مشاوره روانشناسی و خانواده

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انتقاد از همسر

شاید شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که چگونه همسرمان را نقد کنیم و به او برنخورد!بدیهی است که همه ی ما کمبودها و نقاط ضعفی داریم که باید روی آنها کار کنیم و آنها را برطرف کنیم. اما زمانی که در یک رابطه عاشقانه قرار میگیریم این نقایص اهمیت بیشتری پیدا میکنند و نکات منفی بزرگتر می شوند. در چنین مواقعی انتقادات و گاهی اختلاف نظر شروع میشود. شما هیچکس را پیدا نمیکنید که او را نقد کنید و او از این کار لذت ببرد. بنابراین این سوال پیش میاید، چکار کنیم که ضمن انتقاد از همسرمان، او را ناراحت نکنیم؟

وقتی زوجین یاد بگیرند به جای ابراز ناراحتی، از انتقاد سازنده استفاده کنند، رابطه نزدیکتری با یکدیگر خواهند داشت. در اینجا چند روش مهم برای انتقاد از همسر را عنوان میکنیم که تاثیر بسزایی در رابطه شما دارد.


بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟


1.برای انتقاد یک گفتگوی مسالمت آمیز را شروع کنید

یکی از سخت ترین کارها در زمان انتقاد از همسر شروع مکالمه است. بنابراین تا آنجا که ممکن است سعی کنید با دیدگاهی مثبت و با ملایمت گفتگو را شروع کنید. چون شما قرار است حرف هایی را به همسرتان بگویید که عکس العمل او را نمیدانید. پس برای شروع با نرمی و صمیمیت هر چه بیشتر به او بگویید "لازم است درباره موضوعی با هم حرف بزنیم" و بعد احساس واقعی و نگرانی هایتان را برایش شرح دهید. به این ترتیب این لحظه برایتان راحت تر میشود.

فراموش نکنید یک گفتگوی موفق زمانی شکل میگیرد که شما صحبت های همسرتان را نیز بشنوید و دیدگاه های او را درک کنید نه اینکه شما پشت سر هم عیب های او را بیان کنید. انتقاد،نتیجه گیری و قضاوت کردن ساده ترین کاری است که در یک گفتگو میتوانید انجام دهید اما نکته مهم این است که با تمام وجود به همسرتان گوش دهید.

2. در انتقاد ها به دنبال راه حل باشید

نکته مهمی که در انتقاد از همسر باید در نظر داشته باشید این است که خودتان را جای همسرتان بگذارید. به این فکر کنید که اگر او به سراغ شما بیاید و عادات و رفتارهای بد شما را یکی پس از دیگری نقد کند، چه احساسی خواهید داشت. بدون شک در نود درصد موارد ناراحت و عصبانی میشوید. برای اینکه این احساسات ناخوشایند را در همسرتان به وجود نیاورید، بهتر است روی راه حل های موجود برای بهبود رابطه تان تمرکز کنید. این کار به همسرتان کمک میکند که نگرانی شما را درک کند و بفهمد واقعا به او اهمیت میدهید و سعی دارید به او کمک کنید که بهترین نسخه از خودش باشد.

مثلا یک نمونه انتقاد از همسر که معمولا اختلافاتی را بین زوجین به وجود میاورد، انتقاد به وضعیت شغلی و مشکلات مالی است. اما غز زدن نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه روحیه همسرتان را تخریب میکند. لذا به جای ابراز ناراحتی و صرفا نقد کردن سعی کنید به همسرتان در حل کردن این مشکلات کمک کنید.

2. به عکس العمل همسرتان پاسخ درست بدهید

همانطور که گفتیم اولین قدم برای نقد کردن این است که در طی گفتگو با همسرتان سعی کنید به آرامی و با منطق درست پیش بروید تا ناراحتی و دلخوری را به حداقل برسانید. اما چنانچه در این کار موفق نبودید و همسرتان با عصبانیت و ناراحتی با شما برخورد کرد، باید بدانید در جواب چه کار باید بکنید. زیرا در چنین مواقعی ممکن است طرف مقابل منظور شما را به درستی درک نکند. برای جلوگیری از این اتفاق از قبل به عکس العمل همسرتان فکر کنید. ببینید موضوع را چطور با همسرتان در میان بگذارید. بدین ترتیب از اختلاف و درگیری پیشگیری میکنید.

 

بیشتر بخوانید: 13 راه برای اثبات عشق به همسر


3. با همسرتان سازش کنید

وقتی شما به یکی از رفتارهای همسرتان انتقاد میکنید، ممکن است او نتواند در همان زمان عادتش را تغییر دهد. در چنین مواقعی سعی کنید نگرانی های خود را بیان کنید اما توقع نداشته باشید او در همان لحظه تغییر کند. بلکه با پیشنهاد سازش مکالمه را ادامه دهید. یعنی به او فرصت دهید درباره رفتارش فکر کند و برای اصلاح آن قدم بردارد. فراموش نکنید هدف از انتقاد این است که رابطه بهتری داشته باشید نه اینکه اوضاع را خرابتر کنید. لذا چنین برخوردی نه تنها میتواند از عصبانیت و ناراحتی همسرتان بکاهد بلکه هرگز به دلیل ترس از انتقاد چیزی را از شما پنهان نمیکند.

4. بیش از حد انتقاد نکنید

مطمئنا همه ی ما دوست داریم که در روابطمان آزادانه نظرات و انتقادات خود را بیان کنیم. اما انتقاد بیش از حد بسیار آزار دهنده است و نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه آثار منفی ماندگاری را بر جای خواهد گذاشت. اگر از آن دسته افراد هستید که دائما از همسرتان انتقاد میکنید، بهتر است در برخی موارد تجدید نظر کنید و به یاد داشته باشید که خود شما نیز عیب هایی دارید. به عنوان مثال انتقاد از همسر در جمع کار مخربی که برخی زوجین انجام میدهند.

نکته اساسی در انتقاد این است که از این قانون طلایی پیروی کنید: طوری با دیگران رفتار کنید که میخواهید با شما رفتار شود. با انتقاد بیش از حد تنها یک چرخه ای از کینه توزی و خشم را ایجاد میکنید که تاثیر انتقادات شما را به حداقل میرساند.

5. به شکل غیر مستقیم از همسرتان انتقاد کنید

یکی از راه های انتقاد از همسر این است که نظرات خود را به شکل غیر مستقیم و به آهستگی عنوان کنید. اگر انتقاد خود را مستقیما بیان کنید همسرتان ممکن است آزرده خاطر شود و منظور شما را به درستی درک نکند. اما اگر موضوع را به تدریج عنوان کنید، نه تنها تاثیر بیشتری دارد بلکه ممکن است تنها به عنوان یک پیشنهاد به آن نگاه کند.

6. زمان مناسب را برای انتقاد انتخاب کنید

یکی از اصول اساسی برای انتقاد این است که زمان مناسبی را انتخاب کنید. اهمیت این موضوع در این است که همسرتان آمادگی لازم برای شنیدن نظرات و انتقادات شما را داشته باشد. وقتی همسرتان از نظر شغلی، خانوادگی و... تحت فشار است قطعا شما میتوانید تشخیص دهید که او روزهای سختی را پشت سر میگذارد. در چنین شرایطی او به حمایت شما نیاز دارد نه به انتقاد. پس شما با رفتار بی رحمانه و سرزنش گر خود او را از خود دور نکنید. یک مثال بارز زمانی است که در روابط خانوادگی با اقوام همسرتان به مشکل برخورده اید در چنین شرایطی به جای انتقاد از خانواده همسر و تحت فشار گذاشتن شریک زندگی، سعی کنید به دنبال راه حلی برای بهبود روابط بگردید.

7. سهم خودتان را در مشکلات ارزیابی کنید

قبل از اینکه همسرتان را مورد انتقاد قرار دهید، خودتان را نیز ارزیابی کنید. زیرا شما نمیتوانید همسرتان را به دلیل موضوعی که خودتان هم در آن مقصرید سرزنش کنید. لذا این کار شما را به سمت یک انتقاد سازنده هدایت میکند.

8. در انتقادات خود نکات مثبت را عنوان کنید

همواره این اصل را به یاد داشته باشید که وقتی همسرتان را نقد میکنید، توجه به همسر و نکات مثبت او نیز لازم است. مثلا در زمان انتقاد از ظاهر همسر تنها نظرات منفی خود را بیان نکنید بلکه سعی کنید به او بگویید که این لباس مناسب تو نیست اما آن یکی تو را فوق العاده میکند. به این ترتیب این حتی یک انتقاد به نظر نمیرسد بلکه یک راه حل برای انجام کارها به شیوه ای بهتر است. درواقع انتقاد از ظاهر همسر یکی از مواردی است که میتواند در اعتماد به نفس و روحیه فرد تاثیر بگذارد پس بهتر است این کار را با دقت هر چه تمام تر انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: 10 راه برای قدردانی کردن از همسر


بهترین نحوه بیان دلخوری از همسرتان چیست؟

بهترین نحوه بیان دلخوری در زندگی زناشویی نحوه ای از بیان خواسته ها و ناراحتی هاست که باعث سوءتفاهم در رابطه زن و مرد نشود. به مثالی اشاره میکنیم که نحوه صحیح بیان مشکل را به طور ملموس تر توصیف کنیم. فرض کنید که زن از عدم استقلال شخصیتی و مدیریت مرد در زندگی ناراضی است و میخواهد این مطلب را به شوهرش انتقال دهد. زن نباید با لحن تحقیر با مرد حرف بزند و شوهر این حس را از همسرش دریافت کند که؛ همسرم به من اعتماد و اعتقادی ندارد.

زنان نباید از جملاتی مثل: (( تو هیچ استقلالی از خود نداری و همه به خودشان اجازه میدهند که برای تو تصمیم بگیرند)) استفاده کنند. حالا به بهترین نحوه بیان دلخوری دقت کنید. ((عزیزم به نظر من تو خیلی در مدیریت زندگی و تصمیمات به موقع و درست گرفتن توانایی داری اما به نظرت بهتر نیست کمی بیشتر روی این موضوع متمرکز شوی تا نتیجه بهتری بگیریم؟ اگر احساس میکنی من هم میتوانم به تو کمک کنم فقط کافی است که به من بگویی)). اگر جملات را با یکدیگر مقایسه کنید خواهید دید که تاثیر کلمات چقدر زیاد است.


بیشتر بخوانید: با فحاشی همسر خود چه کنیم؟


همسر انتقاد ناپذیر چه مشخصاتی دارد؟

همسر انتقاد ناپذیر با لجبازی و غرور خود در نهایت به زندگی مشترک آسیب وارد میکند و این انتقاد ناپذیری در کوتاه مدت و بلند مدت عوارض خود را در زندگی زناشویی نشان میدهد. اما همسر انتقاد ناپذیر به فردی که با بحث و گفتگو دلایل خود برای رفتار و کردارش را توضیح میدهد گفته نمیشود. فردی که انتقاد ناپذیر است دارای مشخصاتی است مثل:

  • دائم خود را آگاه و دانا میداند دیگران را خیر
  • حاضر نیست به حرف همسرش حتی فکر کند
  • نتایج خوب را به خود نسبت میدهد و نتایج بد را به دیگران

روش های غلط انتقاد از همسر

روش های غلط انتقاد از همسر می تواند طیف گسترده ای را شامل شود که ما در این مقاله سعی می کنید تعدادی از آنها را برای شما بازگو کنیم. حتی المقدور از انجام آنها پرهیز کنید. روش های غلط انتقاد از همسر شامل موارد زیر است:

  • دلخوری خود از همسرتان را با دیگران مطرح کنید.
  • هنگام صحبت با او، همسرتان تحقیر و مورد تمسخر قرار دهید.
  • هنگام انتقاد از همسرتان، او را با دیگران مقایسه کرده و رفتارهای آنها را به رخ همسرتان بکشید.
  • هنگام انتقاد از همسرتان یکدندگی و لجاجت کنید.
  • طوری با همسرتان صحبت کنید، گویی که دارید از او بازگویی می کنید.
  • لحن بیان شما هنگام مطرح کردن انتقادتان، سرشار از تندی، خصومت و یکدندگی باشد.

یکی از پرسش های مکرر خانم ها در مشاوره خانواده اینه که میگن ما تا میاییم از شوهرمون انتقاد کنیم و اشتباهش رو بهش بگیم یا لج میکنه یا دعوا راه می اندازه یا کار غلطش رو توجیه میکنه یا اصلا منکر رفتارش میشه!! و من نمیدونم باید چه کار کنم؟ و برخی زوجین هم میگویند سکوت میکنیم و میسوزیم و میسازیم که این خود باعث میشه در دراز مدت احساس افسردگی و پوچی و بی انگیزگی اونا رو فرابگیره پس چه باید کرد؟

در جواب باید گفت: برهیچ کسی پوشیده نیست که زندگی که در اون انتقاد نباشه همانند آب سالمی است که اگه یکجا راکد بمونه میگنده پس باید انتقاد کرد ولی نحوه انتقاد کردن رو بلد شد.

سوالات متداول

چگونه خواسته های خود را به همسرمان بگوییم؟

انتقاد ازهمسر باید در مکان مناسب مثلا جاهایی که شلوغه و کسی شما رو نمیشناسه و همراه با یک چیز لذت بخش باشه انجام بشه مثلا پارک و جنگل که در اون موسیقی صدای آب و یا خوردن تنقلات هست انجام بشه.

نحوه درست انتقاد از همسر چیست؟

نحوه درست انقاد از همسر در شناخت مردان نهفته است.چندویژگی مردان رو میگم و با توجه به این ویژگیها، چند راهکار رو مرورمیکنیم:اولین ویژگی مردان کسب احساس.اقتدار است پس هرچیزی این احساس رو کم کنه باهاش مقابله میکنند.دومین ویژگی مردان پناه بردن به غار تنهایی در مشکلات و اختلافات است.سومین ویژگی مردان کسب سریع اطلاعات و آگاهی و راه حل از گفتگو کردن است.چهارمین ویژگی مردها اینه که اونا در یک لحظه بر روی یک مساله تمرکز میکنند.

بدترین شیوه انتقاد از همسر چیست؟

هنگام انتقاد از همسرتان، او را به هیچ وجه تحقیر و مورد تمسخر قرار ندهید.هنگام انتقاد از همسرتان، او را با دیگران مقایسه نکنیدو رفتارهای آنها را به رخ همسرتان نکشید.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

قدردانی به همسر

چرا قدر دانی از همسر مهم است؟

قدرشناسی یکی از مهم ترین مباحثی است که در هر مشاوره روابط زناشویی باید به آن توجه شود. اما اتفاق متداولی که بعد از مدتی در بعضی از زوجها رخ میدهد بی توجهی به قدرشناسی از زحمات همسر است. لذا رفته رفته شخصی که روزگاری به خاطر کوچکترین کارها از او قدردانی میکردید این بی توجهی را احساس میکند و تبعات و نتایج آن به زندگی مشترک شما باز میگردد. اصلا با خودتان فکر کرده اید که چرا وقتی یک غریبه غذا یا نوشیدنی به شما تعارف میکند یا دری را به روی شما باز میکند، از او قدردانی و تشکر میکنید اماچرا گاهی این کار را در حق همسرتان انجام نمیدهید؟

نکته قابل توجه درباره اهمیت قدردانی از همسر این است که ابراز قدردانی و سپاسگذاری به نفع هر دو طرف است. چرا که وقتی از طرف مقابلتان قدردانی و تقدیر میکنید به همان اندازه و شتاید بیشتر احساسات خوب دریافت میکنید.

به گفته روانشناسان آن دسته از زوجهایی که تقدیر و تشکر از همسر را به یک عادت معمول تبدیل کرده اند، نسبت به زندگی مشترکشان احساس رضایت بیشتری دارند. اکنون 10 روش مهم و کاربردی برای قدردانی از زحمات همسر را با هم بررسی میکنیم:


بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟


1. قدردانی برای کارهای روزمره را فراموش نکنید

وقتی همسرتان در کارهای خانه و امور روزمره به شما کمک میکند، از او قدردانی کنید و هرگز اینطور فکر نکنید که او در حال انجام وظیفه است. حتی اگر این کارهای، امور ساده ای مثل کمک در پختن غذا، بیرون بردن زباله ها، خرید موادغذایی، مراقبت از فرزندان و.... باشد. فراموش نکنید که همسرتان برای این کارها وقت و انرژی زیادی میگذارد پس شایستگی لازم برای تقدیر و قدرشناسی را دارد. در این لحظات توجه کردن به همسر بهترین کار ممکن است.

2. به همسرتان بگویید که چرا از کار او قدردانی میکنید

یکی از نکاتی که درباره تقدیر کردن از همسر اهمیت دارد این است که دلیل قدردانی و سپاس خود را با همسرتان در میان بگذارید. چرا که مشخص کردن دلیل خشنودی و رضایت، باعث تکرار آن کار از سوی همسرتان میشود. علاوه براین بیان دلایل قدردانی، صداقت شما را در ابراز احساستان نشان میدهد. یک مثال ساده این است که وقتی همسرتان با بچه ها بازی میکند از او تشکر کنید و به او بگویید با این کار وقت کافی برای رسیدگی به سایر امور منزل را پیدا کرده اید. توجه داشته باشید که انتقاد کردن بسیار نکات ظریفی دارد ما به شما پیشنهاد میکنیم مقاله انتقاد از همسر را بخوانید.

3. در ابراز سپاسگذاری و قدردانی از همسرتان خلاق باشید

خلاقیت داشتن و ایجاد تنوع جزء جدا نشدنی زندگی مشتر ک است که درباره قدردانی کردن از همسر نیز صدق میکند. لذا سعی کنید سپاسگذاری و تعریف از همسر خود را در قالب عبارات و کلمات مختلف بیان کنید. به یاد داشته باشید که اگر مدام از کلمه "متشکرم" استفاده کنید، کم کم جذابیت و معنی خود را از دست میدهد. پس سعی کنید با خلاقیت بیشتر، کلمات بهتری را انتخاب کنید. مثلا بگویید من این کار تو را خیلی دوست دارم، من خدا را برای داشتن تو شکر میکنم و عبارات از این دست میتواند بسیار کمک کننده باشد.

4. از زمان و زحماتی که همسرتان کشیده قدردانی کنید نه فقط از نتایج

اکثر ما به اشتباه تنها به نتایج امور نگاه میکنیم و تلاشی که پشت هر کاری هست را نادیده میگیریم. اما توجه داشته باشید که اگر زمانی همسرتان قادر به انجام خواسته ها و انتظارات شما نیست باز هم از تلاش و وقتی که برایتان گذاشته، قدر دانی کنید. مثلا وقتی همسرتان بعد از بازگشت از خرید، چیزی را از قلم انداخته، یا غذا را سوزانده، باز هم از او سپاسگذاری کنید و تمام زحماتش را زیر سوال نبرید. میتوانید با یک جمله مثلا "چیز مهمی نیست"، "تو تمام تلاشت را کردی" و... اوضاع را به درستی مدیریت کنید و در عین حال گامی در جهت تقدیر و تشکر از همسر بردارید.

5. در شرایط بد نیز به دنبال نکات مثبت باشید تا از همسرتان قدردانی کنید

وقتی در موقعیت ناخوشایندی قرار میگیرید، به دنبال نکات مثبت باشید و از همان نکات برای تقدیر و قدرشناسی از همسرتان استفاده کنید. مثلا وقتی همسرتان به شما میگوید "شب دیرتر برمیگردم" یا "باید این هفته به مادرم کمک کنم" و... به جای غر زدن به او محبت کنید که این موضوع را با شما در میان گذاشته و به شما اهمیت داده است. بدین ترتیب همسرتان تمام تلاش خود را برای پاسخ متقابل و جبران این رفتار محبت آمیز شما به کار میگیرد.

6. یادداشت های سپاسگذاری و قدردانی غافلگیرکننده بنویسید

نوشتن یک یادداشت کوچک و محبت آمیز برای قدرشناسی از زحمات یکی از ساده ترین کارهایی است که میتواند تاثیرات شگفت انگیزی در رابطه شما داشته باشد. مثلا میتوانید یادداشت را در لباس یا کیف همسرتان بگذارید، مطمئن باشید او بعد از پیدا کردن این یادداشت به وجد خواهد آمد. فراموش نکنید یک پیام ساده با مضمون" متشکرم"  اتفاق کوچکی است که میتواند یک روز کاری سخت را برای همسرتان دلچسب تر کند.

7. به همسرتان بگویید که چقدر در موفقیت شما سهیم است

یکی از راه های سپاسگذاری از همسر این است که او را در موفقیت های خودتان شریک بدانید و به همین خاطر از او تشکر کنید. سعی کنید موفقیت هایتان در زندگی را لیست کنید و نقش همسرتان را در به دست اوردن آن موفقیت ها مشخص کنید. خواه این موفقیت ها در حوزه تحصیلی، شغلی و مالی باشد یا کار در اجتماع و رشد معنوی، همواره قدر همسرتان را بدانید.

8. در جمع از همسرتان قدردانی کنید

بسیاری افراد فکر میکنند که نیازی نیست در جمع از همسرشان تشکر و قدردانی کنند. اما گاهی تشکر از همسر در جمع بیشتر اهمیت دارد. چرا که سپاسگذاری از همسر در جمع باعث میشود که همسرتان اعتماد به نفس بگیرد و احساس کند فرد ارزشمندی است.

اما گاهی با موارد عکس نیز مواجه هستیم یعنی برخی از زوجین برای اینکه خوش اخلاقی خود را در جمع نشان دهند، از همسرشان تعریف و تمجید میکنند. این درحالی است که در خانه نه تنها خبری از سپاس و قدردانی نیست بلکه عادت به بددهنی هم دارند. اما فراموش نکنید مادامیکه قدرشناسی شما در تمام زمینه های زندگی مشترک ثابت و صادقانه باشد، تاثیر مثبت آن را در روابط خود خواهید دید.

9. در صورت نیاز انتظارات خود را کم کنید

تا به اینجای کار با اهمیت قدردانی از همسر آشنا شدیم اما نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که قدرشناسی واقعی زمانی است که وقتی همسرتان به استراحت یا آرامش نیاز دارد، این فضا را برایش به وجود بیاورید. چرا که هر کسی ممکن است بعضی روزها احساس خستگی و کسالت داشته باشد. در چنین مواقعی توقعات خود را کمتر کنید و به جای غر زدن به همسرتان کمک کنید یا پیشنهاد دهید امروز شما وظایف او را به عهده بگیرید.

10. هدیه دادن بهترین را برای قدردانی از همسر

یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن قدرشناسی از همسر تهیه کادو، هر چند کوچک است. این هدیه میتواند گذراندن وقت، یک شاخه گل، یک جعبه شکلات یا یک شام دو نفره باشد. پس لازم نیست حتما به هدیه های گران قیمت فکر کنید. همینکه توجه و قدردانی خود را نشان دهید، کافی است.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (  Appreciating And Valuing Your Spouse  )

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده یعنی اینکه  یک روانشناس با شما صحبت کند . شما در این مصاحبه از درونتان بگویید . روانشناسی خانواده یعنی شما از برخوردهایتان با تک تک افراد خانواده بگویید . روانشناسی خانواده یعنی شما در مورد تعاملات خود با افرادی که با شما در رفت وآمد هستند سخن بگویید . روانشناسی خانواده یعنی رفتار شما با خانواده هنگام بروز مشکلات خانوادگی . روانشناسی خانواده یعنی  نظر شما در مورد رفتار افراد خانواده  .  روانشناسی خانواده یعنی تمام تعاملات ، رفتارها و کنشها و واکنشهای شما وخانواده با هم . در اولین مراحل شاید برخوردها بسیار سالم و خوب به نظر برسد اما همین که درخانواده اتفاق جدیدی بیفتد برخوردها تغییر میکند . حال ممکن است این اتفاق ناگوار و یا گوارا باشد . مثلا رکود اقتصادی یا وارد شدن فردی جدید مانند عروس یا داماد .

اتفاقات جدیدی که باعث برهم ریختن معادلات خانواده میشوند همیشه ناخوشایند نیستند . برخی اوقات یک اتفاق خوب این تعاملات را تحت الشعاع قرار میدهند . ورود یک پسر با افکار و فرهنگ متفاوت به خانواده . این ورود ممکن است رفتار پدر خانم و یا برادر خانم را تغییر بدهد . ممکن است برای آنها یک الگوی رفتاری جدید ایجاد شود . ممکن است برای این افراد رقیب عاطفی باشد . یک رقیب اقتصادی و هر یک به فکر به خطر افتادن جایگاه سابق خود باشند . چون تازه وارد کانون توجه شده است . غذا باب میل او درست میشود . وقتی می آید محیط خانه بطور کلی تغییر میکند و الی آخر... در مورد عروس هم چنین است . ورود این تازه وارد در محیط زندگی تغییر ایجاد میکند . که ممکن است برای برخی خوشایند و برای برخی نا خوشایند باشد.

روانشناسی خانواده موفق

روانشناسی خانواده موفق میتواند برای مشاوران تجربه ای خوب باشد . شاید به جرات میتوان گفت خانواده ای موفق است که در همه زمینه ها موفق باشد . چنین خانواده خیلی کم و نادر است . روانشناسی خانواده موفق میگوید همیشه در هر جا یک مسئله یا یک مورد نگران کننده وجود دارد . روانشناسی خانواده موفق میگوید در مورد خوشبختی و موفقیت مطلق وجود ندارد . روانشناسی خانواده موفق تجربه دارد که خوشبختی یک تعریف قیاسی است . در این تعریف تا وقتی کسی موفق است حس خوب موفقیت همراه همه افراد خانواده است . این حس تا وقتی ماندگار است که یک یا دونفر مدیر و بقیه عامل به برنامه های او باشند . وقتی هرکدام بخواهند برنامه و چارچوبهای خود رادر زندگی پیاده کنند نظام خانواده تغییر میکند . عده ای تابع نظام خانواده سنتی وقدیمی و عده ایدیگر تابع نظام نوین خانوادگی میشوند .

نظام های نوین خانوادگی معمولا چند مدیریتی میشود . نوجوانان جوان شده اند و میخواهند مدیریت کنند . پدر و مادر احساس نا امنی میکنند  . این حالت زمانی است که جوانان به هر دلیلی تا زمان زیادی مجبورند با والدین زندگی کنند . در خانواده ای که برای آینده فرزندان تدبیری اندیشه شده است این اتفاق کمتر می افتد  . هر یک به دنبال سرنوشت خود رفته و زندگی خود را مدیریت میکنند  . پدر و مادری که بر سرنوشت فرزندان خود تاثیر دارند کمتر دچار بحران میشوند . آنها  یا با دادن سرمایه کار یا با آموختن مهارتهای مختلف و راهنمایی درست و بجا میتوانند بر سرنوشت فرزند خود تاثیر بگذارند . فرزندان اینگونه خانواده ها از والدین خود حرف شنوی بیشتری دارند . البته همیشه استثنا وجود دارد . پون عواملی چون نحوه برخورد ، احترام بین خانواده و فرهنگ قدردانی و تشکر در برخوردها تاثیر دارند .

خانواده

روانشناسی خانواده همسر

روانشناسی خانواده همسر بسیار لازم و مهم است . خانواده همسر ، فرهنگ آنها و مهارتهای زندگیشان ناخودآگاه با زندگی شما مرتبط است . در خانواده ای که سلسله مراتب حاکم است کمتر بی احترامی میشود . فرهنگ احترام گذاشتن به خانه شما نیز منتقل میشود . بخش زیادی از تربیت کودکان از طریق الگو گرفتن از خانواده صورت میگیرد . شک نکنید رفتار والدین چه بصورت پنهان و چه پیدا بر کودکان تاثیر خواهد گذاشت . تاثیرگذاری تربیت از طریق دیداری والگوی  رفتاری انکار ناپذیر است . نه تنها تربیت که به صورت باور درمی آید . مثلا شما میخواهید فرزندتان دروغ نگوید . اگر اورا ازگناه بترسانید اگر ازراه اجتماعی یا مذهبی وارد شوید ولی خودتان یک دروغ بگویید او باور نخواهد کرد . حتی اگر دروغ کوچک باشد . شما با یک خطا دو الگوی رفتاری غلط به او داده اید .

شما به او گفته اید دروغ بد و خطا است . اول اینکه به او اجازه دروغ گفتن داده اید . دیگر آنکه عمل نکردن به اعتقادات را به او آموخته اید . دیگر آنکه به غیر مستقیم و عملا گفته اید که حرفهای شما بی پایه و اساس است . اهمیت عملی ندارد . میتوان آنها را شنید و عمل نکرد . حال این رفتار نسل به نسل انتقال میابد . مثالی بود برای روشن شدن انتقال عمل از خانواده به فرزند . این مثال را میتوان به خانواده همسر تعمیم داد . پس روانشناسی خانواده همسر اهمیت زیادی دارد .  رفتار خانواده بر فرزندشان یعنی همسر اثر میگذارد . همین رفتار از طریق همسرتان به فرزند شما منتقل میشود . با مشاوره خانواده و روانشناسی با خانواده همسرتان بیشتر آشنا شوید . روانشناسی خانواده همسر مهم است آنها و همسرتان الگوی عملی همسر و فرزند شما هستند .

موفق

روانشناسی خانواده درمانی

روانشناسی خانواده درمانی برروی رفتار خانواده مطالعه میکند . بررسی و تحقیق بر روی رفتارهای یک خانواده ، تفاوتهای رفتاری  و تشابهات . رفتارهای درون خانواده و رفتارهای اجتماعی . این روانشناسی از تاثیر اجتماع بر خانواده سخن میگوید و تاثیر افراد خانواده بر یکدیگر . روانشناسی خانواده درمانی سعی دارد رفتار تک تک افراد خانواده را آسیب شناسی کند . این روانشناسی ریشه ها را بازمی یابد . با بررسی ریشه آسیبها به درمان میپردازد . در این روانشناسی همه خانواده برهم تاثیر گذار خواهند بود . به هم کمک خواهند کرد تا صدمه های روحی را به کمک هم التیام ببخشند . هر آسیب دارای یک منشا است . صدمه ای که به هر یک از اعضا میرسد با دیگری تفاوت دارد . تفاوت در اثر . مقدار اثر و نوع تاثیر نیز متفاوت است .

مثلا در یک خانواده یک تصادف رخ میدهد . این تصادف در اثر بی احتیاطی پدر میباشد . یکی از افراد خانواده دچار هراس میشود . دیگری افسرده میشود . یکی فوبیای ماشین و جاده پیدا میکند . درکسی ممکن است حس تنفر نسبت به پدر ایجاد شود . دیگری وسواس احتیاط میگیرد و الی آخر ...  پس یک اتفاق و یک رفتار در همه افراد خانواده تاثیر میگذارد اما نوع تاثیر متفاوت است . رفتارهای دیگر نیز به همین گونه است مثلا خشونت . این رفتار در همه تاثیر گذار است اما با تفاوت . یکی خشن میشود . یکی ترسو . یکی مخالف خشونت بار می آید دیگری مضطرب . به هر حال این رفتار از خود اثر به جا میگذارد . مهربانی نیز چنین است به همین گونه یا اثر خوب میگذارد برخی راهم نا مهربان و یا بیتفاوت بار می آورد . تاثیرها یکسان نیست .

روانشناسی خانواده چیست ؟

روانشناسی خانواده چیست ؟ به این سوال تقریبا پاسخ داده شد . در پاسخ به سوال روانشناسی خانواده چیست باید گفت : منشا یابی مشکلات رفتاری و اختلالات خانوادگی برعهده روانشناسی خانواده است  . پس از آن یافتن حل مشکلات و دادن راهکار به خانواده ها . شما به یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه میکنید .شما در واقع خود را در معرض روانشناسی خانواده قرار میدهید .  و یا مشاوره خانواده میگیریدبازهم روانشناسی میشوید . حال این روانشناسی را به افراد خانواده تعمیم بدهید . حتی اگر شما فقط برای شخص خود به روانشناس مراجعه کنید بازهم شما و رفتارتان در خانواده روانشناسی میشوید . خانواده بر فرد و فرد بر خانواده اثر میگذارد .

چیست

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :  Identifying Successful Families 

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

در ادامه به برخی از نکات در مورد ارتباط سازی کلامی بین زوجین و اللخصوص کم حرفی شوهر صحبت میکنیم. این مسئله شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسد اما ناآگاهی در این مورد میتواند به راحتی یک زندگی مشترک را به راحتی از بین ببرد.

علت کم حرفی شوهر از جمله مواردی است که مشاوران مستقیم یا غیر مستقیم در مشاوره خانواده راجع به آن صحبت میکنند. در این قسمت به برخی از دلیل هایی که به عنوان علت کم حرفی شوهر شناخته میشود اشاره میکنیم و بعد به طور مفصل راجع به آنها توضیح میدهیم:

  • درونگرا بودن به عنوان بخشی از شخصیت شوهر میتواند علت این اتفاق باشد

  • وجود ناراحتی بین زن و شوهر گاهی باعث این اتفاق میشود که با حل نشدن جزو عادت های رابطه زن و شوهر میشود.

  • اتفاقات مقطعی میتواند باعث بروز دوره هایی در فرد شود که عواقبی مثل عدم تمایل به ارتباط گرفتن با انسان ها حتی با همسر را به دنبال داشته باشد.

  • در کم حرفی شوهر پیشنهاد میشود که هیچگاه عوامل بیرونی مثل شغل، موقعیت اجتماعی و... را از نظر دور نکنید.

برخورد با کم حرفی شوهر چگونه باید باشد؟

برخورد با کم حرفی شوهر حتما باید با توجه به مواردی اتخاذ شود که در بالا به آن پرداخته شد. برای مثال تصور کنید شوهر شما به لحاظ شخصیتی و ذاتا درونگرا باشد. در این صورت به احتمال فراوان شما در دوران آشنایی این ویژگی را در طرف مقابل خود شناخته اید. حال اگر بخاطر این موضوع شکایتی در مورد کم حرفی همسرتان داشته باشید حق با شما نیست و نمی توانید اعتراضی کنید. در واقع شما باید در اصل قبل از ازدواج کم حرفی و درونگرا بودن شوهر خود را در تصمیم ازدواج خود تاثیر می دادید. البته این به معنی آن نیست که کم حرفی شوهری که درونگراست چاره ای ندارد.

برخورد با کم حرفی شوهر دراین مورد به خصوص میتواند با  تمرین هایی که از مشاور دریافت میکنید همراه شود و کم حرفی و در کل قدرت ارتباط کلامی فرد را به سمت تعادل هدایت شود. گاهی اوقات نیز زنان با رفتارها و عکس العمل های نابجای خود در برابر اعمال و رفتار مردان باعث میشوند که شوهران کمتر با آنها حرف بزنند. برای مثال زنانی که به حرف ها و نظرات شوهر خود اهمیت نمیدهند را در نظر بگیرید که ناخودآگاه کمتر حرف زدن را به همسرانشان می آموزند.

شوهر

کم حرفی در رابطه چه عواقبی دارد؟

کم حرفی در رابطه از جمله مواردی است که اگر یک رابطه عاطفی را فرا بگیرد در اکثر موارد آن رابطه محکوم به بن بست و شکست خواهد بود. یکی از کلیدی ترین راه های سالم و پرنشاط نگه داشتن یک رابطه حفظ ارتباطات کلامی و غیر کلامی زن و مرد میباشد. وقتی زن و مرد اوقات مشترک زیادی را با یکدیگر بگذرانند ناخودآگاه کیفیت بالای رابطه را تجربه خواهند کرد. کم حرفی در رابطه با درگیر شدن زن و شوهر در فعالیت های مشترک رفته رفته حل خواهد شد. فعالیت هایی که میتواند در عین سادگی جزو بهترین فعالیت های مشترک زن و مرد باشد عبارت اند از:

  • خواندن یک کتاب مشترک و صحبت کردن راجع به موضوع آن
  • دیدن یک فیلم در کنار هم
  • تعیین یک هدف مشترک که هر دو در راه رسیدن به آن زن و مرد در کنار هم تلاش کنند

کنار آمدن با همسر کم حرف چگونه ممکن است؟

اگر بعد از بررسی موارد ذکر شده مشخص شد که این شرایط قابل تغییر نیست مثلا کم حرفی مرد ناشی از درونگرایی ذاتی مرد میباشد نوبت رفتار های سازگارانه باشرایط فرا میرسد. به نکات زیر در مورد کنار آمدن با کم حرفی همسر توجه کنید:

  • اجازه ندهید که یک کمبود از لحاظ روانی ذهن شما را پر از افکار منفی کند و بیشتر بر ویژگیهای مثبت همسرتان تمرکز کنید.

  • کم حرفی همسرتان را به عنوان یک ضعف با او مطرح نکنید.

  • سعی کنید با رفتارهای همسر کم حرف خود ارتباط بهتری برقرار کنید تا رابطه بین شما از سردی و دوری محافظت شود.

  • همسر خود را به دلیل کم حرفی و یا ضعف در برقراری ارتباط کلامی از ارتباطات و مناسبات اجتماعی به هیچ عنوان حذف نکنید. حضور در جمع ها کنار شما این اعتماد به نفس را به او میدهد که خود را به لحاظ ارتباط کلامی با اجتماع مورد نظر سازگار کند.

چه کار کنم شوهرم برام حرف بزنه؟ ( دیدگاه مشاور خانواده)

یکی از گلایه های به حق خانم ها اینه که شوهرشون وقتی میادخونه براشون تعریف نمیکنه و احساس کم توجهی بهشون دست میده و نگران میشن که شاید دوستشون نداره!!!

در پاسخ باید بگم امروزه مهارت گفتگوی دوطرفه از جمله مهارتهای مهم زندگی هست که عدم فراگیری اون باعث بروز فاصله و دلخوری بین زن و شوهر میشه
حال برای اینکه این مهارت رو یاد بگیریم باید با ویژگی های یک مرد کاملا آشنا بشیم تا شکل صحیح اون رفتاری که شوهرمون انتظار داره رو انجام بدیم و در نتیجه خواهیم دید با ما به خوبی حرف خواهد زد.

کنار آمدن با همسر کم حرف

در اینجا به برخی از این ویژگیها و رفتاریک خانم اشاره میکنم:

✅اولین نکته اینه که یک مرد هنگام ورود به خانه یه فرصت برای بازیابی خودش میخواد به همین خاطر سعی میکنه یه کنج دنجی رو پیدا کنه که کاملا سکوت محض در اون حکم فرما باشه و در واقع این همان غار تنهایی هست پس بهترین کار اینه که وقتی همسرمون وارد خونه شد بلافاصله از او نخواهیم وقایع بیرون برای ما تعریف کنه بلکه به او مهلت بدیم و فقط با رفتارهایی مثلا بهش بگیم آب خنک گذاشتم رو میز اگه خواستی بنوش یه کم خستگیت در بره یا یه کوچولو استراحت کنی من ناهار رو میکشم و ... به او فرصت استفاده از غار تنهایی رو میدید و اگر این کار بکنید به سراغتون میاد وبراتون شروع به تعریف کردن خواهد کرد.

مهارت شروع ارتباط کلامی

✅نکته دیگه نحوه شروع ارتباط کلامی با شوهرتون هست که اگر شما در ابتدا از او بپرسید چه خبر؟ جوابی که خواهید گرفت اینه که میگن: سلامتی، حالا چرا این جواب رو داد دلیلش اینه که شوهر شما حس همدلی رو از شما نگرفت و احساس میکنه تو او را درک نمیکنی و درواقع شما نقش یک بازجو رو خواهی گرفت ولی اگر ابتدا با او همدلی کنید، یعنی حس او رو درک کنید مثلا اگر خسته هست بهش بگید احساس میکنم خسته ای و فکر میکنم نیازه کمی استراحت کنی و یا حالشو داری یه کم با هم حرف بزنیم؟ اونوقت خواهی دید که سخن گفتن با شما رو آغاز خواهد کرد.

✅نکته بعد اینکه چون مردان در یک لحظه به یک نکته توجه میکنند پس اگر زمانی که ما میخواهیم با شوهرمون حرف بزنیم اوبه کاری مشغول باشه نمیتونه به ما تمرکز کنه و حرف بزنه پس بهتره که از او بپرسیم اگه کاری نداری من باهات حرف بزنم یا بعد از تماشای فیلم یه کم حرف بزنیم؟

توجه به طرف مقبل بسیار مهم است

✅نکته بعد دادن اقتدار به مرد هست بیان جملاتی مثل: بهت افتخار میکنم، یه کم برام تعریف میکنی؟ وقتی حرف میزنی حس خوبی دارم، اونو تحریک میکنید که با شما حرف بزنه.

✅نکته دیگه اینه که اقایان از گفتگویی که در اون اطلاعاتی رد و بدل بشه لذت میبرندپس سعی کنید میان حرفهاتون در مورد کارهایی که انجام دادید و به نفع مسائل مالی خونه بوده مثل تخفیفی که در خرید گرفتید حرف بزنید.

✅نکته دیگه اینکه وقتی باشوهرتون حرف میزنید و یا میخوادباهاتون حرف بزنه مشغول به کاردیگه ای مثل غذا پختن و یا خیاطی و...نباشید و تمام توجهتون به او باشه

✅نکته دیگه هنگام شروع گفتگو،یک نوشیدنی ، خوردنی، و میوه بیارید و کنار همسرتون بشینید تا اون این صحنه ها رو ببینه چون حتما شنیدید مردان دوست داند محبت رو ببینند اینجوری حس خوبی به او میدید

درپایان باید بگم رعایت این نکات میتونه شوهرتون رو به یه گفتگوی صمیمی با شما ترغیب و فعال کنه

ارتباط کلامی

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

چگونه مانع دلخوری همسر بشیم؟

می دانید که در زندگی زناشویی، دلخوری از همسر و مشاجره های بین زن و شوهرها زیاد است. خوب اگر اینطور نباشد باید تعجب کرد. اما اگر این دلخوری ها زیاد شد، دیگر باید نگران شد. اما به نظر شما چرا رابطه زوجین سرد می شود و این سردی مدت ها طول می کشد؟ آیا می دانستید یکی از مهم ترین علت های  دلخوری از همسر و مشکلات زناشویی، این است که زوجین نمی توانند با یکدیگر صحبت کنند؟ به قول خودتان زبان همدیگر را نمی فهمند.

مثلا ممکن است مرد از نوع پوشش یا رفتار همسرش در مکانی خاص ناراحت باشد. این مرد مهارت صحبت با همسرش را ندارد و گاهی با لحن بد همسرش را مواخذه می کند. خوب بالطبع زن ها را که می شناسید. حرف زور در کتشان نمی رود و بدتر لجبازی می کنند و این آغاز بحران است. آخر هم کار به مشاوره خانواده می کشد.

دلیل دلخوری از همسر چیست؟

شاید با خودتان بگویید که اصلا دلیل دلخوری از همسر چیست؟ چرا این همه قهر و مشاجره و دعوا؟ تا وقتی زبان خوش هست چرا باید همدیگر را با حرف ها و رفتارهای زشت ناراحت کرد؟ خوب سوال ما مشاوران هم همین است... گاهی نیز خود زوجین نمی دانند که چرا از یکدیگر سرد شدند.

  • اما بهتر است بدانید مهمترین دلیل دلخوری از همسر غرور و لجبازی آن هاست. مرد یک چیز را دوست دارد زن یک چیز دیگر را. مرد می خواهد همسرش جوری باشد که او دوست دارد از طرفی زن هم از مرد همین توقع را دارد و الی آخر ....
  • دلیل مهم دیگر این است که زن و شوهر حرف هم را نمی فهمند. خوب این موضوع طبیعی است. دو نفر از دو خانواده با فرهنگ و اخلاق مختلف با یکدیگر زیر یک سقف رفته اند. خوب این اختلاف نظر ها طبیعی است. اما این اختلافات اگر بزرگتر شود دیگر غیر طبیعی می شود.
  • دلیل مهم دیگر در دلخوری زوجین از هم، خودمحور بودن آن هاست. بعضی ها مرغشان یک پا دارد. به هر قیمتی هم که شده می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. خوب اگر با همچین فردی ازدواج کردید باید منتظر عواقب بعدش هم باشید.

دلخوری از همسر چه تاثیراتی روی زندگی زناشویی می گذارد؟

با همسری که دلخور و ناراحت است چگونه باید برخورد کرد؟

  • نحوه برخورد با دلخوری از همسر نیاز به مهارت خاص دارد. در ابتدا باید در شرایط مناسبی با همسرتان صحبت کنید. اجازه دهید کاملا آرام شود.

  • اگر نمی توانید با همسرتان رو در رو برخورد کنید بهتر است نامه ای عاشقانه برای او بنویسید و علت کارتان را توضیح دهید. اگر مقصر شما بودید از او عذرخواهی کنید و برای کارتان دیگر دلیل های عجیب و غریب نیاورید.

  • لابه لای صحبت هایتان از او تعریف کنید. به او بگویید که چقدر او را دوست دارید و قدر زحمات او را می دانید و اینکه به خاطر عصبانیتتان از او عذرخواهی کنید.

  • اگر مقصر همسرتان بود سعی کنید زخم زبان یا کنایه و تحقیر و تمسخر را کنار بگذارید. البته اگر قصدتان این است که واقعا رابطه تان را با همسرتان درست کنید.

  • هدیه دادن از مهم ترین راهکارها در نحوه برخورد با دلخوری همسر است. گاهی یک شاخه گل یا یک هدیه کوچک در زندگی معجزه خواهد کرد. اگر تمام این راه ها را رفتید و جواب نداد می توانید به مشاوره زناشویی مراجعه کنید.

آیا می توانم از همسرم دلجویی کنم؟

رفع دلخوری از همسر در تمام مشاجرات و اختلافات در هر سطحی ممکن است. البته اگر راهش را بدانید. شما باید ببنید همسرتان از چه کاری یا از چه چیزی خوشش می آید و خوشحال می شود. برای رفع دلخوری از همسر معمولا همیشه کادو دادن جواب می دهد. آقایون به غذا بیشتر اهمیت می دهند. خانم ها می توانند غذای مورد علاقه آن ها را درست کنند و در یک محیط عاشقانه جشن کوچکی برای او بگیرند. صبر و مهربانی اولین قدم برای رفع کدورت هاست. در ازدواج موفق دو طرف حتی در سختی ها و مشکلات سعی میکنند یکدیگر را درک کنند. درک متقابل همان فوت کوزه گری است. اگر به این موضوع اهمیت دهید دیگر نیاز به منت کشی و درست کردن رابطه نیست.

چگونه به همسرم بگویم از او ناراحتم؟(دیدگاه مشاوره خانواده)

از موارد شایع دربرخی زندگی زناشویی دلخوری و یا دعواهایی هست که مثلا پس از دید و بازدید از خانه اقوام و فامیل خصوصا در ایام عید بین زن و شوهر بوجود میاد که متاسفانه اوقات دو نفر رو هم تلخ میکنه.
ما در زیر چند نکته شایع که زمینه ساز این دعواها میشه به همراه راهکارهاش رو براتون مینویسیم.

اولین نکته ای که هر دو نفر باید رعایت کنند اینه که بر سر اینکه اول به سمت خانواده و اقوام کدام یک برید بحث نکنید. اینکه فشار بیارید اول به سمت خانه اقوامتون برید نه تنها مساله ای نیست که باعث برتری میشه بلکه اگه به شوهر یا خانمتون پیشنهاد بدید اول اون تعیین کنه کجا برید. جایگاهتون رو نزد همسرتون خیلی بالا میبرید حالا اگر واقعا این مساله براتون حساسیت زیادی ایجاد میکنه، برای جلوگیری از این کار توافق کنید یک در میان این کار انجام شود. البته من پیشنهاد میکنیم انعطاف پذیر باشید و اگر همسرتان پیشنهاد میکند کجا برید مقاومت نکنید.

عواقب دلخوری از همسر در زندگی مشترک چیست؟

👈👈اما نکاتی که مردان باید در دعواهای های زناشویی رعایت کنند:

آقایان بدانندکه برای خانمشون مساله توجه مساله ای حیاتی و مهم است که عدم برآورده شدن اون میتونه از علل پرخاشگری و ناسازگاری و دعوا بین شما و ایشون بشه.

  1. پس هرگز کارهایی که توجه رو کم میکنه انجام ندید:

✅در زمان حضور درخانه اقوام خصوصا"اقوام خودتان، خانمتون رو هرگز تنها نگذارید و از پیشش جدا نشید و با دوستان یا رفقاتون جایی نرید.

✅به هیچ عنوان از دستپخت و خانه داری اقوام در حضور همسرتون تعریف نکنید و مثلا به خانمتون نگید باید غذا پختن رو از ایشون یادبگیری!!!

✅به هیچ عنوان از شوخی هایی که توجه خانمتون رو هدف بگیره استفاده نکنید. مثلا برخی شوخی هایی همچون اینکه زن رو باید کتک زد و یا اینکه زن دوم گرفت خیلی خانمتون رو میرنجونه حتی اگه خانمتون هم اون لحظه بخنده.

✅برای رفتن عجله نکنید و خانمتون رو هول نکنید و دائم به او نگید زود باید پاشه و باید برید و دیر شد.

✅به هیچ عنوان مسائل خانوادگی خصوصا اتفاقات و مشکلات احتمالی پدر و مادر یا خواهر و برادر خانمتون رو در جمع تعریف نکنید.

✅اگر دیدی کسی مانند مادر یا پدر و برادر و خواهرت داره در مورد خانمت حرفی میزنه که او میرنجه منفعل نباشید و سکوت نکنید. خانمت بیشتر از حرفهای اونا منتظر واکنش تو هست از اونا بخواهید این کار رو ادامه ندهند و از خانمتون بدون پرخاشگری با دیگران دفاع کنید.

✅نمیخواد جلوی خانمتون قربون صدقه خواهر و مادرتون برید این کار رو بگذارید مواقعی که تنها هستید انجام بدید.

✅وقتی میرید خانه اقوام خصوصا اقوام خانم سکوت نکنید و اصطلاحا قیافه نگیرید و اقوام او رو تحویل بگیرید.

✅خیلی حرف های خنده دار و جلف که دیگران رو به خنده و تمسخر شما واداره نزنید. خانمتون خیلی احساس بدی خواهد داشت و عذاب میکشه.

👈👈اما نکاتی که باید خانم ها در دعواهای های زناشویی رعایت کنند:

خانم ها یادتون باشه که برای یک مرد مساله اقتدارش خیلی براش مهمه و بر سر اون با کسی شوخی نداره پس به هیچ عنوان رفتارهایی که حاوی کم کردن این اقتدار باشه انجام ندید.

✅به هیچ عنوان جلوی مردتون از رفتارهای مرد دیگه ای که برای خانمش انجام داده تعریف نکنید. مثلا نگید فلانی اخلاقش خوبه و خوش به حال شما که مبلتون رو عوض کردید شوهر من که هرچی بهش میگم انجام نمیده.

✅اگر دیدید که مردتون بی قراری میکنه و دلش میخواد اونجا رو ترک کنه سریعا باهاش همراهی کنید و پیشنهاد رفتن رو خودتون بهش بدید و مقاومت و بحث نکنید چون نتیجه ای نمیگیرید بعدا براتون جبران خواهد کرد.

✅سعی کنید مردتون رو بالا ببرید و بهش اقتدار بدید و ویژگی های مثبتش رو در جمع بیان کنید از او ایراد نگیرید.

✅سعی کنید هوای مردتون رو در پذیرایی ها و خصوصا سر سفره داشته باشید میگن مرد محبت رو باید ببینه.

✅مسوولیت برنامه ریزی دید و بازدید روبه مردتون واگذار کنید مردان به برنامه هایی که خودشون بریزند پایبندند.

✅از رفتارهای اقوام شوهرتون انتقاد نکنید و مثلا به شوهرتون نگید دیدی عموت و عمه ات فلان کار رو کرد!!!

✅وقتی یکی از اقوام مشکلی رو مطرح میکنه شما جلوی همسرتون به بیان راهکار حل مشکل او نپردازید. بلکه یا ابتدا از همسرتون هم درمورد راهکار حل مشکل اون اقوام نظر خواهی کنید و یا وقتی دارید راهکاری میدید از همسرتون تصدیق بگیرید ومثلا بهش بگید درست میگم؟

یادتون باشه اگه این کارها رو نکنید ممکنه مردتون جلوی اقوامتون بهت بگه هیچی بلد نیستی و راهکار غلط نده!!!!

 اثرات دلخوری از همسر بر فرزندان چیست؟

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه نحوه بیان دلخوری از همسر به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

 

در آغوش کشیدن همسر یعنی همسرم، به زبان بی زبانی عاشقتم و شک نکنید که یکی از تاثیر گذارترین کارها در روابط زناشویی است. آرامشی که آغوش همسر دارد را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت. تاثیرات مثبت آغوش همسر با آغوش پدر و مادر برابری می کند. روانشناسان و تمامی مشاوران خصوصا مشاوره خانواده که درگیری بیشتری با مشکلات زوجین دارند،  توصیه می کنند اگر مشکلی با همسرتان دارید بعد از آرام شدن و کاهش تنش، برای یک تا دو دقیقه یکدیگر را در آغوش بگیرید. در آغوش کشیدن همسر مانند قرص آرام بخشی بر روح و جسم شما عمل خواهد کرد. اگر همسرتان را تنها زمان رابطه زناشویی بغل می کردید همین الان او را بی دلیل در آغوش بگیرید و به او بگویید چقدر دوستش دارید.

فواید در آغوش کشیدن همسر چیست؟

از مهم ترین فواید در آغوش کشیدن همسر، بالار فتن سطح اکسی توسین بدن است. درباره اکسی توسین چه میدانید؟ اکسی توسین همان هورمون عشق و شادی است. اگر ترشح اکسی توسین بالا رود چه اتفاقی می افتد؟

  • استرس و اضطرابتان کم خواهد شد.
  • دردهایتان تسکین خواهد یافت.
  • امید به زندگی در شما زنده می شود.
  • به آرامش می رسید
  • احساس امنیت می کنید
  • اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت
  • دعوا و تنش و اختلافات خانوادگی حل خواهد شد
  • رابطه جنسی لذت بخش تری خواهید داشت و با همسرتان راحت تر هستید
  • عمرتان طولانی تر خواهد شد
  • قدرت سیستم ایمنی تان بالا خواهد رفت
  • اشتهایتان بیشتر می شود
  • درک و همدلی در خانواده و در میان زوجین بیشتر خواهد شد
  • بهتر می خوابید.

از دیگر فواید در آغوش کشیدن همسر این است که شما نسبت به همسرتان حس تعلق و تعهد پیدا می کنید. یعنی همسرتان را مال خود می دانید. حس تعهد در زوجین بسیار مهم و حیاتی است. وفاداری و صمیمت جایگاه ویژه ای در ازدواج موفق خواهد داشت.

فواید در آغوش کشیدن همسر چیست؟

چگونه همسرمان را در آغوش بگیریم؟

چگونگی در آغوش کشیدن همسر ، مهارت خاص خودش را می طلبد. مثلا اینکه :

نوازش و بغل کردن باید آرام باشد نه اینکه ناگهان روی سرش بپرید. البته اگر همسرتان از لحاظ روحی ترجیح می داد که تنها باشد سعی کنید زمانی او را بغل کنید که او هم آمادگیش را داشته باشد. قسمت های حساس بدن زن و مرد معمولا نواحی شانه ها و بازوها و قسمت گردن است. سعی کنید به آرامی آن ها را ماساژ دهید. اگر درباره چگونگی در آغوش کشیدن همسر تحقیق می کنید سعی کنید آموزش ماساژ دادن را نیز بیاموزید. اگر ماساژ اصولی و درست باشد همسرتان را کاملا به لحاظ روحی و جسمی آماده یک رابطه جنسی شیرین خواهید کرد. با موهایش بازی کنید. سر و گردنش را ببوسید و خود را در بغل همسرتان مچاله کنید.

تاثیر در آغوش کشیدن همسر در رابطه جنسی چیست؟

در آغوش کشیدن همسر در رابطه جنسی فوت کوزه گری در ازدواج موفق است. آقایون و خانم هایی که در ابتدای کار فکر میکنند که باید رابطه جنسی را بدون هیچ مقدمه ای آغاز کنند سخت در اشتباه هستند. سعی کنید صبر خود را بالا ببرید. در ابتدا با ماساژ و نوازش شروع کنید. همسرتان را محکم بغل کنید و زیر گلو و گردن او را ببوسید.  قبل و بعد از ارضای میل جنسی، آغوش همسر باعث می شود که زوجین ارگاسم دیگری را تجربه کنند. مردان و زنان بعد از روابط جنسی بسیار خسته هستند و اگر در آن لحظه شما را در آغوش بگیرند، به رضایت کامل خواهند رسید. درآغوش کشیدن همسر در رابطه جنسی  حتی می تواند با ماساژ دادن و بوسیدن گلو وتمام نقاط بدن آغاز شود. این کارها تاثیر روابط جنسی را دو چندان می کند.

تاثیر در آغوش کشیدن همسر از لحاظ روانشناختی چگونه است؟

تاثیر در آغوش کشیدن همسر از لحاظ روانشناختی هم بسیار حائز اهمیت است. اصلا چرا ما یکدیگر را در آغوش می گیریم؟ چون یکدیگر را آرام کنیم. همانگونه که گفته شد به لحاظ علمی ترشح هورمون اکسی توسین باعث کاهش فشارهای روانی و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود. آغوش همسر ترشح این هورمون را به بیشترین سطح ممکن می رساند. تاثیر در آغوش کشیدن همسر از لحاظ روانشناسی به اینجا ختم نمی شود. علاوه بر اوکسی توسین هورمونی به نام سروتین نیز از مغز ترشح می شود که باعث بهبود سیستم عصبی خواهد شد و بالطبع در ادامه روی خواب، آمادگی جسمی بدن برای شروع فعالیت و بالارفتن تمرکز تاثیر زیادی خواهد داشت.

در آغوش کشیدن همسر چه آثاری دارد؟

چرا همسر خود را باید عاشقانه بغل کنیم؟ (دیدگاه روانشناس)

یکی از شکایت های خانم ها اینه که میگن هرچه از ازدواجمون میگذره شوهرمون ما رو کمتر در آغوش میگیره و احساس میکنیم نسبت به ما سرد شده است.

ما توصیه میکنم این مطلب زیر را آقایان بخوانند. آقایان بدانید وقتی شما خانمتون رو در آغوش میگیرید یه سری فعل و انفعالات در بدنتون انجام‌ میشه که در زیر به برخی از اونا اشاره میکنم:

  • وقتی خانمتون رو در آغوش میگیرید در ابتدا احساس تنهایی شما ازبین خواهدرفت و حس نوع دوستی در وجودتون افزایش پیدا میکنه.
  • همچنین استرس، اضطراب و فشارهای عصبی هم که ممکنه داشته باشید کاهش پیدا میکنه و شادابی رو بهتون ارمغان میده و حتی بیخوابی رو هم که کلافتون کرده کم میکنه 
  • باعث تقویت اعتمادبه نفس در شما میشه وشما رابرای شروع رابطه جذاب و زیبای زناشویی آماده میکنه. 

حتی خیلی جالبه بدانید وقتی خانمتون رو درآغوش میگیرید خود به خود یه نوع ورزش و تمرین کششی برای عضلات مختلف دست و شانه هاتون هم دارید انجام میدید.

احتمال میدم الان بپرسید چگونه ممکنه یک درآغوش گرفتن ساده خانمم این همه واکنش در بدنم ایجاد کنه؟؟؟

در آغوش کشیدن همسر در چه مواقعی ضروری است؟

دلایل بغل کردن همسر:

در بدن همه ما هورمون های شادی بخش از جمله اکسی توسین، دوپامین، سروتونین و اندروفین وجود داره که وظیفه شون ایجاد شادی و حس های خوب و لذتبخشه که میزان تولید و افزایش یا کاهش این هورمون ها بستگی به بسیاری از کارها و فعالیت های ما داره!!!

جالبه بدانیدیکی از مهمترین رفتارها و فعالیت هایی که این کار یعنی افزایش هورمون رو به همراه داره در آغوش گرفتن به همراه نوازش کردن و بوسیدن خانم هاتون هست.

وقتی شما همسرتون رو در آغوش میگیرید غددی که وظیفه ترشح این هورمون ها رو برعهده دارند شروع به فعالیت میکنند و این هورمون ها رو ترشح و در خون شما منتشر میکنند و همین موجب بروز اون رفتارها و احساس هایی میشه که بهتون گفتم از طرفی وقتی همسرتون رو در آغوش میگیرید غده تیموس که به تولید گلبول قرمز خون نظم میبخشه فعال میشه و ترشح این گلبول موجب میشه ما رو از بسیاری از بیماری ها دور کنه.

جالبه بدانید همچنین در آغوش گرفتن خانممون موجب کاهش استروئید کورتیزول بدن که باعث کاهش استرس و اضطراب میشه هم کمک میکنه.

حالا دیدید که افزایش این هورمون ها وضعیت جسمی و به دنبال اون روحی شما رو تغییر خواهند داد و باعث افزایش انگیزه و شادی و سلامت در شما میشه
تازه همه اینهایی که گفتیم تغییراتی هست که روی شما انجام میشه ولی آیا خبر دارید بر روی خانمتون چه تاثیری میگذاره؟
میدونستید حس خوب تکیه گاهی و توجه و حمایتگری و امید و .. . هزاران چیزه دیگه رو بهش میدی. اصلا پیشنهاد میکنیم همین الان این کار رو بکنید و جواب سوال رو ازخودشون بپرسید !!!
ولی بدانید معجزه ایست آغوش یک مرد برای خانمش.

چه دلایلی برای در آغوش کشیدن همسر وجود دارد؟

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تاثیر در آغوش کشیدن همسر به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب
  • ۰
  • ۰

اهمیت تعریف و تمجید از همسر چیست؟

تعریف از همسر و قدردانی از او یکی از فوت های کوزه گری در ازدواج موفق است. خوب هیچ کس از تعریف و تمجید بدش نمی آید. توجه کنید، کافی است یک تعریف کوچک از همسرتان کنید و آنوقت ببینید همسرتان چقدر شاد و خوشحال می شود. عده ای در تعریف از همسر خود استاد هستند و عده ای هم نمی توانند از کلمات تعریف و تمجید درست استفاده کنند. این دسته افراد اعتقاد دارند که عشق و علاقه باید در قلب زن و شوهر ها باشد. اما بدون دادن انرژی مثبت و ابراز عشق در کلام، هیچگاه نمی توان به آن رسید. اگر احساس می کنید که در بیان عشق خجالتی هستید و مهارتی ندارید راهکارهای مشاوره خانواده، میتواند به شما کمک کند.

 

فواید تعریف از همسر چیست؟

از فواید تعریف از همسر همه آگاهند و می دانند چه تاثیری در پایداری خانواده دارید. همه می دانند که تعریف از همسر باعث:

  • دلگرم شدن همسر به زندگی می شود.

  • تمرکز و انگیزه او را برای ادامه کارها بالا می برد.

  • صمیمیت و عشق را در زندگی دو طرف را افزایش می دهد.

  • اعتماد به نفس را بالا می برد.

  • زنان روی ظاهر خود بسیار حساس هستند. تعریف از ظاهر، آن ها را بسیار خوشحال و امیدوار خواهد کرد و احساس می کنند هنوز همسرشان آن ها را دوست دارد.

  • مردان دوست دارند از اقدار آن ها تعریف شود. تعریف در این رابطه انگیزه او را دو برابر می کند.

  • با تعریف کردن حس خودتان را به همسرتان منتقل می کنید و از لحاظ روانی، حال او را خوب می کنید.

  • با تعریف از همسر نشان می دهید قدردانی از همسرتان برای شما مهم است.

 

چگونه از همسر خود تعریف و تمجید کنیم؟

تعریف و توجه به همسر اصول و شرایط خاصی دارد. اول اینکه سعی کنید نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید. پیدا کردن خوبی های همسر، مهارت خاص خودش را می خواهد. هر انسانی دارای نکات مثبتی است. پس سعی کنید برای تعریف کردن و شاد کردن همسرتان روی نکات زیر دقت کنید:

  • در تعریف و تمجید از نام کوچک همسرتان در کنار پسوند و پیشوند استفاده کنید. مردها از کلمه آقا خوششان می آید. خانم ها هم دوست دارند به آن ها بانو بگویند. کلماتی مثل عزیزم، گلم، مهربانم و عشقم و زندگیم بسیار کارگشاست.

  • دلایل تعریفتان را بگویید. مثلا بگویید به خاطر این رفتارت،یا انجام این کار خیلی خوشحالم و با تمام وجود ازت سپاسگذارم.

  • از ظاهر همسرتان تعریف کنید. مثلا یک روز که به خود می رسد به او بگویید بسیار زیبا شده اید. چهره و ظاهرت به من آرامش می دهد.

  • هر از گاهی به همسرتان بگویید که او را دوست دارید. روزی یک باز از جملات عاشقانه استفاده کنید.

  • در تعریف کردن خسیس نباشید.

بیشتر بخوانید: 9 راه برای انتقاد از همسر

 

 

چشم گفتن به همسر معجزه می کند؟

آیا چشم گفتن به همسر معجزه می کند؟ بله درسته! چشم گفتن به همسر یکی از رموزی است که بعضی خانم ها برای حفظ زندگی شان دارند. زمانی هم که از آن ها می پرسی چرا.. این کار برای داشتن یک رابطه عاشقانه کفایت خواهد کرد. سعی کنید جادوی این کلمه را به خاطر بسپارید. بعضی از خانم ها، به خاطر غروری که دارند معمولا اطاعت از همسر برایشان سخت است. به همین دلیل مدام با همسرشان درگیر هستند. معجزه ای که چشم گفتن خانم ها می کند، گفتن جمله " من همیشه کنارت هستم" آقایون اثر خودش را خواهد گذاشت.

این موضوع را ما نمی گوییم، مشاوره زناشویی به شما خواهد گفت. این کلمه را یادتان باشد..گاهی " چشم بگویید" راه دوری نمی رود.

 

همسرم از چه کلماتی لذت میبرد؟

دیدگاه مشاوره خانواده:

سلام یکی از سوالات رایج خانم ها و آقایان این است که میگن ما نمیدانیم چگونه از همسرمان تعریف کنیم تا او به وجد بیاد و خیلی وقت ها قصد و نیت تعریف کردن از او را داریم ولی منجر به بروز سوءتفاهم بینمان میشود. در جواب باید گفت: درسته که در ظاهر این مساله ی ساده ای به نظر میرسه اما به نظرمن موضوع تعریف و تشویق طرف مقابل بسیار مهم و اساسی است چرا که حتی خداوند متعال نیز مساله تشویق و تمجید و تعریف رو برای افزایش انگیزه انسانها به رفتار نیک در کتب آسمانی بیان کرده است اما نکته مهم و اساسی که در اینجا وجود داره این است که خانم ها و اقایان باید به محتوی و شکل تعریف و تمجید و تشویق همسرشون توجه کنند و اونو متناسب با ساختار طرف مقابلشون ارائه کنند.

در ابتدا به نکاتی در زمینه تعریف و تمجید خانم ها اشاره میکنم که آقایان باید رعایت کنند.

اگر به تعابیری که در ادبیات کهن ما و همچنین مبانی دینی و حتی نظریات روانشناسی نگاه کنیم همه و همه زن را موجودی بسیار ظریف، زیبا و دارای روحیه ای کاملا احساسی تعبیر میکنند و اونو به ریحانه و گل تشبیه میکنند حالا سوالی که پیش میاد اینه که وجه مشترک شاخصه هایی که در مورد زن گفتم چیه؟؟؟ اگر خوب دقت کنید وجه مشترک این تعابیر رو کلماتی همچون زیبایی و توجه و احساس خواهید یافت.

 

تعریف از همسر در جمع

پس اگر قراره از خانمتون تعریف و تمجیدی بشه باید به این وجه مشترک ها که نقطه قوت خانم هاست توجه کنیم.

پس آقایان در تعریف و تمجید از خانمتون استفاده از کلماتی همچون خانم زیبا، خوشکل و دوست داشتنی در کنار تعابیری همچون نور و عزیز دل و تک سرنشین قلب و سایر کلمات و عبارات در این فیلد و سبک تاثیر فوق العاده ای بر روی خانم شما خواهد گذاشت

اما در مورد آقایان و نکاتی که خانم ها باید بدونن این است که اگر در همان منابعی که در مورد خانم ها گفتم به دنبال تعریفی از مرد باشید خواهید دید که همه اون منابع از مرد به عنوان موجودی مقتدر و مالک و محکم نام بردند شاید این آیه قران که میفرماید :(( الرجال قوامون علی النساء _مردان همچون قوامی برای زنان هستند))زیباترین شناخت از یک مرد و ویژگی های اونو به ما میده اگر به ویژگی های ((قوام))توجه کنیم آنرا محکم و استوار و تکیه گاه و حامی خواهیم یافت که حتی اصلا میتونه ظاهری زیبا هم نداشته باشه پس تمام تعریف و تمجید ما از یک مرد باید حاوی نکاتی که در مورد ((قوام )) گفتم باشد پس تعابیر و کلماتی همچون مرد فهمیده و کاری و باعرضه در کنار کلماتی همچون آقا و سایه سر به شدت حس خوبی به شوهر شما خواهد داد.

نکته مهم این است که اگر هرکدام از خانم ها و آقایان از تعابیری که دوست دارند در موردشان به کار برده شود و از اون لذت میبرند در مورد همسرشون به کار ببرند به احتمال خیلی زیاد نه تنها همسرشون رو به وجد نمیاره بلکه واکنش هایی رو به اونا خواهد داد که اصلا انتظارش رو ندارند.

بیشتر بخوانید: با فحاشی همسر خود چه کنیم؟

 

 

 

سوالات متداول

در تعریف از همسر چه عواملی مهم است؟

در تعریف از همسر عواملی چون :لحن تعریف و استفاده از کلمات، شرایط، رفتار بدن، زبان بدن، حدود و روابط، اندازه تعریف، تعداد دفعات تعریف، نقش بسیار مهمی دارد.

معایب تعریف کردن چیست؟

تعریف کردن برای کسی که جنبه آن را ندارد اثر منفی خواهد داشت. شنیده اید می گویند هر چند نه زیادش خوب است و نه کمش. پس نباید در تعریف و تمجید خساست به خرج داد نه افراط کرد. افراط بیش از حد آن باعث می شود آن فرد انرژی خود را از دست بدهد و فکر کند خیلی بی مصرف است.

در تعریف و تمجید از همسر از چه جملاتی استفاده کنیم؟

به کاربران جملاتی مثل " تو برای من با همه فرق داری" ،" من عاشقت هستم"، " تو خیلی خاصی" ،" جز تو کسی در قلبم نیست" ، " قدردان زحماتت هستم" ، " تو خیلی زیبایی" ، " این لباس خیلی بهت می آید"، " تو با هیچ کس قابل مقایسه نیستی" و جملاتی از این دست در تعریف و تمجید از همسر نقش مهمی دارد.

 

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

  • زینب سادات فاطمی نسب