبال فردی نزدیک به آن معیار ها باشیم.

عوارض مشخص نبودن معیارهای ازدواج

اگر معیارهای ازدواج ما مشخص نباشد احتمال دارد که آینده ما پر از اتفاقات و احساسات بد باشد . اگر ما ندانیم که از یک ازدواج دقیقا چه میخواهیم ؟ چه اهدافی از زندگی مشترک می اندیشیم ؟ امکان انتخاب اشتباه بسیار بالا میرود . فرض کنید به دلیل احساس عشقی که به یک نفر میکنیم به فکر ازدواج با او میافتیم . اما او هر چقدر انسان خوب و دارای ویژگی ‌های مثبتی باشد قطعاً برای خودش سبک زندگی خاصی دارد . بدیهی است که اگر ما ندانیم چه چیزهایی برایمان جزوه معیارهاست نمیتوانیم وضعیت ازدواج خود با طرف مقابل را به درستی بررسی کنیم زمانی که نمیدانیم او چه می خواهد و ما چه ؟  او چگونه می اندیشند و ما چگونه ؟و... ازدواج ما مصداق بارز انداختن تیری در تاریکی خواهد بود و تضمینی برای ناکام نبودن این وصلت وجود ندارد .

فواید مشخص بودن معیارهای ازدواج

از فواید مشخص بودن معیارهای ازدواج می توان به وجود درک متقابل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دلایل پیوند عاطفی قوی اشاره کرد . ساختن یک زندگی زناشویی با دوام به سنخیت داشتن دو طرف و وجود وجوه اشتراک زیادی نیاز دارد . ازدواجی که در پی آگاهی دو طرف از معیارها و خواسته های خود از زندگی و در نظر گرفتن آنها بنا شده باشد پایدارتر است . زیرا اگر  زن و شوهر در زمینه‌های مختلف از جمله رفتارهای عاطفی ،  جنسی و کلامی و .. نظرشان هم راستا باشد قطعاً با تناقض‌های کمتری روبه‌رو میشوند . معمولا زوج‌هایی که معیارهای مشخص و روشنی دارند با مشخص کردن اهداف مشترک و راههای رسیدن به آنها راحت‌تر پا به پای هم پیش می روند و  آنها می توانند بهتر در مسیر موفقیت از یکدیگر حمایت کنند .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره و معیارهای ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

معیارهای ازدواج

 

معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام قطعا مطابق با ارزش های دینی- مذهبی و اعتقادی فرد تنظیم شده است. البته این مورد بسیار مهم است که معیارهای اسلامی در زنان و مردان با هم متناسب و یکسان است. به همین دلیل به زوجین توصیه می شود علاوه بر صحبت در مورد مسائل مهم زندگی و ازدواج از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرند. مخصوصا زوجینی که معیارهای معنوی و مذهبی آن ها یکی نیست به احتمال زیاد در آینده با مشکل مواجه می شوند. مسائل فرهنگی و اعتقادی از مهم ترین شاخص هاست. هر چه زوجین در این زمینه به یکدیگر نزدیک تر باشند زندگی شان دوام بیشتری خواهد داشت و دیگر نیازی نیست که چند ماه بعد برای زندگی شان به مشاوره خانواده مراجعه کنند.

خانواده کانونی است که اعتقادات مذهبی باعث رشد باورهای دینی شان شده واین اعتقاد از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. خداوند متعال می فرماید : "هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها " او خدایی است که همه شما را از یک جنس آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنارش بیاساید.

هم جنس بودن و هم کف بودن همسر در این آیه به وضوح مشخص است. بزرگان و روانشناسان اعتقاد دارند هم سان بودن زن و مرد به خصوص درمورد مسائل فرهنگی و اعتقادی به زندگی معنا می دهد. برخی از زوجین بعد از مراجعه به مشاوره ازدواج متوجه می شوند بیشتر این اختلافات به خاطر اختلافات فرهنگی است. در این مقاله قشد داریم به معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام بپردازیم.

چگونگی انتخاب همسر از دیدگاه اسلام! 

اصلی ترین معیارهای ازدواج در اسلام ایمان و پایبندی به اصول و ارزشهای دینی است.

  • ایمان

مردان و زنان با ایمان و با تقوا علاوه بر اینکه آرامش زندگی شان را تضمین می کنند ، والدین خوب و صالحی برای فرزندانشان خواهند بود. درجایی خداوند متعال می فرماید: هر کس به خاطر با فردی دیندار ازدواج کند خداوند همه دنیایش را برای او فراهم میکند.

  • اخلاق نیکو

اخلاق نیکو یکی از اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام است. اخلاق نیکو در عفت، امانت داری، وفای به عهد، مهربانی با زن و فرزند و همسر و رعایت حقوق دیگران ، رعایت حجاب، نجابت جمله صفاتی است که اسلام برای انتخاب همسر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اصالت خانوادگی

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام اصالت خانوادگی است. باورها و عقاید و رفتار و دینداری و تقوا و خدا ترسی و اخلاق نیک و ترک گناه مواردی است که به دید همه انسان ها خوب و نیکو است. اسلام به عنوان کامل ترین دین کاملا به این موضوع پرداخته است. چه بسا خانواده هایی که به لحاظ فرهنگی اختلاف زیادی با هم دارند و این اختلاف در باورها و عقاید باعث شده کارشان به طلاق بیانجامد. زندگی این خانواده ها معمولا بدانند کمک مشاوره ازدواج غیر ممکن است و برای کوچکترین چیزها به مشکل بر می خورند.

معیارهای

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام چیست؟

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام در ابعاد زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. معیارهایی مانند، هم ترازی فکری و علمی، همتایی دینی و فرهنگی مسائل صمیمی و ظاهری و تناسب سنی ایمان و تقوا نقش بسیار مهمی در انتخاب همسری ایده آل و خوب دارد.

چنانچه امام حسن (ع) می فرماید: با مردان و زنانی با تقوا ازدواج کنید که اگر شما را دوست دارند شما را گرامی بدانید و اگر دوستتان ندارند به شما ستم نمی کنند.

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام به قدری مهم است که هم کف بودن و هماهنگ بودن را مهم ترین اصل در انتخاب همسر می دانند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از ازدواج حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.

ملاک های ازدواج موفق در قرآن چگونه است؟

از ملاک های ازدواج موفق در قرآن می توان به هم سنخ بودن زوجین در نجابت اشاره کرد. چنانچه خدا در سوره نور می فرماید" زن های پلید با مردان پلید و زن های پاک برای مردان پاک ازدواج کنند". این هم سنخ و هم کف بودن در قرآن بسیار حائز اهمیت است. چه در دوستی چه در مسائل اجتماعی و مهم تر از همه ازدواج باید حتما مورد نظر قرار بگیرد.

از دیگر ملاک های ازدواج موفق در قرآن که بسیار مهم است نجابت است. قطعا هر زن و مرد مسلمانی دوست دارد پاکدامن بماند و در آینده نیز با فردی پاکدامن ازدواج کند.

امام صادق (ع) می فرماید: هر گاه قصد ازدواج کردید، قبل از آن دو رکعت نماز بخوانید و از خدا همسری امین و عفیف و متواضع و با دیانت و نجیب طلب کنید. کسی که روی حفاظت از ناموسش اهمیت زیادی قائل باشد.

چگونگی انتخاب همسر از نگاه دین به چه صورت است؟

چگونگی انتخاب همسر از نگاه دین معمولا اینگونه است که توافق دو طرف بر سر مسائل تمام مسائل فرهنگی و اعتقادی باید گام اول در موضوع صحبت ها باشد. خوب اینکه یک زن با مردی ازدواج کند که در تمام مسائل با همسرش رابطه داشته باشد کار سختی است. معمولا در ابتدای بحث باید اعتقادات خود را صریح و واضح اعلام کند. اگر پاسخ آن شخص هم مانند شما باشد معمولا در ابتدای کار بهتر است اعتقادی و فرهنگی دقیقا مناسب شما باشد. هر اندازه اشتراکات اعتقادی و مذهبی بیشتر باشد زندگی آرام تر و با دوام تری خواهید داشت. به همین دلیل چگونگی انتخاب همسر از دیدگاه اسلام کمی با معیارهای انتخاب همسر در مکاتب و ادیان مختلف متفاوت است. بهتر است برای اطمینان از این اشتراکات به مشاوره خانواده مراجعه شود.

ازدواج موفق

بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام چند سال است؟

بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام درگذشته و در زمان پیامبر اسلام برای دختران 9 سال و در پسران 15 سال بود. ولی امروزه سن ازدواج در دختران و پسران بالاتر رفته است ومعمولا در پسران و دختران متوسط 30 سال است. البته خداوند متعادل در قرآن سن ازدواج خاصی تعیین نکرده است. ولی به نظر مراجع دینی سن ازدواج از دیدگاه اسلام معمولا بعد از بلوغ جنسی و زمانی است که انسان به درک کاملی از خود می رسد.

سوالات متداول

چند سالی است که با پسری رابطه دارم و قصد داریم ازدواج کنیم. خانواده ها به لحاظ اعتقادی فاصله زیادی دارند. آیا این ازدواج به صلاح است؟

اگر احساس می کنید این مشکل وارد زندگی شما می شود بهتر است آن را نادیده بگیرید و مرا ممکن است در آینده دچار مشکل شوید.

آیا می توان اعتقادات همسر را تغییر دهیم؟

قطعا نه. میل و گرایشات مذهبی چیزی است که با زور و جبر از بین برود. بهتر است با هم کیش و هم کف خود ازدواج کنید.

به نظر شما ازدواج با شخصی بی دین به صلاح است؟

قطعا نه... به احتمال زیاد با این شخص دچار مشکلات متعددی می شوید. دین باعث می شود که در بعضی موارد ترمز فرد برای انجام کارهای زشت کشیده شود. ممکن است با این شخص اتفاقات بدی را تجربه کنید. به صلاح نیست با این فرد ازدواج کنید. اگر فکر می کنید او کسی است که میتواند شما را خوشبخت کند قبل از هر چیز به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.

مشاوره خانواده

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

معایب

ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با مرد سن بالا یعنی دختر یا زنی با سن پایین با مرد سن بالا ازدواج کند . مرد سن بالا بد است یا خوب ؟ مرد سن بالا به خودی خود بد یها و خوبی هایی دارد مانند هر شخص دیگر . این بحث وقتی قابل تامل است که دختر یا زنی با سن پایین تن به ازدواج با مرد سن بالا بدهد . حال ببینیم چرا ازدواج با مرد سن بالا صورت میگیرد . اگر زن هم سن بالا باشد که ازدواجی است مانند ازدواج های دیگر و بحث برانگیز نیست . ازدواج با مرد سن بالا مهمترین دلیلش میتواند ثروت باشد . در ایام گذشته پیش می آمد دخترانی به دلیل فقر یا بدهی پدر به مرد سن بالا مجبور به ازدواج میشدند . بخش درام و غم انگیز هر فیلم یا سریالی میشد که همه از تماشایش غمگین میشدند . اما در جامعه کنونی ... .

اما در جامعه کنونی ازدواج با مرد سن بالا غم انگیز نیست . دختری را با دندان های سفید و لبی خندان و صورتی شاد می بینید که با افتخار کنار مرد سن بالا نشسته . بله او همسر این دختر است . او نه تنها غمگین نیست بلکه احساس میکند ملکه ایست که کنار پادشاهش برتخت نشسته است . ازدواج با مرد سن بالا برایش خیلی چیزها به همراه دارد . ازدواج با مرد سن بالا برایش خانه ای پر از امنیت به همراه دارد . چون به ازدواج با مرد سن بالا تن داده ماشین دلخواهش را سوار میشود . احیانا ویلا ، باغ با استخر گرم که زمستان در کنار برفها به گرمی شنا میکند و خلاصه یک زندگی لاکچری .

معایب ازدواج با مرد سن بالا

معایب ازدواج با مرد سن بالا بیشتر از محاسن آن است ؟ براستی قلب و روح انسان در زندانی از طلا آزادانه میتپد ؟ قبل از اینکه به معایب ازدواج با مرد سن بالا بپردازیم ببینیم علت این گونه ازدواج ها چیست ؟ دختری تن به ازدواج به خاطر ثروت میدهد که قلبش مرده یا فقر روحش را اسیر کرده است . یا آنقدر حسود است که فقط چشم وهم چشمی او را اغنا میکند . اگر این ازدواج به خاطر فقر باشد دختر زمانی چشمانش را میان ثروت باز خواهد کرد که از او جز کالبدی بی روح چیزی نمانده . او به دنبال بال های پروازش خواهد رفت . دلش برای تپیدنهای قلبش تنگ خواهد شد . او در سن جوانی متوقف شده  او با روزهای عمرش همراه نیست . همیشه به دنبال نیمه گمشده اش خواهد گشت . جسمی پیر و قلبی مدفون در سینه ... تنهای تنها .

معایب ازدواج با مرد سن بالا به اینجا منتهی نمیشود . دختری که میخواهد از امیدها و آرزوهایش بگوید گوشی شنوا نمیابد . مرد آرزوهایش را پشت سر گذاشته و این آرزوها برای مرد مانند عروسک بازیست و هیجانی ندارد . از دیگر معایب ازدواج با مرد سن بالا تفاوت شدید فرهنگی است . مرد در زمانه ای و دختر در زمانه ای دیگر رشد کرد است . تابوها و آرمانها وایدآلهای هر یک با دیگری زمین تا آسمان تفاوت دارد . مرد به دلیل بالا بودن سن و ثروتش اختیار تمام امور را در دست میگیرد و زن فقط طبق برنامه های او پیش میرود . نوع معاشرت هایشان متفاوت است . حرفهایشان با هم همخوانی ندارد وهر یک ساز خود را میزند بدون اینکه به دیگری خوش بیاید . ازنظر جسمانی مرد رو به تحلیل است و دختر درعین سلامت ... ولی دنیا را سیاه و سپید نبینیم .

و محاسن

مزایای ازدواج با مرد سن بالا

مزایای ازدواج با مرد سن بالا برای برخی دختران راحتی و امنیت است . مرد سن بالا خوب میداند در مقابل دیگران باید از همسرش محافظت کند . او تجربه دارد و اجازه نمیدهد در زندگیش کسی مداخله نماید . راه زندگیش مشخص شده و زیاد دچار تردید نمیشود . طرز برخورد با همسر جوان را میداند . او غرور یک پسر جوان را ندارد و با خودخواهی برخورد نمیکند . قدر همسرش را بخوبی میداند . از مزایای ازدواج با مرد سن بالا اینست که او هیجان هایش را پشت سر گذاشته و الان آرامتر است . او نمیخواهد همسر جوانش از او برنجد یا از او جدا شود . خیلی مسائل که برای پسرهای جوان مهم است و آنها را عصبی میکند برای مرد سن بالا اهمیت ندارد . او خوب میداند هر چیزی ارزش جدال با همسر را ندارد و نباید زود از کوره در برود .

از دیگر مزایای ازدواج با مرد سن بالا اینست که خود کنترل اوضاع اقتصادی را دردست دارد . همسر مرد سن بالا به راحتی و بی دغدغه تر از همسر پسرهای جوان زندگی میکند . دخترها دوست دارند مانند بچه ها با آنها برخورد شود . مرد سن بالا بی اختیار با او مانند بچه برخورد میکند و دختر لذت میبرد . مرد سن بالا معمولا از همسرش توقع زیادی ندارد . نه توقع امور منزل و نه توقع مالی .

شرایط ازدواج با مرد سن بالا

شرایط ازدواج با مرد سن بالا بسیار جالب است . مردی که میخواهد با دختری با سن کم ازدواج کند باید تمکن مالی داشته باشد . در برخورد با دختر جوان مواظب باشد خسته کننده و ملال آور نباشد . از غر زدن و زیاده گویی به شدت بپرهیزد . در تفریح رفتن فقط به حوصله داشتن خودش نیاندیشد دختر جوان بیش از او نیاز به تفریح دارد . دختر جوان سرشار از انرژی هایی است که باید با ورزش و هیجان تخلیه شود . جاهایی را برای تفریح انتخاب کند که با مقاومت و توانایی و سنش مناسب باشد . هر از گاهی نقش جوان به خود بگیرد ولی همیشه مدیریت کند . از مشکلات کار و مشکلات اقتصادیش اصلا صحبت نکند . دختری که با مرد مسن و به خاطر پول ازدواج میکند میخواهد بی دغدغه زندگی کند . اگر قسمتی از بدنش درد دارد زیادی نق نزند .

شرایط ازدواج با مرد سن بالا برای دختر نیز جالب توجه است . دختری که با مرد سن بالا ازدواج میکند باید در معاشرت با اقوام و دوستان همسرش در حرکاتش دقت کند . این حرکات باید متناسب با سن همراهان همسرش باشد نه سن خودش . این گفته در مورد حرفها هم صدق میکند . مثلا اگر دوستان همسرش نمایشگاه مبل ، اتومبیل یا خانه دارند حرف زدن درباره موسیقی فقط با بی اعتنایی همراهان مواجهش خواهد کرد . یا اگر از قشر تحصیل کرده صحبت راجع به موزیک پاپ باعث خواهد شد با او مانند یک دختر بچه برخورد کنند و حرفها وعقایدش را سرسری بگیرند . در این جمع صحبت در مورد مکاتب موسیقی و یا موسیقی سنتی پذیرفته شده تر است که ممکن است برای دختر جوان کمی کسالت بار باشد .

برای ازدواج

توصیه هایی برای ازدواج با مرد سن بالا

توصیه هایی برای ازدواج با مرد سن بالا میکنیم که به دانستن می ارزد . ازدواج با مرد سن بالا همیشه به خاطر پول نیست . دخترهای جوانی هستند که عاشق یک بازیگر میشوند از نویسنده و یا یک نقاش خوششان می آید . آنها ممکن است طرفدار افراد کاریزماتیک شوند . به اینگونه افراد توصیه میشود با نقطه عطف همسرتان با مورد کاریزما حتما آشنایی پیدا کنید . همانطور که شما خواستید با یک فرد مشهور یا هنرمند ازدواج کنید دختران دیگر شیفته کاریزما یا هنر هستند . آنها ممکن است به هر قیمتی بخواهد همسر شما را به همسری خود برگزینند . اگر شما در آن نقطه عطف پیشرو باشید کمتر کسی جای شما را خواهد گرفت . توصیه ما در مورد مردان ثروتمند مسن اینست که سعی کنید خیلی خودتان را وابسته به پول نشان ندهید . پولدارها ازکسانی که صرفا برای پولشان با آنها هستند منزجر میشوند .

توصیه هایی برای ازدواج با مرد سن بالا برای مردان : همسر شما جوان است به او فرصت دهید تا با همسالان خود باشد . بگذارید در جمع دوستانش حضور داشته باشد . اگر او به موسیقی با صدای بلند گوش میکند و شما آزار میبینید . در اینصورت به دنبال راهی جز نق زدن باشید . همزاد پنداری کنید و نخواهید که دختر جوان پابه پای شما پیری کند . اما دختران جوان باید منتظر روزهای پیری همسرشان باشند . آمادگی داشته باشند اگر نیاز به مراقبت پیدا کرد درکنارش باشند . بیماریها ممکن است به سراغ همسرتان بیایند . بی حوصلگی اورا تحمل کنید . همسر شما ممکن است به دلیل اختلاف سنی دچار بددلی و حتی توهم شود آمادگی داشته باشید و با آنها کنار بیایید . منتظر روزهایی باشید که ممکن است همسرتان که از شما بزرگتر است به دیار باقی رهسپار شود و شما تنها بمانید .

مرد سن بالا

مشاوره و زندگی

مثل همیشه پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیم به ازدواج حتما مشاوره ازدواج داشته باشید بخصوص شما که میخواهید با مردی مسن ازدواج کنید . مشاوره قبل از ازدواج شما را با عواقب زندگی با مرد مسن آشنا میکند . شما میتوانید با آگاهی انتخاب کنید . در دوران زندگی برای امنیت فکری و ذهنی حتما از مشاوره خانواده غافل نشوید و اگر میخواهید با روحیات و خلقیات همسرتان آشنا شوید تا تنش کمتری داشته باشید مشاوره خانواده و روانشناسی کمک بزرگی میباشد . به امید داشتن شادی و نشاط .

 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

بهترین سن برای ازدواج موفق

بهترین وقت ازدواج  به لحاظ عددی در هر دوره زمانی فرق میکند . در گذشته دختر و پسر در سنین خیلی کم ازدواج می کردند . بهترین سن برای ازدواج بین 12 تا 16 سال در دختر ها بود و برای پسر ها 19 تا 23 سال بعد از آن برای ازدواج خیلی دیر بود . اما به مرور این ملاک سنی افزایش یافت و امروزه مشاوره ازدواج بهترین سن ازدواج را در دختر ها  22 تا 27 سال و در پسر ها 27 تا 35 سال میداند . اما سن فقط یک عدد است ، بلوغ فکری و جسمی اثر مهمی در داشتن یک ازدواج موفق دارد . در مشاوره قبل از ازدواج بررسی میشود که دختر و پسر به لحاظ شخصیتی و عقلی به بلوغ کافی رسیده اند یا نه . آماده پذیرش مسئولیتهای زندگی هستند یا خیر .

بهترین موقع برای ازدواج موفق

بهترین وقت ازدواج موفق از نظر مشاوره خانواده زمانیست که فرد آمادگی کامل برای پذیرش حضور فردی دیگر را در زندگی خود داشته باشد . توانایی اداره زندگی به لحاظ اخلاقی ، داشتن کار مناسب با درآمد کافی ، توانایی تهیه مسکن مناسب تضمین کننده بهترین سن برای ازدواج موفق است . در مشاوره قبل از ازدواج مشخص میشود فرد از لحاظ عقلی هم به بلوغ کافی رسیده است یا خیر . از نظر مشاوره ازدواج ممکن است فرد به لحاظ سنی بهترین سن ازدواج موفق را داشته باشد اما اصلا به لحاظ رشد و رسش روحی آمادگی ازدواج را نداشته باشد . مشاوره خانواده تاثیر زیادی در شناخت دختر و پسر قبل از ازدواج دارد . بهترین سن ازدواج وقتیست که فرد احساس کند توانایی حل مسئله و قدرت تصمیم گیری مستقل را دارد.

بهترین وقت ازدواج از نظر روانشناسان

بهترین موقع ازدواج از نظر روانشناسان زمانیست که فرد توانایی قبول مسئولیت زندگی زناشویی را داشته باشد . سن ازدواج شاید مسئله مهمی باشد اما دقیقا همه افراد در یک سن به بلوغ روانی نمیرسند . بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسان  یعنی زمانیکه فرد میتواند یک زندگی را اداره کند . مشاوره خانواده معتقد است بعضی افراد بخاطر شرایط تربیتی و خانوادگی مناسب سنشان رفتار نمی کنند و با توجه به سنشان از لحاظ شخصیتی رشد کافی را ندارند . بهترین سن برای ازدواج موفق وقتیست که اگر فرد دچار اشتباه شد اشتباهش را بپذیرد نه اینکه از مسئولیت شانه خالی کند . بهترین سن ازدواج از نظر مشاوره قبل از ازدواج زمانیست که دختر و پسر توانایی برقراری تعادل بین خانواده خود و خانواده همسرشرا داشته باشد .

بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسان

 

بهترین موقع  ازدواج از نظر کارشناسان

بهترین سن برای ازدواج از نظر کارشناسان زمانیست که دختر و پسر می دانند از زندگی چه میخواهند . هدف و انگیزه کافی برای تشکیل زندگی را دارند . ملاک های مشخصی برای انتخاب دارند . بهترین سن ازدواج را فقط عدد سن مشخص نمیکند بلکه داشتن زمینه ازدواج هم تاثیر زیادی در زمان ازدواج دارد . بهترین سن برای ازدواج موفق زمانیست که فرد به بلوغ اجتماعی رسیده باشد . بلوغ اجتماعی توانایی برقراری ارتباط با دیگران را مشخص میکند . بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان وقتیست که فرد میتواند انتظارات همسرش را برآورده کند . توجه به خواسته های همسر ، تحمل و برباری ، هنر عشق ورزیدن ، مهارت های ارتباطی ، وفاداری و سلامت روان همگی جز توانایی هایی هست که زمان درست ازدواج را مشخص می کند .

بهترین وقت ازدواج از دیدگاه اسلام

بهترین وقت ازدواج از دیدگاه اسلام زمانیست که دختر و پسر به بلوغ رسیده اند . بلوغ در قرآن به معنای توانایی فرزند آوری است . در نقلی از پیامبر آمده است دختران باکره خود را زمان رسیدن به بلوغ شوهر دهید که دچار انحراف نشوند . بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام زمانیست که دختر و پسر توانایی مصلحت اندیشی دارند . بهترین سن ازدواج موفق زمانیست که دو جوان به پختگی و تجربه ای رسیدند که توانایی تربیت فرزند را دارند . اگرچه در اسلام بر سن پایین تاکید شده اما این موضوع هم مطرح شده که در سن کم زوجین بی تجربه هستند و توانایی تصمیم گیری و حل مشکل را ندارند . بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسان زمانیست که دختر و پسر توانایی پذیرش تعهدات ازدواج را دارند .

بلوغ عاطفی از نظر روانشناسان

بلوغ عاطفی یعنی توانایی محبت کردن و عشق ورزیدن . کسی که توانایی دوست داشتن و دوست داشته شدن را ندارد در شرایط بهترین سن ازدواج قرار ندارد . مشاوره ازدواج تاکید دارد کسی که نمیتواند عشق خود را ابراز کند به بلوغ عاطفی نرسیده است . فردی که به بلوغ عاطفی نرسیده است همیشه وابسته به نظر دیگران است و این فرد در بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسان قرار ندارد . افرادی که همیشه دیگران را مسئول اشتباهات خود معرفی می کنند و عزت نفس کمی دارند در بهترین سن برای ازدواج موفق قرار ندارند . بهترین سن برای ازدواج از نظر کارشناسان زمانی است که فرد بتواند بهترین تصمیم برای رسیدن به هدفش را بگیرد بدون اینکه احساساتی شود . کنترل احساس و تصمیم گیری از روی عقل و منطق از نشانه های بلوغ عاطفی است .

تاثیر بلوغ شخصیتی بر آمادگی ازدواج

تاثیر بلوغ شخصیتی بر آمادگی ازدواج

به بلوغ شخصیتی رسیدن یعنی از بی هدفی دور بودن یعنی کسی که برای انجام کارهایش احتیاج به انگیزه بیرونی ندارد . بهترین سن برای ازدواج از نظر کارشناسان زمانیست که فرد به بلوغ شخصیتی رسیده باشد . مشاوره قبل ازازدواج برای بررسی بلوغ شخصیتی و آمادگی ازدواج فرد است . وقتی فردی به مشاوره ازدواج مراجعه می کند و می گوید نمی دانم از ازدواج چه می خواهم . حتی اگر 25 سال یا 35 سال سن داشته باشد یعنی فرد در شرایط بهترین سن ازدواج موفق قرار ندارد . فردی که به بلوغ شخصیتی نرسیده اگر ازدواج کند حتما روزی ازدواجش با شکست روبرو خواهد شد . فردی که از حل کردن مشکلات سطحی و جدی زندگی عاجز مانده کسی است به بلوغ شخصیتی نرسیده و به  هیچ وجه آمادگی ازدواج را ندارد .

ویژگی های اخلاقی که ازدواج را با شکست روبرو می کند

بهترین سن برای ازدواج از دیدگاه اسلام  زمانی است که فرد از لحاظ اخلاقی خوش خلق و مردم دار و از کبر و غرور بدور باشد . مشاوره خانواده معتقد است ، منیت در هر سنی بر ازدواج موفق اثر می گذارد و نشان دهنده این است که فرد بهترین سن برای ازدواج را ندارد . بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان وقتی است که فرد به لحاظ اخلاقی شکننده و حساس نباشد و توانایی برخورد با مشکلات زندگی مشترک را داشته باشد. کسی که در طول زندگی از کوچکترین پیش آمدی دچار استرس و اضطراب میشود نمیتواند گزینه مناسبی برای ازدواج باشد . وقتی دیگران مدام به کسی برای انجام کار ها تذکر بدهند یعنی فرد وظیفه شناس نیست . وظیفه شناسی از خصوصیاتی است که نشان میدهد فرد بهترین سن برای ازدواج موفق را دارد .

بهترین سن ازدواج دختر و پسر

بهترین سن برای ازدواج در دختر و پسر به لحاظ ویژگی سنی و شخصیتی متفاوت است و نمی توان برای همه یک سن را در نظر گرفت . اما آنچه مشخص است بهترین سن برای ازدواج در پسران زمانیست که یک حداقل هایی برای شروع زندگی داشته باشند . سربازی رفتن برای پسر ها جز شرایطیست که باید پشت سر گذاشته باشد . کار و درآمد و پس اندازی که توانایی شروع زندگی مشترک را داشته باشد . بهترین سن ازدواج در دختران زمانیست که دختر آمادگی کافی برای پذیرش مسئولیت خانه داشته باشد . بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام در دختران زمانیست که دختر قابلیت بارداری دارد و برای مسئولیت مادری حاضر است . دخترهایی که خارج از خانه هم کار می کنند باید قابلیت های بیشتری برای داشتن یک ازدواج موفق داشته باشند .

فاکتورهای ازدواج موفق

سن فاکتور مهمی در موفقیت ازدواج است ، بهترین سن برای ازدواج موفق زمانیست که دخترو پسر به خود شناسی کامل رسیده باشند . توانایی درک متقابل ، گذشت و صبوری از فاکتورهای مهم ازدواج موفق از نظر مشاوره خانواده است . داشتن توانایی حل مسئله و مسئولیت پذیری ، دوری از تک روی و مشارکت در مشورت از نشانه های بهترین سن برای ازدواج از نظر کارشناسان است . احترام گذاشتن و حفظ حرمت توجه به خواسته های همسر و جلوگیری از یکنواخت شدن زندگی ، گوش دادن با توجه به حرف های همسر از جمله فاکتورهای داشتن یک ازدواج موفق است . موفقیت ازدواج را دانسته ها تضمین می کند ، کسی که قصد ازدواج دارد با مشورت با مشاوره ازدواج می تواند آگاهی های خود را افزایش دهد و موفقیت ازدواج خود را تضمین کند .

رابطه بلوغ فکری و ازدواج موفق

بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسان زمانیست که فرد به بلوغ فکری رسیده باشد . فردی که توانایی برقراری تعادل بین آنچه که هست و آنچه که دوست دارد باشد را دارد به بلوغ فکری رسیده است . کسی که به بلوغ فکری نرسیده در زندگی مشترک هم نمیتواند در شرایط حساس تعادل برقرار کند . بلوغ فکری یعنی فرد بین احساس و عقلش تعادل برقرار می کند . بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان وقتیست که فرد کنترل احساس خود را داشته باشد و از روی احساس عمل نکند . فردی که شتابزده تصمیم میگیرد و نسنجیده عمل میکند به بلوغ فکری نرسیده و نمیتواند ازدواج موفقی داشته باشد . سنجیدن یک مشکل و حل کردن آن حاصل بلوغ فکریست و اگر کسی به چنین توانایی رسیده باشد در بهترین سن برای ازدواج قرار دارد .

بهترین سن ازدواج دختر و پسر

 

مهارت های زندگی موفق

بهترین موقع ازدواج از نظر روانشناسان زمانیست که فرد برای حفظ زندگی زناشویی مهارت کافی را داشته باشد . مهارت هایی که با آن بتواند در مواقع لزوم پیوند عاطفی زندگیش را محکمتر کند . ازدواج موفق همیشه به راحتی بوجود نمی آید و لازم است زن و شوهر فداکاری و از خود گذشتگی داشته باشند . بهترین سن ازدواج موفق وقتیست که فرد بتواند از مهارت هایش بخوبی استفاده کند . فردی که میداند چطور همسرش را خوشحال کند . همسری که میداند چه زمانی همسرش را با کادو غافلگیر کند و یا محیای سفر شوند تا همسرش خوشحال شود اینها نشانه داشتن مهارت های زندگیست . خوشبختی و ازدواج موفق فاکتورهای زیادی دارد اما مهارت استفاده از آن فاکتور ها هم لازم است . ابراز علاقه و نشان دادن دوست داشتن از مهارت هایی است که بسیار در زندگی  کار گشاست .

سوالات متداول

بهترین سن برای ازدواج چیست ؟

بهترین سن برای ازدواج دردختر ها از 23 تا 27 سال است و برای پسرها 27 تا 35 سال است . زمانیکه به بلوغ عقلی و عاطفی رسیده باشند و توانایی تصمیم گیری داشته باشند .

برای یک ازدواج موفق آیا بهترین سن وجود دارد ؟

برای داشتن ازدواج موفق هیچ سن خاصی وجود ندارد . ازدواج موفق بستگی به آمادگی و تربیت شخصیتی فرد دارد . داشتن مهارت های زندگی ، کار مناسب و سرمایه ای برای شروع زندگی سن ازدواجرا تعیین می کند .

از نظر اسلام بهترین سن ازدواج چه سنی است ؟

بهترین سن ازدواج ازدیدگاه اسلام زمانیست که دختر و پسر به مصلحت خود آگاه هستند . بهترین سن زمانیست که دختر و پسر به لحاظ جنسی توانایی فرزند آوری را دارد و می توانند فرزند سالمی تربیت کنند .

از نظر روانشناسان بهترین سن ازدواج چه سنی است ؟

از نظر روانشناسان وقتی که دختر و پسر وظایفی که در خانه عهده دار هستند به درستی انجام می دهند و خودشان تمایل به ازدواج دارند بهترین سن ازدواج است . یعنی دختر و پسر معنای تعهد داشتن را میدانند .

بهترین سن برای ازدواج آیا فاکتوری مهم برای موفقیت زندگی است ؟

بله ، زیرا ازدواج در سن کم یعنی در اوج خامی و بی تجربگی است و احتمال شکست در ازدواج افزایش می یابد . در سن بالا هم احتمال عدم موفقیت زیاد است زیرا از یک سنی به بعد دیگر شور و هیجان و حوصله ای برای تشکیل زندگی وجود ندارد .

مشاوره خانواده 

 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

داشته باشد

بهترین زمان ازدواج

بهترین زمان ازدواج همان طور که پیش از این نیز گفته شد به معیارها و ملاک های مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان سن خاصی را برای آن در نظر گرفت . بهترین زمان ازدواج زمانی است که فرد چند معیار کلی را در خود تشخیص دهد این معیارها شامل بلوغ جنسی و جسمی ، بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی می باشد ، که هر کدام از این سه مورد خود موارد بسیاری را شامل می شود .

بهترین سن برای ازدواج به طور حتم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و همینطور در مورد پسران و دختران متفاوت است . بهترین زمان ازدواج را از دیدگاه های مختلف می توان مورد بررسی قرار داد و همین طور برای شرایط مختلف در نظر گرفت ، مانند بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام ، بهترین زمان ازدواج از نظر روانشناسی و یا مواردی مانند بهترین زمان ازدواج پس از طلاق یا بعد از فوت همسر و موارد این چنینی ... . به طور کل بهترین زمان ازدواج زمانی است که شخص علاوه بر بلوغ جنسی به شناخت کافی از فردیت و هویت خود دست پیدا کرده باشد به عبارتی شخص به خودشناسی نسبی لازم ، برای تشخیص مصلحت خود و درک چیستی زندگی مشترک  پیدا کرده باشد .

بهترین زمان ازدواج چه زمانی است ؟

بهترین زمان ازدواج زمانی است که فرد بتواند مصالح خود را تشخیص دهد ، قدرت تصمیم گیری را داشته باشد ، به ثبات روحی و عاطفی دست پیدا کرده باشد ، بتواند اهدافی حقیقی و شفافی را برای زندگی خود در نظر بگیرد و به چنان رشد شخصیتی دست پیدا کرده باشد که بتواند مسئولیت هایی که همراه با زندگی مشترک به وجود می آیند را بپذیرد . علاوه بر آن بتواند در کنار زندگی مشترک روابط و فعالیت‌ های اجتماعی خود را کنترل کند و در مسیر تکامل و تعالی قدم بردارد .

بهترین زمان ازدواج برای پسران

بهترین زمان ازدواج برای پسران چه سنی می باشد ؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از پسران و خانواده‌ ها را درگیر خود کرده است . اگر بخواهیم بهترین زمان ازدواج برای پسران را تعیین کنیم به طور حتم در شرایط کنونی عوامل مختلفی بر این زمان تاثیر می گذارد . امروز شاهد تغییر و تحول بزرگی در سبک زندگی ، توقعات و تصورات از یک زندگی ایده آل و گسترش معیارهای مختلف برای انتخاب همسر هستیم ، از این رو بهترین سن ازدواج برای پسران را می‌توان زمانی در نظر گرفت که فرد مواردی مانند بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی ، استقلال و توان مالی را داشته باشد که بلوغ شخصیتی خود موارد متعددی را در بر می گیرد مانند مسئولیت‌ پذیری ، متعهد بودن ، اقتدار و ثبات عاطفی و ... .

از آنجایی که  پسران به لحاظ شخصیتی دیرتر به بلوغ می رسند همینطور پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک و در کل مسئولیت‌ پذیری برای آنان سخت تر است بهتر است تا زمانی که فرد خود تمایل به تشکیل زندگی مشترک ندارد تحت فشار قرار نگیرد . به طور کل از نظر روانشناسی بهترین سن ازدواج برای پسران رنج سنی ۲۷ تا ۲۹ می باشد .

 

ازدواج

بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام

بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام به صورت حداقل سن و شرایط لازم برای ازدواج پسر و دختر بیان شده است . به طور کل اسلام سن دقیقی را برای ازدواج مناسب ، در نظر نمی‌گیرد و جوانان را برای امر ازدواج به سن خاصی محدود نمی کند اما در آیات و روایات بسیاری به امر پسندیده ازدواج و وجوه مختلف آن مستقیما اشاره کرده است و شرایط مناسب را برای بهترین زمان ازدواج بیان می‌کند .

برای مثال در مورد بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام می‌توان به آیه‌ شش از سوره مبارکه نساء اشاره کرد که خداوند در این آیه چنین می فرمایند ” یتیمان را آزمایش کنید هنگامی که بالغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به درک مسائل زندگانی خود آگاهی یافتید اموال شان را به آنان بدهید ” با استناد به این آیه میتوان گفت بهترین زمان ازدواج از نظر اسلام زمانی است که علاوه بر بلوغ جنسی ، قدرت تشخیص مصلحت خود را داشته باشد و درک کافی را از زندگی مشترک و مسائل مربوط به آن داشته باشد همچنین در این آیه با توجه به کلمه تمایل میتوان گفت که طبق کلام خداوند حتی در صورت آمادگی جسمی و روحی کافی ازدواج باید با خواست و رضایت فرد صورت بگیرد و هیچ اجبار و تحمیلی در آن دخیل نباشد .

همینطور حداقل سنی که در قرآن برای ازدواج دختران و پسران بیان شده است برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال می باشد چرا که پسر و دختر پس از این سن به بلوغ جسمی میرسند اما همانطور که گفته شد این سنین ، سنین حداقل می باشند یعنی پس از رسیدن پسر و دختر به سن ذکر شده ، با وجود دیگر شرایط لازم محدودیت و مانعی برای ازدواج وجود ندارد .

بهترین زمان ازدواج بعد از طلاق

بهترین زمان ازدواج بعد از طلاق نیز به هیچ عنوان قابل تعیین و تعمیم به تمامی افرادی که طلاق را تجربه کرده اند نمی باشد . قطعا و طبیعتا هر جدایی و طلاقی پیامد های خاص خود را دارد و تاثیرات روحی روانی خود را بر فرد میگذارد و بسته به شرایط طلاق و اینکه پروسه آن چقدر و چگونه طول کشیده است شدت آسیب روحی روانی که بر جای میگذارد متفاوت است .

در بیشتر موارد که جریان طلاق با نزاع ها و درگیری های متعدد همراه است تاثیرات مخرب آن بر فرد نیازمند طی دوران روان درمانی میباشد ، از این رو بهترین زمان برای ازدواج بعد از طلاق زمانی است که فرد کاملا از نظر روحی روانی احیا شده باشد و با خود کنار آمده باشد و توانایی تشکیل زندگی مشترک جدید را در خود احساس کند . یعنی دوباره توان اعتماد کردن ، علاقه مند شدن ، مسئولیت پذیرفتن و ... را در خود ببیند .

نکته مهم این است که هرگز نباید برای فرار از شرایط روحی دوران پس از طلاق یا لجاجت و حس انتقام جویی به ازدواج مجدد فکر کرد ، مشاوره خانواده بهترین راهنما در این شرایط می باشد از این رو میتوان از طریق مشاوره خانواده و روانشناسی و دریافت مشاوره قبل از ازدواج آمادگی خود را برای تشکیل مجدد زندگی مشترک سنجید چرا که مسئله ازدواج مجدد پس از طلاق بسیار حساس میباشد و هرگز نباید آن را با ازدواج اول مقایسه کرد .

چه سنی

بهترین زمان ازدواج برای دختران

بهترین زمان ازدواج برای دختران نیز تابع معیارهای خاصی میباشد که بر اساس اصول روانشناسی تعیین شده اند . حداقل سنی که از نظر روانشناسی برای ازدواج دختران در نظر گرفته شده است 18 سالگی میباشد و ازدواج های زیر 18 سال برای دختران ازدواج زود هنگام می باشد . اما طبق تحقیقات به  عمل آمده رنج سنی مناسب برای ازدواج دختران 23 تا 27 سالگی میباشد و در این میان 25 سالگی سن طلایی برای مادر شدن نامیده میشود .

اما جدای از تعیین عدد خاصی برای سن ازدواج دختران میتوان گفت که بهترین زمان ازدواج دختران زمانی میباشد که فرد با کسب بلوغ همه جانبه ( بلوغ جنسی ، بلوغ شخصیتی ، بلوغ فکری ، بلوغ اجتماعی ... ) توانایی تشکیل زندگی مشترک و آمادگی آن را در خود ببیند و با دیدی واقع گرایانه به زندگی مشترک نگاه کند چرا که بنا به ظرافت های روحی و لطفات احساسی نگاه  دختران به زندگی مشترک نگاهی فانتزی و سرشار از تصورات و خیال پردازی های رمانتیک است و اگر به رشد عقلی لازم نرسیده باشند با رو به رو شدن با جدیت های زندگی مشترک دچار سرخوردگی و یاس میشوند از این رو میتوان با مشاوره ازدواج آمادگی نسبی لازم فرد را برای تشکیل زندگی مشترک سنجید .

است

 مشاوره خانواده

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

ازدواج موفق

معیار های اشتباه برای ازدواج چیست؟

ازدواج موفق ازدواجی است که پایدار و بدون هیچ عیب و نقصی باشد. شما در این ازدواج فکر می کنید هر چه از زندگی مشترک خواستید را به دست آورده اید و انتظارتان از زندگی کاملا برآورده شده است. شما خود را خوشبخت واقعی حس می کنید.. در این لحظه فکر میکنید کسی خوشبخت تر از شما نیست. اما تعریف شما از ازدواج موفق چیست؟

قطعا هر کس تعاریف خاصی از ازدواج پایدار دارد. یکی ازدواج موفق را در خانه و ماشین آنچنانی می بیند. یکی جذب ظاهر می شود و فکر میکند تنها داشتن ظاهر خوب ملاک ازدواج موفق است و یکی هم همه چیز را در اخلاقیات و معنویات می بیند. اما تعریف ما از ازدواج موفق این است :

سازگاری دو طرف از لحاظ معنوی، شخصیتی، ارتباط و عشق و محبت، پایه های تشکیل ازدواج موفق هستند. حال می توانید مقایسه کنید با این معیارها، تا چه میزان خوشبخت خواهید شد.

ازدواج موفق می خواهید؟ پس به این ویژگی ها اهمیت دهید.

ویژگی های ازدواج موفق از دید هر کس متفاوت است. حتی خود شما نیز ملاک هایی دارید که با دوست یا خانواده تان متفاوت است. اما در اکثر روانشناسان این خصوصیات یکی است. روانشناسان و مشاوران خانواده اعتقاد دارند یک سری ویژگی در اکثر ازدواج ها مشترک است. این ویژگی ها باعث تقویت و پایداری بنیان خانواده می شود.

مهم ترین ویژگی ازدواج موفق عبارت است از :

  • در ازدواج موفق، زن و شوهر همه چیز را سیاه و سفید نمی بینند:

خاکستری هم رنگ قشنگی است. اصلا چرا خاکستری؟ چرا آبی نه؟ قرمز و زرد و سبز چه مشکلی دارند؟ همسران موفق کسانی هستند که دیدگاه متعادلی نسبت به زندگی دارند. نه شور شورند و نه بی نمک.. تعادل در زندگی باعث آرامش و ثبات و پایداری است. حالا منظور از تعادل چیست؟ به فرض مثال فکر کنید بر سر موضوعی با همسرتان مشکل و اختلاف دارید و بعد از مشاجره و بحث به جایی نرسیدید. بعضی از زوجین همین دعوا را دستاویز خود کرده یا قهر می کنند یا تا مدت ها رفتارشان تغییر می کند یا کاری می کنند که لج همسرشان در بیاید. اما زوجین موفق درابتدا تفاوت های یکدیگر را قبول کرده اند و اگر بر سر موضوعی تفاهم ندارند علت های مخالفت خود را لیست کرده و به همسر خود ارائه می دهند. آن هم نه با دعوا.. با آرامش.

  • ازدواج موفق انسان خونسرد و قوی می طلبد

خودداری و خونسردی در مشکلات و چالش های زندگی در داشتن یک زندگی پایدار نقش اساسی دارد.

  • معجزه عشق را دست کم نگیرید

به عقیده روانشناسان تا زمانی که علاقه و عشقی میان زوجین نباشد قطعا نمی توان انتظار داشت که مشکلات به راحتی حل و فصل شود. پس عشق و علاقه را جدی بگیرید. اگر نسبت به همسرتان حسی ندارید باید از یک مشاوره روانشناس کمک بگیرید زیرا پایه های یک زندگی موفق، داشتن عشق و علاقه است.

معیار های اشتباه برای ازدواج

عوامل ازدواج موفق را در چه می بینید؟

شاید از خودتان سوال کنید که منظور از تناسب چیست؟ تناسب یعنی مرد و زن یکدیگر در اکثر موارد با هم به تفاهم برسند و اختلاف نظر زیادی با هم نداشته باشند. اگر هنوز ازدواج نکرده اید سعی کنید میزان تفاهم و اختلاف نظر خود را با خواستگار خود بسنجید. اگر تفاهم به اختلاف ها چربید آنگاه می توانید به ازدواج با او فکر کنید. اما برابری باید درچه مواردی باشد؟

  • برابری در سن
  • برابری و تناسب ظاهری
  • تفاهم خانواده ها ( اخلاقی، معنوی، مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی)
  • یکسان بودن دین و مذهب
  • تناسب و برابری درعلاقمندی ها

نظرات جالب روانشناسان در مورد ازدواج موفق را بدانید.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی ازدواجی است که با تحقیق و اصول پیش برود. شاید بگویید چگونه می توانم فرد مورد نظرم را پیدا کنم. روانشناسان عقیده دارند که دختر و پسری که از نظر طبقه اجتماعی اختلاف سطح نداشته باشند، از نظر فرهنگی یا سطح تحصیل، وضعیت مالی، وضعیت اخلاقی، سن و شغل شرایط هماهنگی داشته باشند، زندگی خوب و شادی در انتظارشان است. ازدواج موفق از نظر روانشناسی در این موارد خلاصه می شود:

  • دو طرف باید از لحاظ فیزیکی و ظاهری به هم بخورند.
  • سن دو طرف ملاک مهمی است. مرد 2 تا 5 سال باید از زن بزرگتر باشد.
  • از لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باید در یک جایگاه باشند.
  • مذهب و آداب و رسوم و نوع لباس پوشیدنشان نیز باید با هم هماهنگ باشد.
  • تحصیلات دو طرف نزدیک به هم باشد.
  • دین آن ها یکی باشد.
  • راجب نحوه شروع یک زندگی مشترک به تفاهم برسند و عقاید مشترکی داشته باشند.

عوامل ازدواج موفق

باید ها و نباید های مهم ازدواج موفق از دیدگاه اسلام چیست؟

در یک نگاه ازدواج موفق از دیدگاه اسلام ، آرامش و تکامل زن و مرد در کنار هم و در سایه لطف خداوند متعال است. اما عوامل یک ازدواج موفق از دیدگاه اسلام چیست؟

  • تقوا و ایمان

از دیدگاه اسلام، ایمان و پایبندی به ارزشهای، یکی از مهم ترین عوامل خوشبختی در زندگی است. اسلام یک عامل درونی است که شخص را از بدیها باز می دارد و به خوبی ها دعوت می کند. ایمان باعث تربیت فرزندان صالح و شایسته خواهد شد. خصوصیاتی مانند امانت داری، رعایت حقوق دیگران، حجاب و پاکدامنی و عفت و دوری از نامحرم، نجابت و حیا از جمله صفاتی است که باعث داشتنتت یک زندگی آرام و موفق خواهد شد. اما ناگفته نماند که همسویی دو طرف از لحاظ باورهای دینی بسیار مهم است. به طوری که قرآن در سوره نور می فرماید: زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن پاک هستند.

  • بلوغ فکری و اخلاقی

از لحاظ دینی ازدواجی موفق است که در وهله اول زن و مرد به بلوغ فکری و اخلاقی رسیده باشند. سن ملاک خوبی برای سنجش این بلوغ نیست. زن و مرد باید بدانند که از هم چه می خواهند. رفتارها و اخلاق آن ها باید بر پایه منطق و محبت باشد. آن هاه باید بدانند که چگونه با هم رفتار کنند یا در پیش دیگران چه رفتاری سنجیده و چه رفتاری نسنجیده است.

  • هم کیش و هم کف بودن

از ویژگی های مهم یک ازدواج موفق شناخت درست و صحیح از یکدیگر است. به عقیده قرآن زن و مرد باید هم کف و هم کیش خود بوده و رفتارها و اعتقادات آن ها باید کاملا برابر باشد.

  • تواضع و اطاعت از خدا

قطعا مرد و زنی که از خدا اطاعت میکند در بسیاری از مشکلات زندگی زود نا امید نمی شود. کسی که گوش به فرمان خداست از منکرات دوری می کند. نجابت خود را حفظ میکند. چشم چرانی نمی کند. این فرد صبوری را خوب بلد. مهربانی را بهتر می داند. قدر زحمات شما را بیشتر می داند و با شما به گونه ای رفتار میکند که به زندگی دلگرم می شوید.

خداوند در سوره تحریم می فرماید" همسرانی مسلمان، مومن، متواضع، توبه کار، عابد، اطلاعت کننده فرمان خدا انتخاب کنید"

  • سلامت جسم و روان

از دیدگاه اسلام، داشتن سلامت روان و سلامت جسم نقش بسزایی در آرامش و تعادل خانواده دارد. چنانچه پیامبر می فرماید : " از ازدواج با احمق بپرهیزید که هم نشینی با او بلا و اندوه می آرود" .

مشاوره برای ازدواج موفق در چه زمانی باید انجام شود؟

مشاوره برای ازدواج موفق زمانی انجام می شود که پسر و دختر تا 60 درصد با هم به هماهنگی های اولیه رسیده باشند. هر چه اختلاف نظر ها بیشتر باشد بالطبع نتیجه خیلی خوبی هم نخواهند گرفت. اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید خوب باید قدم های اول را خودتان بردارید و همه چیز را به مشاور نسپارید. مثلا پسر و دختری که از لحاظ مذهبی اصلا به هم نمی خورند فکر میکنند که می توانند در آینده ازدواج موفقی داشته باشند؟ خوب این زوج قطعا در آینده اختلافات زیادی پیدا خواهند کرد. مشاوره به شما می گوید چه کنید تا به آرامش برسید..

کلیدی ترین معیارهای ازدواج موفق کدامند؟

اگر از شما درباره معیارهای ازدواج موفق بپرسند اکثریت شما نظری واحد دارید. مثلا همه شما دوست دارید همسر مهربان و وفاداری داشته باشید. همسری که پشت شما را خالی نکند. در تمام شرایط با شما یکدل و یک صدا باشد. در اینجا مهم ترین معیارهای ازدواج را برای شما نام می بریم. ببینید چقدر نظر شما با این معیارها متفاوت است:

  • عشق و محبت
  • تعهد و وفاداری( تعهد اخلاقی، تعهد اجتماعی، تعهد جنسی)
  • صبر و آرامش
  • صداقت
  • مسئولیت پذیری

این معیارها لازمه ی هر ازدواج موفقی است.

مزیت های بی نظیر ازدواج موفق چیست؟

مزیت های ازدواج موفق در یک کلمه خوشبختی در دنیاست. اما اگر بخواهیم این خوشبختی را جزئی تر ببینیم می توان گفت که...با  ازدواج موفق به این موارد دست پیدا میکنید:

  • ازدواج پایدار و موفق از سکته مغزی و قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • ازدواج پایدار و موفق در سلامت زنان نقش بسیار مهمی دارد و از بیماری های جنسی زنان جلوگیری می کند.
  • ازدواج پایدار و موفق باعث افزایش امید به زندگی می شود.
  • ازدواج پایدار و موفق باعث عبور از موانع و مشکلات شده و دسترسی به موفقیت را آسان تر میکند.
  • ازدواج پایدار و موفق، فرزندانی سالم و موفق را تربیت می کند و علاوه بر آن باعث بوجود آمدن جامعه ای سالم می شود.
  • ازدواج پایدار و موفق درکاهش بیماری های روحی و روانی و جلوگیری از تنش و افسردگی نقش بسیار مهمی دارد.
  • ازدواج پایدار و موفق از اختلالات خواب و روان پریشی جلوگیری می کند.

اصلی ترین معیارهای انتخاب همسر چیست؟

همانگونه که گفته شد معیارهای انتخاب همسر در هر فرد به نسبت اولویت آن ها متفاوت است. اما اصلی ترین معیارهای انتخاب همسر را می توان در اخلاق خوب، شباهت های خانواده، تعهد و وفاداری، میزان تحصیلات، جذابیت های ظاهری، سلامت روان و سلامت جسمی  و مسائل فرهنگی دانست.

عاشق این دسته افراد نشوید:

  • مردان و زنان هوسباز
  • مردان و زنان بدبین و شکاک
  • مردان خسیس و زنان ولخرج
  • مردان و زنان دمدمی مزاج
  • مردان سلطه جو و زنان سرکش
  • مردان و زنان کسل کننده وتنبل( کسانی که حوصله کاری را ندارند و به خودشان نمی رسند)
  • مردان و زنان بد دهن و یاوه گو
  • مردان و زنان عصبی و عجول
  • مردانی و زنانی که هنوز به لحاظ روحی و مالی مستقل نیستند و هنوز هم به خانواده خود متکی اند.

باید ها و نباید های مهم ازدواج موفق

نکات کلیدی در اهمیت تحقیق در مورد معیارهای ازدواج چیست؟

در اهمیت تحقیق در مورد معیارهای ازدواج خصوصا تحقیق درست و اصولی همین بس که سرنوشت یک ازدواج به آن وابسته است. پدران و مادران عزیز از شما خواهش میکنیم چشم بسته فرزندان خود را تشویق به ازدواج با شخصی خاص نکنید. فاصله زمانی میان خواستگاری تا دوران نامزدی حداقل باید سه ماه باشد. در این مدت باید به فرزندان خود کمک کنید تا همسر آینده خود را بهتر بشناسند. تحقیقات محلی و تحقیق در محل کار فرد مورد نظر باید با دقت انجام شود. اگر به موردی برخوردید حتما باید با  فرزندان خود در میان بگذارید تا او با دید باز انتخاب کند.

دیدگاه دختران برای انتخاب همسر چیست؟

معیارهای انتخاب همسر برای دختران در اکثر موارد مشترک است. ببینید این معیارها با معیارهای شما مطابقت دارد یا نه.

خصوصیات مرد شایسته برای انتخاب همسر از دید دختران چیست؟

  • دیانت و تقوا
  • عفت کلام
  • سخاوت
  • مهمان نوازی
  • آراستگی
  • امین بودن
  • پر تلاش و پویا بودن
  • اصالت و نجابت خانوادگی
  • خردمند بودن و عاقل بودن
  • مهربانی و صبر

اسلام به دختران عزیز توصیه می کند از ازدواح با مردان بی بند و بار و چشم چران، بد اخلاق و عبوس، بی عفت و بددهن، خودپسند و از خود راضی، کینه توز و لجباز و خسیس و تنبل دوری کنند.

پسران چه دخترانی را برای انتخاب همسر برمیگزینند؟

معیارهای انتخاب همسر برای پسران چیست؟

از نگاه آقایون تا حدود زیادی با خانم ها مشترک است. موارد زیر چقدر شبیه معیارهای شماست؟

  • هماهنگی با شوهر
  • تمکین و تامین نیاز جنسی
  • زینت و آرایش برای شوهر
  • اصالت خانوادگی
  • داشتن پوشش مناسب
  • خردمند بودن و منطقی بودن
  • سازگاری
  • دیانت

به آقایون عزیز هم توصیه می کنیم از ازدواج با زنان بی عفت و بدحجاب، بی مسئولیت و خودشیفته، درشت زبان و بداخلاق و ناهنجار دوری کنند.

نکات جالبی که در مورد مشاوره قبل از ازدواج باید بدانید:

بهترین مشاوره قبل از ازدواج زمانی است که تحقیق های اولیه صورت گرفته ودختر و پسر در یک سری مسائل به تفاهم رسیدند اما در بعضی موارد اختلاف دارند:

مشاور به شما چه میگوید؟

  • اول اینکه عجله نکنید ولی وسواس زیاد هم به خرج ندهید.
  • این ازدواج نباید به هیچ وجه تحمیلی باشد.
  • برای شناخت همسر از دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنید و حتما تا می توانید قبل از خواستگاری به طور مستقیم از طریق مشاهده و گفت و شنود او را راهنمایی کنید.
  • در مورد مهریه، مراسم ازدواج وجهیزیه سخت گیری نکنید. در این صورت دعواهای خانوادگی به حداقل می رسد.
  • چون ازدواج یک قرارداد زندگی مشترک است، پس طرفین باید هرگونه شرایطی را که در این قرارداد لازم می دانند در عقد ذکر کنند و حتما در این مورد توافق نکنند.
  • در ازدواج علاوه بر همسر، شناخت بستگان و فامیل هم ضرورت دارد. پس وضعیت خانواده ها را در این مورد نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت.
  • سعی کنید تمام عوامل را بسنجید و بعد تصمیم بگیرید نه اینکه تنها یک خوبی طرف مقابل را ببینید و بر اساس همان رضایت دهید. مثلا ممکن است خواستگارتان پولدار باشد ولی اصلا با هم تفاهم نداشته باشید. خوب در این شرایط چند سال می توانید در کنار او زندگی کنید؟
  • برنامه های دوره آموزشی خانواده، پسران و دختران را با هدف ها و وظایف و حقوق زندگی مشترک آشنا می کند. چنانچه در این زمینه آموزش های لازم را دیدید می توانید اقدام به ازدواج کنید.

معیارهای ازدواج

در کارگاه های مشاوره قبل از ازدواج چه می گذرد؟ چه کسی مناسب من است؟

در کارگاه های مشاوره قبل از ازدواج روانشناسان در مراکز مشاوره معمولا چندین جلسه را برای زوجین اختصاص می دهند. در این جلسات هر گونه شبهه درمورد ازدواج پرداخته و زوجین را آگاه می کند که این ازدواج به نفع آن هاست یا به ضرر آن ها تمام خواهد شد.

در کارگاه های آموزشی یاد میگیرید که در ازدواج با چه مسائل و چه مشکلاتی روبرو می شوید.

  • چگونه میتوانید چالش های زندگی را مدیریت کنید.
  • در زندگی تا چه اندازه می توانید ریسک کنید.
  • تفاوت ها و تفاهم ها را متوجه می شوید.
  • می آموزید که چگونه تصمیم بگیرید.

آیا او فرد مناسب من است؟ چطور تشخیص دهم با او ازدواج موفقی خواهم داشت؟

در کارگاه های آموزشی چند تست از زوجین گرفته می شود. سه تست اول روی شخصیت زوجین و دو تست بعدی روی مسائل روانی زوجین کار می کنند و در واقع شخصیت روانی فرد مشخص می شود. این تست ها باعث می شود دو طرف نسبت به هم شناخت کاملی داشته باشند و به خود شناسی برسند. انجام تست های روانشناسی برای کسانی که قصد ازدواج دارند لازم و ضروری است.

یکی از مهم ترین تست های روانشناسی قبل از ازدواج تست MBTI  است. این آزمون در واقع روی نحوه ارتباط شما با دیگران با خانواده یا در محل کار کار میکند. چهار مقیاس دو قطبی دارد که هر قطب یک ترجیح شخصیتی است و سبک شما را در تعاملات اجتماعی مشخص خواهد کرد.

      همه چیز درباره مراحل مشاوره قبل از ازدواج                                                           

مراحل مشاوره قبل از ازدواج را می توان اینگونه توصیف کرد:

مرحله 1:

تعداد جلسات: 1 تا 2 جلسه موضوع جلسه: بحث در مورد روابط بین فردی میان زوجین
این جلسات برای پسر و دختر مشترک است. یعنی زوجین در کنار هم و در مقابل مشاور در مورد اهداف ازدواجشان و اینکه چرا می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند و چه چه چیزی در هم دیدند صحبت می کنند.

 

مرحله 2:

تعداد جلسات: 1 تا 2 جلسه موضوع جلسه: بحث در مورد زندگی شخصی و مسائل فردی زوجین
این جلسات انفرادی است و مشاور با هر یک از زوجین به صورت جداگانه صحبت می کند. مثلا از فرد درباره علاقمندی های خودش و توقعاتش از همسر و ایده آل های او در زندگی سوال کرده و موارد مهم را یادداشت میکند.

 

مرحله 3

تعداد جلسات: 1 جلسه موضوع جلسه: نتیجه گیری مشاور
مشاور در این جلسه مشاور با بررسی مشاهدات خود تصمیم نهایی را میگیرد و به زوجین میگوید که برای هم مناسب هستند یا نه.

 

اما طی این مراحل  چه اتفاقی می افتد؟

مرحله اول در مرحله اول مشاور، آشنایی مختصری با دختر و پسر پیدا می کند. در این حالت مشاوره از آن ها میخواهد که با نام کوچک نام آن ها را صدا بزنند.
مرحله دوم مشاور از زوجین می پرسد به عنوان مشاور از او چه انتظاری دارند.
مرحله سوم مشاور هدف از مشاوره را مشخص می کند.
مرحله چهارم یادداشت برداری میکند و به آن ها قول می دهد که این اطلاعات محرمانه می ماند.
مرحله پنجم در این مرحله ویژگی های جمعیت شناختی دختر و پسر پرسیده می شود. مثلا شرایط خانواده، تعداد اعضای خانواده و فرزند چندم بودن و تصمیم گیری و اینکه چه کسی حرف اول و آخر را در خانواده می زند صحبت میکند.
مرحله ششم در این مرحله مشاور درباره اعتقادات و باورهای دینی آن ها سوال می کند. و اینکه اگر سر این مساله اختلافی دارند توانسته اند آن را در خود حل کنند یا نه.
مرحله هفتم در این مرحله مشاور در مورد شغل والدینش، شغل دختر و پسر و میزان درآمد آن ها سوال می کند و اینکه مرد مشکلی با کار کردن دختر دارد یا نه.

مشاوره قبل از ازدواج

نحوه تصمیم گیری  مشاور بر چه اساسی است ؟

این تصمیم گیری متشکل 4 حالت است.

  • حالت اول

در حالت اول اشتراک زوجین به حدی است که از نظر مشاور ، این ازدواج بلامانع است و پیش بینی می شود در این ازدواج مشکل خاصی به وجود نیاید.

  • حالت دوم

در حالت دوم  دختر و پسر نیاز به آموزش مهارت های میان فردی دارند. یعنی یاد میگیرند که شرایط خاص چه واکنش و رفتاری از خود نشان دهند.

  • حالت سوم

در حالت سوم به شرط درمان مشکل یا اختلال بین زوجین،  پسر و دختر می توانند ازدواج کنند.

  • حالت چهارم

در حالت چهارم مشاور اعتقاد دارد که این ازدواج به صلاح نیست و بهتر است ازدواج صورت نگیرد.

سوالات متداول

معیار های اشتباه برای ازدواج چیست؟

از موارد مهمی که حتما باید قبل از ازدواج درباره آن ها آگاهی داشته باشید انتخاب معیارهای اشتباه ازدواج  است. شاید این ملاک، ملاک شما نیز باشد. این انتخاب ها در این شرایط مانند تله ای است که برای شما پهن شده، پس خود را به دام آن ها نندازید و درست انتخاب کنید.

  • عشق و علاقه آتشین قبل از ازدواج را جدی بگیری.:

عشقی که در بدو آمدن آتشین باشد با یک آب خنک عطشش فروکش می کند. پس مراقب باشید. انتخاب از روی دل و دوست داشتن، جربه نشان داده کسانی با روی عقل و منطق انتخاب می کنند و کمتر به ندای درونی شان اهمیت می دهند، در زندگی موفق تر هستند.

  • گاهی باید چشم ها را بست و عقل را به کار انداخت. نظر شما چیست؟

انتخاب از روی ترحم و دلسوزیدلسوزی خوب است اما جا و مکان مناسب خود را دارد. نه زمانی که صحبت از یک عمر است. اولویت اول در زندگی شما هستید و بعد دیگران .

انتخاب از روی شهوت:

هیچگاه از روی ظاهر کسی قضاوت نکنید. ظاهر بعضی از افراد به شدت فریبنده است . مخصوصا برای کسانی که دوست دارند همسرشان زیبا باشد. اول زیبایی درونی را ببینید.

انتخاب از روی موقعیت مالی و اجتماعی :

متاسفانه بعضی از خانم و آقایون به دنبال  افرادی با موقعیت خوب اجتماعی برای ازدواج  می گردند. به عقیده آن ها پول همه چیز است. در حالی که اشتباه میکنند. چطور بدون هیچ تحقیقی و به صرف پولدار بودن میتوان با یک نفر ازدواج کرد؟ آیا به نظر شما درست و منطقی است که به این راحتی آینده خود را خراب کرد؟

راه های رسیدن به ازدواج موفق چیست؟

شخصی سوال کرد که چگونه ازدواج موفقی داشته باشم؟ جواب یک جمله است. " خودت را بشناس" .. اگر خودتان را بشناسید و ببینید در زندگی چه می خواهید و در این راه باید چه کنید و کجا و چه موقع از خود گذشتگی کنید. چه زمانی ساکت باشید و چه زمانی صحبت کنید. در برخورد با دیگران چه رفتاری داشته باشید و چگونه با آن ها ارتباط برقرار کنید.

ملاکهای خود را برای ازدواج بنویسید و آن را در همسرتان جستجو کنید، می توانید ازدواج موفقی داشته باشید. اما ما در اینجا ملاک های ازدواج موفق را به شما تیتر وار خواهیم گفت و به شما کمک می کنیم که انتخاب درستی داشته باشید.

  • برای ازدواج موفق باید آمادگی روانشناختی داشته باشید. یعنی این را در خود ببینید که می توانید یک زندگی مشترک را تشکیل دهید.
  • برای رسیدن به ازدواج موفق فرد باید از لحاظ روانی سالم باشد. اختلالاتی مثل وسواس، افسردگی، استرس و خشم و دو قطبی بودن باید درمراحل خواستگاری به طرف مقابل گفته شود در غیر اینصورت علاوه بر اینکه در درمان آن تاخیر می افتد در واقع خیانت بزرگی به همسر خواهد شد.
  • برای داشتن زندگی موفق، زن و مرد باید از تفاوت های یکدیگر آگاه باشند. این آگاهی باعث می شود دو طرف بدانند در تعاملات و ارتباطات چه رفتاری از خود نشان دهند.
  • ازدواجی موفق است که در آن دو طرف مسئولیت های خود را بشناسند و این مسئولیت ها را برای هم تشریح کنند.
  • برای ازدواج موفق تصمیم نهایی را خودتان بگیرید.نیت و اراده تشکیل خانواده را داشته باشید.
  • هر یک از زوجین خودشان با رضایت خودشان باید اقدام به ازدواج کنند.از خواسته ها و انتظارات یکدیگر با جزئیات دقیق یادداشت برداری کنید. خواسته های خود را نیز درکنار آن بنویسید و ببینید تا چه میزان می توانید خود را با خواسته های همسرتان تطبیق دهید.در ازدواج موفق، پسر ودختر یکدیگر را با وجود تمام مشکلات یا اختلاف نظر ها پسندیده اند و هیچگاه این اختلاف نظر ها درخوشبختی شان تاثیری ندارد.

چرا باید مشاوره قبل از ازدواج را جدی گرفت؟

ازدواج مقوله بسیار سنگینی است. معمولا دختران و پسران به هزار و یک دلیل که خود شما هم با آن درگیر هستید، برای ازدواج دچار تردید شده و مضطرب و نگرانند که تصمیم درستی برای ازدواج گرفته اند یا نه. به همین دلیل نیاز دارید که از بزرگان خود کمک بگیرید. اما درست است که تجربه زندگی مهم است اما آن ها نمی توانند با استفاده از روش ها و فنون مشاوره به آن فرد کمک کنند که انتخاب درستی داشته باشد. پس لزوم مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج در این مورد بیش از پیش حس می شود.زن و شوهری که از لحاظ فرهنگی فاصله دارند، یا از نظر دین و مذهب اختلاف دارند. زن و شوهری که توافق اخلاقی ندارند در دید یک مشاور افراد مناسبی برای ازدواج نیستند. مشاوره خانواده به شما کمک میکند تا مناسب ترین همسر را انتخاب کنید.

 

 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

ازدواج اینترنتی موفق در دنیای آشفته ی این روزها یکی از بزرگ ترین چالش های جوانان شده است . در گذشته ازدواج ها با دخالت مستقیم خانواده ها صورت می گرفت و دختر و پسر کم ترین نقش را در انتخاب همسر خود داشتند ، رفته رفته این ازدواج های سنتی شکلی جدید به خود گرفت و محل هایی مثل دانشگاه و سرکار موجب ایجاد آشنایی بین دختر و پسر شد و این نیز موجب دخالت کمتر والدین و الویت قرار گرفتن سلیقه و انتخاب فرزندان شد .

ازدواج اینترنتی موفق

با گسترش فضای مجازی در زندگی فردی افراد و وابستگی زیاد به زندگی مجازی موجب شده این روزها شاهد عرصه جدیدی از ازدواج باشیم که آن را ازدواج اینترنتی می نامند .اما نکته این است که ازدواج اینترنتی موفق نیز داریم یا خیر؟ بیشتر نگاه های به ازدواج های اینترنتی منفی است و حتی از نظر روانشناسی درصد بالایی از این نوع ازدواج ها به طلاق ختم می شوند . اما گفتنی است برای داشتن یک ازدواج اینترنتی موفق اگر از یک مشاوره ازدواج که از شرایط ازدواج اینترنتی موفق آگاه است کمک بگیرید و عجولانه تصمیم گیری نکنید تا از دنیای مجازیتان خارج شوید و در دنیای واقعی هم یکدیگر را بشناسید می توانید یک ازدواج موفق داشته باشید .

شرایط ازدواج اینترنتی موفق

شرایط ازدواج اینترنتی موفق سوالی است که برای همه ی دلباختگان مجازی پیش می آید . مهم ترین نکته در ازدواج اینترنتی میزان شناخت از فرد در دنیای واقعی است . در فضای مجازی همه سعی دارند بهترین خود را به معرض نمایش بگذارند و چه بسیار انسان هایی که چیزی از خود برای این نمایشگاه ندارند پس عاجزانه شروع به نمایش گذاشتن آرزوهایشان می کنند و آنقدر این رویاها را باور می کنند که صفحات مجازی شان را محل واقعی زندگیشان می دانند.

پس فردی که در دنیای رویایی آن ها قدم کذاشته و به غلط آن را باور کرده است به هیچ عنوان نمی تواند با خود واقعی این شخص ازدواج کند و این بزرگ ترین خطر یک ازدواج اینترنتی است . پس یکی از مهم ترین شرایط ازدواج اینترنتی موفق شناخت واقعیت زندگی فرد است نه آنچه که از خود گفته است . همچنین از دیگر شرایط ازدواج اینترنتی موفق این است که اعتماد بین افراد شکل گرفته باشد زیرا در این نوع از ازدواج ها بی اعتمادی و شک های متعدد یکی از عواملی است که درزندگی مشترک موجب اختلاف و در نهایت طلاق می شود .

شرایط ازدواج اینترنتی موفق

ازدواج اینترنتی موفق برای جوانان

ازدواج اینترنتی موفق برای جوانان امروزه امری بسیار مهم است زیرا باتوجه به شرایط و روند زندگی های ماشینی و تعدد صفحات مجازی و وابستگی شدید جوانان به اینترنت رفته رفته ازدواج اینترنتی بیش از پیش افزایش می یابد در نتیجه بهتر است از همین حالا به دنبال فرهنگ سازی و آموزش ازدواج موفق اینترنتی باشیم تا جامعه نیز دچار آسیب کمتری شود . ازدواج اینترنتی موفق برای جوانان زمانی صورت می گیرد که معیارهای ازدواج هردو طرف در دنیای واقعی نیز به هم بخورد .

معیارهای ازدواج اینترنتی موفق

معیارهای ازدواج اینترنتی موفق باید منطقی و با آگاهی باشد . همانطور که می دانید در فضای مجازی امکان دروغ و ساختن شخصیت های خیالی بسیار ساده است از این رو همین امر موجب به وجود آمدن بی اعتمادی بین افراد می شود درنتیجه زمانی که ازدواج نیز صورت گرفته باشد با کوچک ترین اتفاقی زن و مرد به هم شک می کنند زیرا از قبل ذهن آن ها پر شده از بی اعتمادی های گذشته در فضای مجازی حال ممکن است این بی اعتمادی در آن موقعیت بی مورد باشد اما به دلیل وجود عینک بدبینی از تجربه های تلخ فضای آلوده اینترنت در زندگی مشترک نیز دچار مشکل می شوند . اما با فرهنگ سازی در استفاده درست از دنیای مجازی و کنترل رفتارهای فردی و اجتماعی می توانیم به نقطه ای برسیم نگاه های منفی نسبت به ازدواج های مجازی برداشته شوند .

همچنین برای بدست آوردن یک ازدواج موفق در فضای مجازی باید بسیار آگاهانه عمل کنید . ملاک ها و معیارهایتان را در نظر بگیرید و فرد مورد نظرتان را با معیارهایتان بسنجید و سعی کنید تحقیقات درستی از شخصیت واقعی او را داشته باشید و ملاک هایتان را با شخصیت واقعیش بسنجید .

معیارهای ازدواج اینترنتی موفق

مشاوره ازدواج اینترنتی موفق

مشاوره ازدواج اینترنتی موفق به طور حتم کمک شایانی در انتخاب شما می کند . مشاوره قبل از ازدواج با طرح سوالاتی از افراد به شخصیت درونی آنها پی می برد درنتیجه راحت تر او را مورد بررسی قرار می دهد و در این انتخاب مهم شما را یاری می دهد تا بهترین نتیجه را دریافت کنید .

 مشاوره خانواده 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

ازدواج موفق اینترنتی

ازدواج موفق اینترنتی  نیازمند درک درستی از رابطه می باشد اینکه بتوانیم شاخص های یک رابطه سالم و هدفمند را تشخیص دهیم و آن را به رابطه خود اعمال کنیم در ازدواج اینترنتی موفق بسیار موثر است . بیشترین عامل عدم موفقیت رابطه های مجازی و پیامد های منفی آن به این دلیل است که افراد سعی نمی کنند رابطه خود را در چارچوب مشخصی به صورت هدفمند پیش ببرند و تلاش نمیکنند که با رعایت اصول تعریف شده ، آن را به یک رابطه استاندارد واقعی ، برای شناخت صحیح تر تبدیل کنند . از این رو برای داشتن ازدواج موفق اینترنتی  نیاز است که رابطه به سمت دنیای واقعی کشیده شود و با دیدی واقع گرایانه تمام جوانب آن سنجیده شود . ازدواج اینترنتی موفق امری غیر ممکن نمی باشد فقط نیازمند برخورد اصولی و آگاهانه است .

راه های ازدواج موفق اینترنتی

راه های ازدواج موفق اینترنتی به ما کمک میکنند تا بتوانیم رابطه تازه شکل گرفته خود را در درست ترین مسیر خود هدایت کنیم . راه های ازدواج موفق اینترنتی موفق باعث می شود که بتوانیم با کنترل صحیح بر رابطه آن را در بالاترین سطح از کیفیت خود نگه داریم . یکی از بهترین راه های ازدواج موفق اینترنتی  ، کمک گرفتن ازمشاوره خانواده می باشد . با مشاوره ازدواج و استفاده از تجارب و دانش کارشناس روابط ، می توان معیارهای ازدواج را سنجید و مشخص کرد که رابطه موجود ارزشمند می باشد یا خیر . هنچنین میتوان تشخیص داد زوج تناسب و توازن لازم را برای ازدواج موفق با یکدیگر دارند یا نه . مشاوره ازدواج کمک می کند که بتوانیم با دید منطقی نقاط ضعف و قوت رابطه خود را تشخیص دهیم و موفقیت یا عدم موفقیت آن را پیش بینی کنیم .

خصوصیات ازدواج موفق اینترنتی

خصوصیات ازدواج موفق اینترنتی

خصوصیات ازدواج اینترنتی موفق را میتوان به صورت یکی سری ویژگی تعریف کرد . بر اساس این ویژگی ها میتوان موفقیت یا عدم موفقیت یک رابطه مجازی را پیش ببنی کرد . خصوصیاتی که تشخیص دادن آن ها در رابطه به شما کمک می کند بفهمید که آیا رابطه در مسیر دلخواه شما پیش خواهد رفت یا خیر . به طور کل انتزاعی نبودن شخصیت دو طرف ، هدفمند بودن دو طرف از برقراری رابطه ، پیش بردن رابطه در دنیای واقعی برای شناخت کافی ، رعایت حدود و کنترل بر رابطه ، مشورت باخانواده ها ، استفاده از مشاوره قبل از ازدواج و . . . از خصوصیات ازدواج اینترنتی موفق می باشد . به طور حتم افرادی که ازدواج اینترنتی موفق را تجربه کرده اند اصول و موارد فوق را در رابطه خود رعایت کرده اند و هرگز کورکورانه در این مسیر قدم نگذاشته اند .

ازدواج موفق اینترنتی برای جوانان

ازدواج موفق اینترنتی  برای جوانان امروزه با توجه به تحولات فرهنگی به یک خواست و هدف تبدیل شده است . طبیعی است که با گسترش دنیای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی روابط انسانی روز به روز در حال گسترش می باشد و این روابط در اشکال و کیفیت های مختلف در حال شکل گیری هستند . ازدواج اینترنتی مهم ترین و قابل بحث ترین شکل از روابط مجازی می باشد چراکه پای عمیق ترین رابطه انسانی یعنی ازدواج و مهم ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده در میان است از این رو ازدواج موفق اینترنتی  برای جوانان مسئله بسیار مهمی باشد .

باید تلاش‌ هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با ارتقاء سطح فرهنگ و دانش در این زمینه جوانان بتوانند در مسیر ازدواج اینترنتی آنگونه که باید رفتار کنند . این فرهنگ باید نهادینه شود که خانواده ها در مقابل این مسئله جبه غیر منطقی نگیرند و با دخالت و حمایت صحیح کمک کنند تا رابطه و ازدواج اینترنتی در چارچوب و مسیر درست خود پیش رود چراکه با توجه به توسعه اجتماعی انتظار می رود که ازدواج اینترنتی برای جوانان رغبت بر انگیز شود و روز به روز آمار آن افزایش یابد .

راه های ازدواج موفق اینترنتی

راهکار های موفق ازدواج اینترنتی

راهکار های ازدواج موفق اینترنتی  به ما خواهند گفت که چه باید ها و نباید هایی را در رابطه خود باید رعایت کنیم تا رابطه از مسیر ایده‌آل خود منحرف نشود و اینکه چگونه می توانیم از رابطه ، طرف مقابل و تصمیم خود اطمینان حاصل کنیم . اما این راهکار ها چه چیز هایی هستند ؟ چه کسی آن ها را تعیین میکند و چه کسی در اختیار ما میگذارد ؟ کارشناسان روابط و ازدواج با تکیه بر دانش و تجربه خود ، راهکار هایی را پیش روی ما می گذارند تا بتوانیم معیار های ازدواج را در رابطه خود تشخیص دهیم ، تصمیمات درستی را بگیریم و برخورد صحیحی را از خود نشان دهیم تا احتمال شکل گیری یک ازدواج موفق افزایش یابد .

مشاوره خانواده

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

ازدواج اینترنتی,معایب ازدواج اینترنتی,

 

ازدواج اینترنتی اصطلاحی است که امروزه برای عموم مردم آشنا میباشد . تمامی کسانی که در موج دنیای مجازی قرار گرفته با ازدواج های اینترنتی آشنایی دارند . ازدواج در دنیای مجازی یا همان ازدواج های اینترنتی از سالها پیش در حال اتفاق افتادن است . اما اکنون با ورود شبکه های مختلف اجتماعی و فراگیر شدن استفاده از آنها شاهدیم که روند ازدواج در دنیای مجازی در مقایسه با سایر روش های سنتی و معقول ازدواج در حال پیشی گرفتن است . مشاوره خانواده در این زمینه و حیطه به شما عزیزان یاری می رساند.

این امر از جهاتی میتواند امیدوار کننده باشد . از این لحاظ که در عصر ارتباطات میتوان پا به پای تکنولوژی حتی در زمینه ی ازدواج نیز همگام با توسعه پیش رفت .  اما از این بابت نگران کننده است که در فرهنگ و در جامعه ما هنوز سنت ها بخصوص در رابطه با ازدواج حرف اول را میزنند . نمیتوان به راحتی حرف از ازدواج در دنیای مجازی به میان آورد . ممکن است جوانانی که در شرایط یک ازدواج مجازی قرار گرفته اند . آنان برای پنهان کردن شیوه آشنایی خود از خانواده دست به پنهان کاری میزنند . یا هر عمل دیگری را برای موجه نشان دادن تصمیم خود انجام میدهند .

مزایای زدواج اینترنتی,مشاوره ازدواج اینترنتی,

معایب ازدواج های اینترنتی

معایب ازدواج های اینترنتی همیشه در نسبت با مزایای این نوع ازدواج درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است . اگر بخواهیم معایب ازدواج های اینترنتی را به صورت یک لیست تهیه کنیم . شاید در راس این لیست عدم اعتماد زوجین قرار بگیرد . اعتماد پایه و یکی از ارکان مهم یک زندگی سالم است . این مسئله در ازدواج های اینترنتی به صورت خلایی عمیق مشاهده میشود . چرا که همواره این سوء ظن در هر کدام از طرفین وجود دارد که همسر او در فضای چت روم با شخص دیگری درحال آشنایی میباشد .

معایب ازدواج های اینترنتی همیشه برای دخترانی که در فضای این ازدواج قرار گرفته بیشتر بوده است . همچنین آسیب های جدی تری را در زندگی آنها به بار آورده است . چرا که طبق تحقیقات کارشناسان و مشاوران فضای مجازی دیدگاه دختران به آشنایی مجازی بسیار جدی تر است . دختران آن را به عنوان یک فرصت مناسب برای ازدواج پیش روی خود میبینند . این درحالی است که آشنایی مجازی برای اکثر مرد ها فقط جنبه ی سرگرمی دارد .

دومین مورد در لیست معایب ازدواج های اینترنتی ، انتزاعی بودن تمام یا بخش قابل توجهی از شخصیت  فرد میباشد . چرا که همواره در فضای مجازی سعی بر این است که فرد ایده آل ترین حالت ممکن از شخصیت و شرایط خود را حتی به دروغ به نمایش بگذارد . شاید در نگاه اول این مسئله مهم به نظر نیاید . اما اگر این آشنایی بخواهد به ازدواج ختم شود دیگر نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت . چرا که شخص تنها برای مدت کوتاهی میتواند به نقش  فرد ایده آل خود ادامه دهد . سرانجام چهره واقعی و ابعاد مختلف شخصیتی خود را بروز خواهد داد شاید آن زمان برای تجدید نظر در مورد طرف مقابل دیر شده باشد .

مزایای ازدواج اینترنتی

مزایای ازدواج های اینترنتی در مقابل معایب آن سهم کمتری را دارا میباشد . اما نمیتوان انکار کرد که نکات مثبتی هم در خود دارد . هیچ مشاور و هیچ کارشناس ازدواجی ، مدعی این نیست که تمامی ازدواج های مجازی به جدایی ختم میشوند . چرا که در کنار تمامی جنبه های منفی آن ، فرصتی را پیش روی افراد قرار میدهد . که افراد با شخصی همسو با خود آشنا شوند . در صورتی که شاید دنیای واقعی دامنه آشنایی فرد را با شخص ایده آل خود محدود کند.

مزایای ازدواج های اینترنتی درصورتی خود را نشان می دهد که طرفین با بلوغ هیجانی و با نگاهی واقع بین و در کمال صداقت با هم تعامل داشته باشند . همچنین روابط خود را به سمت یک رابطه واقعی سوق دهند . تا فرصت آشنایی اینترنتی را به  ازدواج در دنیای مجازی تبدیل کنند .

 مشاوره ازدواج اینترنتی

مشاوره ازدواج اینترنتی  راهکاری برای کاهش و یا جلوگیری از عواقب نامطلوب آسیب های اجتماعی ناشی از این موضوع است . به طور حتم در ساده ترین مسائل و تصمیمات هم باید مشورت کرد . با استفاده از تجارب دیگران میتوان به نتیجه بهتری رسید . حال آنکه مسئله ازدواج در دنیای مجازی با تمام هنجارها و چالش های پیش رویش در میان باشد .

امروزه مشاوره خانواده و روانشناسی در حال خدمات دهی در این حوزه هستند . در این مراکز کارشناسان ازدواج مجازی ، مشاورین و روانشناسان با تخصص و تجربه لازم درحال فعالیت هستند . هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین میتوان به آنها مراجعه کرد . از راه کار ها ، مشاوره ها و ایده های آنان برای گرفتن تصمیمی درست در راستای ازدواج در دنیای مجازی اقدام کرد . چرا که این مشاورین با موارد متعددی در زمینه ازدواج در دنیای مجازی برخورد داشته اند . آنها قطعا توانایی این امر را دارند که فرد را مجاب کنند با دیدی بازتر و منطقی تر با مسئله برخورد کند . پس مشاوره ازدواج های اینترنتی گزینه ایست که هرگز نباید نادیده گرفته شود .

 

معایب ازدواج اینترنتی,مزایای زدواج اینترنتی,

ازدواج اینترنتی موفق

ازدواج اینترنتی موفق امری غیر ممکن نیست . چرا که در جامعه در حال توسعه کنونی باید پذیرفت که اینترنت و فضای مجازی یک مجرای جدید برای آشنایی افراد با یکدیگر است .

مثال های از ازدواج های اینترنتی موفق هم وجود دارد . در این موقعیت فرد فرصت آشنایی با همسر خود را از طریق فضای مجازی پیدا کرده است . ولی برای افرادی بوده که به بلوغ کامل رسیده باشند . اینگونه نبوده که برای فرار از بیکاری و سرگرم شدن شروع به آشنا شدن با کسی کرده باشند . همچنین  برایشان فرقی نکند که طرف مقابل چه کسی است . به طور مثال ( آشنا شدن دو نویسنده در  یک انجمن  مجازی نویسندگی، آشنا شدن دو پزشک در سایت پزشکان... )

اما باز هم آماری که نشان میدهد 85% از ازدواج های اینترنتی به جدایی منجر میشود . این موضوع جنبه خطرناک بودن این مسئله را پررنگ تر نشان میدهد . به گونه ای که حتی کسانی که ازدواج مجازی موفق هم داشته و در حال حاضر زندگی رضایت بخشی را دارند باز هم تمایلی ندارند که اقرار کنند از طریق فضای مجازی با هم آشنا شدند . اکنون در این سبک آشنایی باید فرهنگ صحیحی را در پیش گرفت . تا خروجی مطلوبی را داشته باشیم . در این میان اهمیت نقش مشاورین خانواده ،کارشناسان حوزه ازدواج ، حمایت صحیح است . در این راستا دخالت به موقع خانواده و تلاش نهاد های ذی صلاح در فرهنگ سازی استفاده درست از فضای مجازی قابل انکار نیست .امید داریم که در آینده ای نه چندان دور در راستای ازدواج موفق به چنان  تعالی برسیم که شاهد از هم گسستن هیچ کانون خانواده ای نباشیم.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:   SWOT Analysis of Matrimonial websites in India – Marriage

  • زینب سادات فاطمی نسب